FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- By przyspieszyć prace projektowe oraz budowlane dokumentacja mostu z częścią pieszo-rowerową została przez wykonawcę podzielona na cztery części. Osobno procedowane były pozwolenia na budowę tych części. W sierpniu Wojewoda Małopolski wydał ostatnie z czterech pozwoleń na budowę. Oznacza to, że wykonawcy mogą realizować wszystkie roboty budowlane przy obiekcie. Ostatni most kolejowy będzie gotowy w drugiej połowie przyszłego roku - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kraków. Powstają nowe mosty na Wiśle. Widać ogromne konstruk...
PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy.
Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta Krakowa, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.
Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnym założeniami PKP cztery tory linii kolejowej miały zostać usytuowane na dwóch mostach pojedynczych i jednym podwójnym. Projekt nie uwzględniał ruchu pieszo–rowerowego.
Już podczas realizacji inwestycji pojawiła się jednak koncepcja dobudowy do jednego z mostów kładki pieszo–rowerowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł. Z zakresu inwestycji wyłączono jedynie prace dotyczące usunięcia kolizji wynikającej z przebiegu sieci energetycznej.
17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).
W ramach inwestycji zrealizowane zostaną ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo–rowerowa powstanie na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Budowa mostów kolejowych w Krakowie realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł.
Miasto planuje też budowę dwóch innych kładek pieszo-rowerowych przez Wisłę: Kazimierz - Ludwinów i Dębniki - Zwierzyniec. W przypadku pierwszego z tych przedsięwzięć trwa postępowanie dotyczące wydania pozwolenia na budowę.
Najdalej jest do budowy kładki łączącej Dębniki ze Zwierzyńcem. - Środki na realizację kładki w zakresie opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji pozwolenia na budowę zostały zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2021-2023. Przed rozpoczęciem prac projektowych konieczne jest wykupienie działek prywatnych, na których ma być zlokalizowana kładka oraz zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Bulwary Wisły", którego zapisy w obecnym stanie uniemożliwiają lokalizacje kładki - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.