– Podejmujecie decyzje, od których często zależy ludzkie zdrowie i życie. To wymaga zdecydowania, wiedzy, ale także empatii i umiejętności prowadzenia rozmowy. Dzięki waszej skuteczności pomoc do potrzebujących dociera w odpowiednim czasie – podkreślał wojewoda Piotr Ćwik w trakcie spotkania z pracownikami CPR.
Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z terenu całego województwa. W czasie jednej zmiany telefony odbiera około 15 pracowników. Średnio w ciągu doby z numeru 112 korzysta 2,5-3 tys. osób. Liczba połączeń rośnie w piątki i soboty, a maleje w poniedziałki. Do spokojnych należą także niedziele i święta oraz noce, z wyjątkiem tej sylwestrowej.
W ubiegłym roku pracownicy krakowskiego CPR łącznie odebrali 1,35 mln połączeń. Zdecydowana większość zgłoszeń okazała się bezzasadna. Spośród tych prawidłowych 51 proc. zostało przekazanych do ratowników medycznych, 34 proc. do funkcjonariuszy policji, a 6 proc. do strażaków.
Krakowski CPR jest najstarszym tego rodzaju centrum w Polsce. Działa od 2009 roku, a w pełnym zakresie (dla całego województwa) od listopada 2013 r. Operatorzy zatrudnieni w CPR odbierają połączenia przychodzące na numery alarmowe, weryfikują dane osoby dzwoniącej i szczegóły zdarzenia, a następnie w razie potrzeby przekazują zgłoszenie do odpowiednich służb ratowniczych za pośrednictwem specjalnego systemu informatycznego.
ZOBACZ KONIECZNIE:
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
