FLESZ - Zmiany dla kierowców od lipca 2020 r.

- Napis "1863" to oryginalny, odrestaurowany fragment elewacji zabytkowego wiaduktu. Podobny proces przechodzą inne elementy starej ściany frontowej - informują w PKP PLK.
Przebudowa zabytkowego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką jest jednym z elementów budowy estakad kolejowych w centrum Krakowa w celu położenia dodatkowej pary torów dla kolei aglomeracyjnej.
Cztery cyfry na elewacji wiaduktu, to rok ukończenia budowy tego obiektu. Wiadukt został wybudowany w latach 1861-1863 i oddany do użytku 23 listopada 1863 r. jako most kolejowy nad starym korytem Wisły przez spółkę Kolej Karola Ludwika na linii Kraków-Lwów. Zastąpił on istniejący wówczas w tym miejscu od kilku lat most drewniany (wybudowany w latach 1854-1856).
W latach 1878-1880, gdy zasypano dawne koryto Wisły, most stał się wiaduktem i pozostał nim do dziś. Jest jednym z najstarszych zachowanych mostów krakowskich.
Przypomnijmy, że do rozszerzenia liczby torów na samym wiadukcie - z obecnych dwóch do czterech, potrzebna była przebudowa tego obiektu. Estakady kolejowe dla dodatkowej pary torów powstają między ulicami Kopernika i Miodową. Od 2017 r. wybudowano jeden tor na części nowych estakad. Teraz prace trwają przy pozostałych trzech torach. Całkowicie zniknął nasyp, który zastąpią estakady.
Budowa estakad realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Powstaje m.in. dodatkowa para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Częścią inwestycji jest też budowa nowych mostów nad Wisłą, którymi pociągi będą przejeżdżać na trasie między stacją Zabłocie i nowym przystankiem na Grzegórzkach (w sąsiedztwie Hali Targowej).