https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Estakada rośnie, ale tramwaj dopiero za rok. Pojedziemy 5 min. krócej [ZDJĘCIA]

Karolina Gawlik
40-metrowa podpora estakady widoczna od strony ul. Lipskiej
40-metrowa podpora estakady widoczna od strony ul. Lipskiej Adam Wojnar
W okolicach ulicy Lipskiej i stacji w Płaszowie widać już filary estakady dla tramwajów, rowerzystów, pieszych i służb ratunkowych. Inwestycja za ponad 150 mln zł ma skrócić czas podróży z Kurdwanowa i Górki Narodowej do Płaszowa oraz ułatwić wydostanie się z tutejszego dworca. Choć konstrukcje mogą być gotowe jeszcze w tym roku, mieszkańcy skorzystają z estakady najwcześniej wiosną 2015 r., a tramwaj pojedzie nią dopiero jesienią.

- Nawet jeśli wybudujemy estakadę w tym roku, nie zdążymy oddać schodów, wind, więc ludzie i tak nie mieliby możliwości korzystania z niej - tłumaczy Krzysztof Migdał, dyrektor Zarządu infrastruktury Komunalnej i Transportu ds. inwestycji. - Otwarcie obiektu wymaga też zakończenia wszelkich procedur bezpieczeństwa, a to trwa.

Dobra informacja jest taka, że jeszcze w tym miesiącu (między 10 a 20 sierpnia) tramwaj linii 20 wróci na swoją stałą trasę. Kończą się bowiem prace związane z połączeniem torowisk na skrzyżowaniu Lipska-Saska. Po tym terminie rozpocznie się remont torów przy placu Bohaterów Getta. Kierowcy nadal muszą się liczyć z utrudnieniami na na Saskiej.

Na 600-metrowej estakadzie powstanie przystanek, na który pasażerowie wyjadą prosto z pierwszego i drugiego peronu dworca w Płaszowie. Zawiozą ich tam windy.

- Przystanek będzie się znajdował na wysokości sześciu metrów. To pierwszy taki w mieście - zauważa kierownik budowy Artur Salachna.

Jeszcze nie wiadomo, które tramwaje zostaną skierowane na nową estakadę. Według urzędników, optymalne rozwiązanie to trzy linie. Pewniakiem jest 50-tka, która będzie omijać ul. Starowiślną. Czas dojazdu z Kurdwanowa do Górki Narodowej skróci się o ok. 5 min.

- Taka była jej docelowa trasa, jako krakowskiego szybkiego tramwaju, ale brakowało właśnie tego odcinka - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT-u.

Pozostałe linie nie są jeszcze wybrane. Mówi się o 9, 11 lub 23, choć niewykluczone jest wprowadzenie zupełnie nowej linii. Dzięki estakadzie ma być nie tylko sprawniej, ale i ładniej. - Będzie bardzo estetyczna wizualnie - zachwala Migdał.

Urzędnicy twierdzą, że dzięki lepszej komunikacji w okolicach Płaszowa, z "zagłębia magazynów" stanie się on jedną z atrakcyjniejszych dzielnic.

***

Ścieżki rowerowe na Wielickiej: dopełnienie estakady

  • Rowerzyści prosto z estakady wyjadą na nowe ścieżki w ciągu ulicy Wielickiej. Część z nich ma być oddana do użytku jeszcze w tym roku.
  • Pierwszy odcinek ścieżki biegnie od ul. Wapiennej do Urzędu Miasta Krakowa w Podgórzu. Termin zakończenia prac przewidziany jest na październik.
  • Druga trasa dla rowerzystów będzie poprowadzona od nowej estakady do ul. Siostrzanej. Planowo ten odcinek ścieżki ma być gotowy w listopadzie tego roku.
  • Trzeci odcinek ścieżki rowerowej powstanie w ramach kontraktu inwestycji Lipska-Wielicka. Trasa będzie prowadzić od estakady do ul. Wodnej. Ścieżka powstanie dopiero w przyszłym roku.
  • Przy cmentarzu Podgórskim powstanie rodzaj "pochylni" dla rowerzystów, ułatwiający dojazd m.in. do kładki rowerowej nad ulicą Powstańców Śląskich.

Napisz do autorki:
[email protected]

CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
podpis srodpis
nie wiem gdzie tu jest hejterstwo.

to jest prognoza oparta na wielokrotnych twardych DOWODACH wziętych z praktyki życia.

Nazywa się to wnioskowaniem i myśleniem logicznym, albo jak kto woli - inteligencją.
m
maciek 56
Panie szanowny,nie ma takiego czegoś jak pieniądze z unii jewropejskiej.To są pieniądze podatników wpłacane w ramach składki,po ściągnięci haraczu przez armię urzędników oddawane podatnikom po zaostrzonych rygorach często niemożliwych do spełnienia a dających pole do popisu cwaniaczkom lub ludziom z układami.
A
ADAS
Po co te 4 linie beda jezdzic po tym wiadukcie. Teraz czas dojazdu dla niektórych sie wydłuży i to tylko po to aby pokazac że mamy nową eskapadę. Z tego co pamietam mielismy mała remarszturyzację aby skrócic czasy przejazdu tramwajów które zwiedzają Kraków zanim dojadą do końcówki. Wiec zanim wybudują do końca licze że panowie z Zikitu jeszcze raz przemyślą swoje decyzje bo jezeli tak to zostanie to ja napewno juz nie bede kożystał z tramwaju 23 aby zwiedzać miasto!!
K
Kunkka
Samochody po płaskim, a starsi ludzie i matki z wózkami po schodach?
k
kgg
No to podaj te cywilizowane kraje.
k
kk
ale polskiego podatnika.
k
krakus
To się teraz ośmieszyłeś człowieku...w krajach cywilizowanych i rozwiniętych estakada tylko dla komunikacji to norma, jakiś czas temu zrozumiano, że kolejne drogi, pasy i estakady dla samochodów to zachęcenie ludzi to jazdy samochodem, po jakimś czasie trzeba budować kolejne pasy i estakady nad nimi, bo te pierwsze się zapychają i tak bez końca.
k
kr
Można by powiedzieć, że hejtujesz niepotrzebnie. Ale wszystkie windy i schody ruchome w Krakowie są oszczane albo zepsute... Więc i te będą.
p
podpis srodpis
kolejny naiwny ...
"prezenty"? "grzechem jest nie skorzystać"?

zapamiętaj sobie na resztę życia: nie ma na świecie czegoś takiego jak "darmowe prezenty" ...
czym bardziej "darmowy" taki "prezent" tym bardziej śmierdzi ...
p
podpis srodpis
"przystanek, na który pasażerowie wyjadą prosto z pierwszego i drugiego peronu dworca w Płaszowie. Zawiozą ich tam windy" ...

... które zepsują się w ciągu pierwszego miesiąca, a już na drugi dzień po uruchomieniu będą obejszczane, obsrane, obrzygane przez menelstwo i wymalowane sprajem przez kibodebili obu kibologennych patologicznych "drużyn" piłkarskich ze wsi "kraków"
s
skill
Redaktora chyba poniosła wyobraźnia, od kiedy tramwaj jeździ na Górkę Narodową
g
gosc
Estakada bez drogi dla samochodów. Co za urzędnicze debile
j
jkj
Dostaliśmy prezent od UE, to grzechem nie byłoby z niego skorzystać! Nawet, jak skróci się trasa o 1 sekundę za pieniądze UE, to za wszelką cenę takie inwestycje należy realizować! Bo póki co, to oni dają jeszcze jakieś pieniądze na inwestycje. Od rządu i mazowsza nie dostaniemy nic i długo nic nie dostaniemy.
s
s.
Jeden przystanek nieczynny a więc rezygnujemy z całej trasy. Typowy ZIKiT.
A nie dałoby się, szanowne urzędasy, do czasu ukończenia przystanku puścić tramwajów estakadą bez zatrzymywania na tym przystanku?
m
mm
wg tego artykułu tramwaj dojeżdża do górki narodowej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska