FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

W lipcu zeszłego roku, po wielotygodniowej dyskusji, radni - głosami Koalicji Obywatelskiej i Przyjaznego Krakowa zdecydowali o poszerzeniu strefy płatnego parkowania. Dzięki zmianom ustawowym możliwe było wprowadzenie tzw. śródmiejskiej SPP i zróżnicowania stawek za parkowanie. Kraków został podzielony na trzy podstrefy - A, B i C, gdzie za każdą godzinę płacimy odpowiednio 6, 5 i 4 zł.
Ranking miast przyjaznych kierowcom. Kraków drugi od końca
Wraz z nowymi stawkami (weszły w życie od grudnia) zdecydowano o poszerzeniu SPP o nowe obszary. Już we wrześniu 2019 płatny postój zaczął obowiązywać na Zabłociu i os. Podwawelskie oraz od ulicy Wita Stwosza, przez al. 29 Listopada i Prandoty do granicy wyznaczonej torami kolejowymi przechodzącymi pod al. 29 Listopada (wszystkie obszary w podstrefie C).
Tyle że w lipcu 2019 radni swoimi poprawkami dość znacząco powiększyli obszar poszerzenia SPP, który przygotował Zarząd transportu Publicznego. Problem w tym, że dla tych obszarów nie przeprowadzono analiz zajętości miejsc parkingowych ani konsultacji społecznych. Dlatego ich wejście w życie zostało odroczone do lipca 2020 roku. Ten czas właśnie nadchodzi.
Nowe obszary w strefie
Poprawkami radnych Koalicji Obywatelskiej oraz Przyjaznego Krakowa powiększono strefę o dalszą część Krowodrzy, do granicy ulicy Głowackiego, Piastowskiej (wzdłuż Czarnowiejskiej i Nawojki), Wrocławskiej i linii kolejowej (podstrefa C). Za postój zapłacimy też na kolejnym fragmencie Zwierzyńca, od ulicy Kasztelańskiej, wzdłuż alei Focha do rzeki Rudawa (podstrefa B) oraz pomiędzy ulicami Emaus i Królowej Jadwigi, do Piastowskiej (podstrefa C).
Z kolei po poprawkach Przyjaznego Krakowa, strefa obejmie też obszar między ulicami Kapelanka, Brożka, Wadowicka i Konopnickiej (podstrefa C). Strefę powiększono także o dalsze fragmenty Grzegórzek, z rejonu ulic Fabrycznej i Cystersów, o co wnioskowali mieszkańcy, oraz pomiędzy aleją Pokoju i Wisłą, do nasypu kolejowego (podstrefa C).
Wszystkie powyższe podstrefy wejdą w życie od 26 lipca, poza fragmentem na Zwierzyńcu, gdzie płatne parkowanie zacznie obowiązywać od 31 lipca.
To nie koniec poszerzania
Niewykluczone, że wkrótce strefa płatnego parkowania znów się powiększy. Przed dwa miesiące, do 1 czerwca, trwały bowiem konsultacje społeczne dotyczące pojawienia się płatnego parkowania w kolejnych obszarach. Urzędnicy sprawdzali możliwość poszerzenia SPP w następujących rejonach:
- Grzegórzki: osiedle Dąbie: obszar pomiędzy rzeką Białuchą a Małą Obwodnicą Kolejową Krakowa (linia kolejowa nr 100), ulicą Miedzianą a rzeką Wisłą;
- Prądnik Czerwony: osiedle Olsza, Olsza II, Ugorek, Wieczysta (Rakowice): obszar pomiędzy ul. Mogilską, Małą Obwodnicą Kolejową Krakowa (linia kolejowa nr 100), ul. Klemensiewicza, al. 29 Listopada a ul. Lublańską, al. gen. Bora-Komorowskiego, granicą Dzielnicy III Prądnik Czerwony z Dzielnicą XVI Czyżyny, ul. Seniorów Lotnictwa i ul. Ułanów;
- Krowodrza: obszar tej dzielnicy nieobjęty dotąd strefą płatnego parkowania;
- Bronowice: wschodnia część osiedla Bronowice Wielkie: obszar pomiędzy linią kolejową nr 94, ul. Armii Krajowej oraz ulicami: Piastowską i Bartosza Głowackiego;
- północno-wschodnia część Łagiewnik: obszar pomiędzy ulicami: Kamieńskiego, al. Powstańców Śląskich, Księdza Józefa Tischnera, Wadowicką.