Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków już nie jest rowerową stolicą kraju

Marcin Warszawski
Budowa miejskiej sieci wypożyczalni rowerów nie jest priorytetem dla władz Krakowa
Budowa miejskiej sieci wypożyczalni rowerów nie jest priorytetem dla władz Krakowa Wojciech Matusik
Rdzewiejące, puste stacje bazowe, nieczynna infolinia dla użytkowników i niepewny termin uruchomienia - tak wygląda sieć wypożyczalni miejskiego roweru. - Kraków był pierwszym miastem, w którym ruszyły miejskie rowery i jak tak dalej pójdzie, będzie pierwszym, w którym zostaną zlikwidowane - alarmuje Marcin Hyła, prezes Stowarzyszenia "Miasta dla Rowerów". Jego zdaniem władzom miasta nie zależy na promowaniu ekologicznych środków transportu.

Kraków nocą urzeka od lat [GALERIA]

1 marca wystartował kolejny sezon rowerowy we Wrocławiu. Operator Wrocławskiego Roweru Miejskiego zainstalował na 31 stacjach 200 rowerów. - Po trzymiesięcznej przerwie wszystkie odnowione rowery są gotowe do jazdy - chwali się Daniel Chojnacki z Urzędu Miasta Wrocławia. Za kilka dni także na ulice Warszawy wyjadą miejskie rowery.

Zgodnie z umową 70 nowych stacji (1100 rowerów) ma ruszyć w tym samym terminie, co stacje działające w poprzednim sezonie (58 stacji i 1050 rowerów). Pod tym względem Kraków jest daleko w tyle. Staraliśmy się dowiedzieć, kiedy krakowianie będą mogli wsiąść na miejskie rowery. Niestety numer podany na stronie operatora firmy "RoweRes"... nie istnieje. - Rozmawialiśmy z przedstawicielami operatora w połowie lutego. Ponoć trwają przygotowania do sezonu, który ma rozpocząć się za miesiąc - przekazał Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W tym sezonie w Krakowie ma być oddanych do użytku 50 stacji i 150 rowerów. Przypomnijmy, że operator zobowiązał się, że do 2015 r. Kraków będzie miał 1,5 tys. jednośladów do wypożyczania. Czy to w ogóle możliwe? - Na razie nie wygląda to dobrze i mamy wątpliwości, czy operator wywiązuje się z umowy.

Zeszły sezon znacząco podważył nasze zaufanie. Musimy się dokładnie przyjrzeć sprawie - mówi radny Jerzy Woźniakiewicz, autor projektu uchwały dotyczącej wytyczania kontrapasów rowerowych na ulicach.Po wielu próbach udało się skontaktować z dyrekcją operatora Krakowskiego Roweru Miejskiego. - Rozpoczęcie działalności w kwietniu jest naszym zdaniem optymalne. Sztuczne przedłużanie sezonu nie ma sensu, gdyż grupa całorocznych rowerzystów jest niewielka - twierdzi Małgorzata Mac z "RoweRes".

W ubiegłym sezonie w Krakowie z roweru miejskiego korzystały 1673 osoby, które dokonały 25 tys. wypożyczeń. To znikomy procent tego, co we Wrocławiu. Tam zanotowano 39 tys. użytkowników i 271 tys. wypożyczeń. - Rozbudowa sieci wypożyczalni w Krakowie jest kłopotliwa. Co z tego, że postawimy nawet 200 stacji, skoro nasi użytkownicy nie mają gdzie używać rowerów - żali się Mac. Mówi, że Rzeszów ("RoweRes" również tam prowadzi wypożyczalnie miejskiego roweru) jest mniejszy od Krakowa, a ma o 30 km więcej ścieżek.

Takie tłumaczenie nie przekonuje fachowców. - Rower nie jest pojazdem, który może poruszać się tylko po ścieżkach - zauważa Hyła. Jego zdaniem przez ignorancję władz miasta Kraków przestał być rowerową stolicą Polski. Jednym z argumentów jest liczba zaplanowanych na ten rok nowych stojaków rowerowych. Aż 540 we Wrocławiu i ledwie 100 w Krakowie.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska