https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z poszerzoną Strefą Płatnego Parkowania w Krakowie? Miasto szuka parkomatów. Pomocną dłoń wyciągnęła Warszawa

Ewa Wacławowicz
ANDRZEJ WISNIEWSKI
Poszerzona Strefa Płatnego Parkowania miałaby zacząć obowiązywać dopiero w 2026. Powodem ma być m.in. brak środków w budżecie miasta na zakup nowych parkomatów. Miasto szukając oszczędności w tym zakresie, o pomoc zwróciło się do Warszawy.

Poszerzenie Strefy Płatnego Parkowania o kolejne rejony miasta zostało przesunięte na sierpień 2026 roku, z uwagi m.in. na brak środków finansowych na zakup nowych parkomatów.

Jednocześnie, jak oceniono w projekcie uchwały, zmiana terminu przyczyni się do zmniejszenia dochodów Gminy z tytułu pobierania opłat za postój pojazdów o około 18 mln zł.

Radny Łukasz Gibała zapytał czy rozważano możliwość przestawienia parkomatów z miejsc, gdzie jest ich duże zagęszczenie?. Dociekał również, czy dokonano analizy kosztów "zakupu nowych parkomatów w zestawieniu z utraconymi korzyściami w postaci dochodów z opłat za parkowanie?".

Mieszkańcy Bronowic przeciwko poszerzeniu

Przeciwko rozszerzeniu strefy była część mieszkańców Bronowic. Dlatego zdecydowano się przeprowadzić konsultacje. "Wstępne wyniki przeprowadzonych konsultacji wskazują jednoznacznie, że większość mieszkańców jest przeciwna wprowadzaniu strefy płatnego parkowania na terenie Bronowic" - informuje wiceprezydent Stanisław Kracik.

I jak dodaje, analizowano różne warianty dotyczące zapewnienia mieszkańcom możliwości wnoszenia opłat na terenie poszerzonej strefy płatnego parkowania.

"Jednym z nich była również możliwość wykorzystania użytkowanych dotąd urządzeń poprzez zmniejszenie ich zagęszczenia. W analizie tej uwzględniono jednak fakt, że część urządzeń (140 sztuk) nie tylko nie nadawało się do relokacji, ale nie spełniało w ogóle nowych wymogów do wnoszenia opłat przez mieszkańców w postaci możliwości skorzystania ze stawek preferencyjnych (urządzenia te nie są wyposażone w klawiaturę umożliwiającą wprowadzenie danych pozwalających na weryfikację statusu Karty Krakowskiej)" - informuje wiceprezydent

Wzięto także pod uwagę stan techniczny pozostałych urządzeń, z których część będzie musiała podlegać systematycznej wymianie w latach kolejnych.

Warszawa wyciągnęła pomocną dłoń

Jak dalej informuje Stanisław Kracik, w ramach poszukiwań rozwiązań alternatywnych wobec zakupu nowych urządzeń nawiązano kontakt z miastem stołecznym Warszawą, od którego uzyskano zapewnienie o możliwości udzielenia pomocy w postaci nieodpłatnej darowizny 240 parkometrów użytkowanych przez tamtejszy Zarząd Dróg Miejskich.

Przejęcie takiej liczby urządzeń pozwoliłoby nie tylko na pokrycie zapotrzebowania na parkometry na terenach objętych poszerzeniem, ale także na wymianę pozostałych urządzeń niespełniających warunków uchwały.

"Jednakże wskazany przez darczyńcę czas realizacji planowanego przedsięwzięcia (koniec I lub II kwartału 2025 r.) nie pozwoliłby na przeprowadzenie wszystkich działań prawnoorganizacyjnych oraz technicznych pozwalających na przygotowanie urządzeń do obsługi strefy w pierwotnie zakładanym terminie" - kwituje Kracik.

"Zmniejszenie liczby parkometrów jest wskazane"

W odpowiedzi na sugestię radnego Gibały, prezydent przyznaje, że kierunek działania polegający na zmniejszaniu liczby parkometrów jest wskazany.

Zwraca jednak uwagę, że działanie to musi być rozłożone w czasie i uzupełnione działaniami pozwalającymi mieszkańcom na stopniowe przechodzenie na alternatywne sposoby wnoszenia opłat w postaci np. aplikacji mobilnych.

Dodaje też, że koszt zakupu nowych 240 parkometrów to ok. 7,5 mln złotych. A na tym kosztów nie koniec.

Wraz z rozszerzeniem SPP konieczne będzie zwiększenie liczby kontrolerów oraz zakup/dostosowanie oprogramowania informatycznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska