https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kalwaryjska będzie jednokierunkowa?

Piotr Rąpalski
Ul. Kalwaryjska w Krakowie
Ul. Kalwaryjska w Krakowie Michal Gaciarz / Polska Press
Jakimi środkami osiągnąć zrównoważony transport w Starym Podgórzu? Odpowiedzi na to pytanie starali się udzielić mieszkańcom zgromadzeni w Kinoteatrze Wrzos przedstawiciele ZIKiT, Miejskiej Infrastruktury i Dzielnicy XIII. Dyskutowano na temat problemów komunikacyjnych okolic ul. Kalwaryjskiej oraz o możliwych usprawnieniach komunikacji miejskiej, aby ulica Kalwaryjska stała się prawdziwym centrum Podgórza.

Zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Łukasz Franek wskazywał, że ul. Kalwaryjska nie powinna pełnić tylko funkcji komunikacyjnej. - Kalwaryjska powinna wrócić do roli, którą pełniła kilkadziesiąt lat temu, wtedy była bardziej otwarta dla pieszych. Żeby wygodnie zrobić zakupy, móc stanąć i z kimś porozmawiać potrzebna jest przestrzeń. Obecnie głównym problemem jest blokowanie torowiska przez pojazdy mijające. W efekcie tramwaje są niekiedy opóźnione na odcinku od Koronydo Ronda Matecznegoo nawet 15 minut – zaznaczał.

Franek pytał mieszkańców czy wchodzi w grę, by ul. Kalwaryjska była jednokierunkowa z parkingiem i ścieżką rowerową, a ul. Zamoyskiego zostałby puszczony przejazd w drugą stronę. Zdecydowanie temu pomysłowi sprzeciwił się Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz. - Był kiedyś taki pomysł, ale było to fatalne rozwiązanie. Ul. Zamoyskiego powinna być sypialnią, nie drogą przelotową – mówił.

Część mieszkańców również odrzuciła tę propozycję. - Jesteśmy za uspokojeniem ruchu, ale nie chcemy jednokierunkowych ulic – mówili. Mieszkańcy zgodnie przyznali, że na ul. Kalwaryjskiej jest za dużo samochodów, a kierowcy traktują ją jako trasę przelotową, by dostać się np. na Zabłocie.

Podgórzanie także zwrócili uwagę na problem z parkowaniem w okolicy ich zamieszkania. - Przestrzeń przy ul. Kalwaryjskiej została zawłaszczona przez parkujące tam samochody, które często zatrzymują się w nieprawidłowy sposób – mówili zgodnie. - Uniemożliwienie parkowania wzdłuż ulicy powinno być priorytetowe, bo samochody zasłaniają witryny sklepowe – zaznaczyła mieszkanka sąsiedniej dzielnicy II. Prezes Spółki Miejska Infrastruktura Piotr Kącki stwierdził, że nowo budowany parking przy Koronie jest narzędziem, które daje możliwość zmiany krajobrazu całego Starego Podgórza.

Podczas spotkania pojawił się również temat ruchu rowerowego w Podgórzu. Mieszkańcy przyznali, że po Krakowie najszybciej przemieszcza się na rowerze, komunikacją miejską a dopiero później samochodami. - Pas dla rowerów na ul. Zamoyskiego byłby super. Łączyłby przygotowywaną do budowy kładkę na ul. Kamieńskiego z kładką Ojca Bernatka – dodał Marcin Wójcik, oficer rowerowy ZIKiT.

W podsumowaniu dyskutanci określili dwa robocze warianty i kierunki działań dla Starego Podgórza. Pierwszy pomysł zakłada radykalne ograniczenie parkowania wzdłuż ul. Kalwaryjskiej, co przyczyniłoby się do uporządkowania przestrzeni wokół niej. Drugi to całkowite zamknięcie, być może przeobrażenie ulicy w trakt pieszo-transportowo-rowerowy, z zaznaczeniem, że kolejne kroki będą podejmowane po otwarciu wielopoziomowego parkingu przy Koronie.

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
k
laweta tak szybko nie dojedzie, bo znając krakowskie przetargi, to wygra ją ktoś z drugiego końca Krakowa... jeśli nie ktoś z Kielc ;)
g
gość
Wystarczy je tylko synchronizować, żeby nie trzeba stać na większej lub mniejszej części
o
orany
a tramwaj po powierzchni - łatwiej będzie wsiadać i wysiadać na przystankach
z
zbiorkom
tak jak i zakazy parkowania tam -
może ruch dwustronny ale bez parkowania wzdłuż ulicy i z wydzieleniem torowiska. bez tych aut na chodnikach byłoby o wiele lepiej
h
hehe ;)
bo tam są korki na pewno - no no, to będzie pomysł - a piesi niech sobie przebiegają czy co?
T
T
Laweta też utknie w korku przecież. Mandatu też tak szybko nie wypiszą ;)
k
kierowca
To o 7:00 protest klaksonowy w całym miecie, tam gdzie jest dramat.
k
kierowca
W tym gorszym świecie, pensje poniżej krajowej, wynagrodzenie zależy od efektywności i efektów pracy, niepewnej i niskiej emeryturze, pracy po godzinach itd itd
...
W jakim ty świecie żyjesz? Urzędnicy o 17 w pracy?
k
krakauer
Spadaj dziadu !!
l
lol
Blokujące auto na lawetę i do widzenia - operacja 15 minut.
Ale straż ma pewnie inne zajęcia.
g
gość
szkoda tylko że zimno ciapa i smog przez dużą część roku, elektryczny to było by rozwiązanie i 50 km można przejechać na ładowaniu bez pedałowania
k
kierowca
A może wzorem ZIKIT-u powinniśmy być bardziej uciążliwi dla miasta i zorganizować akcję protestacyjną pt. "5 s przypomnienia", o godz. 17:00 wszyscy kierowcy stojący w korkach i na sygnalizatorach durnie blokujących przepustowość dróg, naciskają na klakson przez 5 s.
Wtedy urzędnicy nawet za biurka nie będą musieli wychodzić, żeby wiedzieli gdzie jedzie się najgorzej w Kr.
b
brv
Jeżdżę Kalwaryjską okazjonalnie (od strony ronda w stronę Limanowskiego) i nie ukrywam, że często jestem zmuszany jazdą torowiskiem przez parkujące po prawej stronie samochody. Ciekawe co zmieni budowa parkingu przy Koronie - znając życie - NIC. Może po prostu zakaz zatrzymywania na całej długości Kalwaryjskiej lub zatoki w których można się zatrzymać na określony czas?
g
gość
Ja czasem przejeżdżam i kupuję jedzonko, piwko, idę do fryzjera..., mógłbym jeździć tam gdzie wiadukt się buduje, ale tam się stoi po 40 min w korku.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska