https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków już nie jest rowerową stolicą kraju

Marcin Warszawski
Budowa miejskiej sieci wypożyczalni rowerów nie jest priorytetem dla władz Krakowa
Budowa miejskiej sieci wypożyczalni rowerów nie jest priorytetem dla władz Krakowa Wojciech Matusik
Rdzewiejące, puste stacje bazowe, nieczynna infolinia dla użytkowników i niepewny termin uruchomienia - tak wygląda sieć wypożyczalni miejskiego roweru. - Kraków był pierwszym miastem, w którym ruszyły miejskie rowery i jak tak dalej pójdzie, będzie pierwszym, w którym zostaną zlikwidowane - alarmuje Marcin Hyła, prezes Stowarzyszenia "Miasta dla Rowerów". Jego zdaniem władzom miasta nie zależy na promowaniu ekologicznych środków transportu.

Kraków nocą urzeka od lat [GALERIA]

1 marca wystartował kolejny sezon rowerowy we Wrocławiu. Operator Wrocławskiego Roweru Miejskiego zainstalował na 31 stacjach 200 rowerów. - Po trzymiesięcznej przerwie wszystkie odnowione rowery są gotowe do jazdy - chwali się Daniel Chojnacki z Urzędu Miasta Wrocławia. Za kilka dni także na ulice Warszawy wyjadą miejskie rowery.

Zgodnie z umową 70 nowych stacji (1100 rowerów) ma ruszyć w tym samym terminie, co stacje działające w poprzednim sezonie (58 stacji i 1050 rowerów). Pod tym względem Kraków jest daleko w tyle. Staraliśmy się dowiedzieć, kiedy krakowianie będą mogli wsiąść na miejskie rowery. Niestety numer podany na stronie operatora firmy "RoweRes"... nie istnieje. - Rozmawialiśmy z przedstawicielami operatora w połowie lutego. Ponoć trwają przygotowania do sezonu, który ma rozpocząć się za miesiąc - przekazał Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W tym sezonie w Krakowie ma być oddanych do użytku 50 stacji i 150 rowerów. Przypomnijmy, że operator zobowiązał się, że do 2015 r. Kraków będzie miał 1,5 tys. jednośladów do wypożyczania. Czy to w ogóle możliwe? - Na razie nie wygląda to dobrze i mamy wątpliwości, czy operator wywiązuje się z umowy.

Zeszły sezon znacząco podważył nasze zaufanie. Musimy się dokładnie przyjrzeć sprawie - mówi radny Jerzy Woźniakiewicz, autor projektu uchwały dotyczącej wytyczania kontrapasów rowerowych na ulicach.Po wielu próbach udało się skontaktować z dyrekcją operatora Krakowskiego Roweru Miejskiego. - Rozpoczęcie działalności w kwietniu jest naszym zdaniem optymalne. Sztuczne przedłużanie sezonu nie ma sensu, gdyż grupa całorocznych rowerzystów jest niewielka - twierdzi Małgorzata Mac z "RoweRes".

W ubiegłym sezonie w Krakowie z roweru miejskiego korzystały 1673 osoby, które dokonały 25 tys. wypożyczeń. To znikomy procent tego, co we Wrocławiu. Tam zanotowano 39 tys. użytkowników i 271 tys. wypożyczeń. - Rozbudowa sieci wypożyczalni w Krakowie jest kłopotliwa. Co z tego, że postawimy nawet 200 stacji, skoro nasi użytkownicy nie mają gdzie używać rowerów - żali się Mac. Mówi, że Rzeszów ("RoweRes" również tam prowadzi wypożyczalnie miejskiego roweru) jest mniejszy od Krakowa, a ma o 30 km więcej ścieżek.

Takie tłumaczenie nie przekonuje fachowców. - Rower nie jest pojazdem, który może poruszać się tylko po ścieżkach - zauważa Hyła. Jego zdaniem przez ignorancję władz miasta Kraków przestał być rowerową stolicą Polski. Jednym z argumentów jest liczba zaplanowanych na ten rok nowych stojaków rowerowych. Aż 540 we Wrocławiu i ledwie 100 w Krakowie.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KRK
Kto głosował na Jacka Majchrowskiego? Przyznawać się:)
A
Aleksandra-Kraków
Problem nie polega na ilości stacji, na braku ścieżek. Problem w tym roku polegał na zawodności systemu. O ie dobrze pamiętam abonament na cały sezon to było 70 zł?? To żadna kwota i mogłam jeździć do 30 minut za darmo. Mogłam w teorii. Jeśli miałam dużo czasu, żeby ryzykować, że nie wepnę roweru, tam gdzie chciałam, bo akurat stacja, do której jechałam będzie zepsuta. O ile w ogóle będę mogła wypożyczyć rower, bo często na stacji okazywało się, że znów system lub dana stacja nie działa. Firma Roweres nie była w stanie dobrze zarządzać wypożyczaniem rowerów. Ja naprawdę dużo bym jeździła, bo mieszkam niedaleko stacji. Niestety tak duża zawodność systemu sprawiała, że często nawet nie chciało mi się sprawdzać i wsiadałam w tramwaj. Myślę, że takich osób jak ja było dużo więcej.
Ponoć poprzedni operator działał lepiej, ja niestety dopiero w zeszłym roku zaczęłam moja przygodę z rowerami miejskimi i muszę przyznać, że 80% małej popularności systemu w Krakowie to wg mnie zły operator.
m
mieszkaniec
Tak, najlepiej pobudować autostrady przez centrum. Wtedy zlikwidujemy korki i spaliny. Jak masz pomysły na lepszą organizację, to napisz do urzędników, a nie wylewaj żali na forum.
d
def
widać że nie jesteś w temacie, więc dyskusja z Tobą jest bez sensu
P
Poison MTB
Bo niedzielni rowerzyści nie używają oświetlenia dlatego ich nie widać, nie dlatego że nie mają kamizelki. Ja używam rower bardzo często i mam takie oświetlenie że się wydaje że to motor się zbliża a nie rower i widać mnie z hohoho albo jeszcze dalej a kamizelki nie mam i miec nie będe bo nie pracuje w MPO. Pozdrawiam
b
bez sensu
2 lata temu miałes szanse wybrać lepszego gospodarza. Trzeba d*** ruszyć i iść głosować. Albo samemu kandydować. Do władz lokalnych to proste.
n
no_name
W Krakowie 30 minut jest bezpłatne natomiast np. w Austrii 1 godzinna.
U nas twierdzą, że się nie to nie opłaca a smog coraz większy. To się nigdy nie zwróci (jak kupujesz rower to liczysz, że na nim zarobisz ?)

Ja bym jeździł do centrum na rowerze lecz na moim osiedlu brak jest wypożyczalni ( a w mojej opinii powinny być one na każdej pętli i punktach przesiadkowych). Więc jak mam do tego punktu dojechać i płacić po 30 minutach za wypożyczenie to wole autem przejechać i za postój zapłacić ot cała prawda.
a
abc
Promowanie jazdy rowerem po zatłoczonym samochodami i zatrutym spalinami mieście jest idiotyzmem. Kontrapasy dla rowerzystów i niektóre skrzyżowania ścieżek z jezdnią to idiotyzm do kwadratu. Kolejny idiotyzm to pozwolenie rowerzystom na jeżdżenie po chodnikach. A brak obowiązku kamizelek odblaskowych dla rowerzystów powoduje , że często ich po prostu nie widać.
j
janek
GOSPODARZA !
n
nowy
Może w miejscach dotychczasowych parkingów obskurnych meleksów wprowadzić wypożyczalnie dla rowerów. Ewentualnie wyposażyć rowery w zestawy takie jak w muzeach oprowadzające po Krakowie w paru językach. To była by rewolucja gdyby np z AGH opracowało takie urządzenia dla miasta np z GPS. No i chyba najważniejsze pozbylibyśmy się meleksów z centrum
o
observer
po prostą wolą tramwaje co się ciągle wykolejają albo szynę która się wiecznie wygina
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska