Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest pozwolenie na budowę kładki pieszo-rowerowej łączącej Grzegórzki z Zabłociem [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na budowę kładki Grzegórzki - Zabłocie władze Krakowa zarezerwowały 70 mln zł.
Na budowę kładki Grzegórzki - Zabłocie władze Krakowa zarezerwowały 70 mln zł. PKP PLK
Wojewoda Małopolski wydał ostatnie pozwolenie potrzebne do budowy kładki pieszo-rowerowej łączącej Grzegórzki z Zabłociem. Obiekt powstanie w sąsiedztwie trzeciego mostu kolejowego, który jest budowany nad Wisłą. Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2022 r.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- By przyspieszyć prace projektowe oraz budowlane dokumentacja mostu z częścią pieszo-rowerową została przez wykonawcę podzielona na cztery części. Osobno procedowane były pozwolenia na budowę tych części. W sierpniu Wojewoda Małopolski wydał ostatnie z czterech pozwoleń na budowę. Oznacza to, że wykonawcy mogą realizować wszystkie roboty budowlane przy obiekcie. Ostatni most kolejowy będzie gotowy w drugiej połowie przyszłego roku - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nad Wisłą powstają dwa nowe mosty kolejowe.

Kraków. Powstają nowe mosty na Wiśle. Widać ogromne konstruk...

PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy.

Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta Krakowa, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.

Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnym założeniami PKP cztery tory linii kolejowej miały zostać usytuowane na dwóch mostach pojedynczych i jednym podwójnym. Projekt nie uwzględniał ruchu pieszo–rowerowego.

Już podczas realizacji inwestycji pojawiła się jednak koncepcja dobudowy do jednego z mostów kładki pieszo–rowerowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł. Z zakresu inwestycji wyłączono jedynie prace dotyczące usunięcia kolizji wynikającej z przebiegu sieci energetycznej.

17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).

W ramach inwestycji zrealizowane zostaną ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo–rowerowa powstanie na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Budowa mostów kolejowych w Krakowie realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł.

Miasto planuje też budowę dwóch innych kładek pieszo-rowerowych przez Wisłę: Kazimierz - Ludwinów i Dębniki - Zwierzyniec. W przypadku pierwszego z tych przedsięwzięć trwa postępowanie dotyczące wydania pozwolenia na budowę.

Najdalej jest do budowy kładki łączącej Dębniki ze Zwierzyńcem. - Środki na realizację kładki w zakresie opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji pozwolenia na budowę zostały zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2021-2023. Przed rozpoczęciem prac projektowych konieczne jest wykupienie działek prywatnych, na których ma być zlokalizowana kładka oraz zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Bulwary Wisły", którego zapisy w obecnym stanie uniemożliwiają lokalizacje kładki - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska