https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kazimierz i "stara" Nowa Huta wyludniają się. Problemów jest więcej

Bartosz Dybała
Kazimierz
Kazimierz Joanna Urbaniec
Liczba osób zamieszkujących obszar Kazimierz-Stradom stale maleje. Przykładowo w ostatniej dekadzie zmniejszyła się o ponad 30 proc. To oznacza, że z tego obszaru miasta w ciągu dziesięciu lat wyprowadziło się 4,5 tys. mieszkańców. Z podobnym problemem mierzy się również "stara" Nowa Huta. Miejscy urzędnicy zastanawiają się, jak go rozwiązać. Na początek chcą stworzyć nowy gminny program rewitalizacji zdegradowanych obszarów Krakowa. Czyli takich, gdzie kumulują się negatywne zjawiska społeczne, np. bezrobocie oraz ubóstwo.

Miejscy urzędnicy chcą rewitalizować głównie te obszary Krakowa, z których następuje duży odpływ mieszkańców. Wśród nich wskazali m.in. Kazimierz-Stradom o powierzchni 1,38 km2. Obecnie wskaźnik gęstości zaludnienia wynosi na tym terenie ponad 7 tys. osób na kilometr kwadratowy, tymczasem jeszcze w 2010 roku przekraczał... 10 tysięcy.

- Dynamiczny odpływ mieszkańców w ostatnim dziesięcioleciu spowodował jego obniżenie - zauważyli urzędnicy w swojej analizie, która będzie jedną z podstaw do rewitalizacji zdegradowanych obszarów miasta.

W przypadku Kazimierza-Stradomia przedstawiciele magistratu dostrzegli również, że mieszkańcy tego obszaru stanowią zaledwie... 1,42 proc. populacji całego miasta. Co istotne liczba zamieszkujących go osób stale maleje. Przykładowo w ostatniej dekadzie zmniejszyła się o ponad 30 proc. To oznacza, że w ciągu dziesięciu lat z Kazimierza-Stradomia wyprowadziło się 4,5 tys. mieszkańców.

Radny miejski Tomasz Daros z Koalicji Obywatelskiej zauważa, że w większości miast turystycznych ich zabytkowe centra wyludniają się. Mieszkańców wypychają turyści, którzy wynajmują lokale krótkoterminowo.

- W niektórych miastach europejskich, takich jak Barcelona, częściowo zakazano najmu krótkoterminowego. W tym kierunku powinien zmierzać również Kraków. To właśnie najem krótkoterminowy sprawia, że tracimy stałych mieszkańców, a zyskujemy turystów, do których lokalni przedsiębiorcy dostosowują swoją ofertę - zauważa Tomasz Daros.

Radny Koalicji Obywatelskiej ma na myśli m.in. ofertę sklepów, w których produkty są dużo droższe niż w innych częściach Krakowa. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy chcą jak najwięcej zarobić na turystach. - Na dodatek dominują sklepy alkoholowe, których na terenie całego Starego Miasta mamy więcej niż w pozostałych siedemnastu dzielnicach - dodaje Tomasz Daros.

Co jeszcze wynika z urzędniczej analizy? Na przykład to, że ponad 31 proc. mieszkańców Kazimierza-Stradomia to seniorzy. Ich liczba wzrosła w stosunku do 2010 roku o blisko 9 proc. Spadła natomiast liczba osób w wieku produkcyjnym (czyli zdolnych do pracy). O ile jeszcze w 2010 roku Kazimierz-Stradom zamieszkiwało 9418 osób z tej grupy, to w 2020 było ich już niecałe 5700 (spadek o ponad 40 proc.). Urzędnicy wyliczają ponadto, że na koniec 2020 roku odnotowano na tym obszarze zaledwie 216 dzieci w wieku do lat 3.

Okazuje się również, że pod niektórymi względami Kazimierz-Stradom nie jest przyjazny do życia dla seniorów. Większość budynków wielorodzinnych nie posiada nawet... windy. Z problemami mierzą się też osoby z niepełnosprawnościami. "Dostrzegalne są liczne bariery architektoniczne, zarówno w przypadku budynków publicznych jak i prywatnych" - czytamy w analizie urzędników.

Dostrzegli oni również problem ubóstwa. 787 osób z Kazimierza-Stradomia otrzymuje wsparcie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, co stanowi blisko 3 proc. wszystkich krakowian, korzystających z takiej pomocy. - Niemal co 10 osoba dorosła zamieszkująca ten obszar wymaga wsparcia - zauważają urzędnicy. Jak wygląda natomiast sytuacja z bezrobociem? - 136 osób, zamieszkujących Kazimierz-Stradom, wykazywanych jest w rejestrach Urzędu Pracy jako osoby długotrwale bezrobotne - informują przedstawiciele urzędu miasta.

Urzędnicy widzą też konieczność rewitalizacji "starej" Nowej Huty (3,2 km2), gdzie również da się zauważyć odpływ mieszkańców. Obecnie wskaźnik gęstości zaludnienia wynosi tam blisko 13 tys. osób na km2, a jeszcze w 2010 roku sięgał on 15 tys. - Mieszkańcy tego obszaru stanowią blisko 6 proc. populacji miasta. Ich liczba w ostatniej dekadzie zmniejszyła się o ponad 16 proc. - wyliczają miejscy urzędnicy. To oznacza, że w ciągu dziesięciu lat ze "starej" Nowej Huty wyprowadziło się 7,8 tys. mieszkańców.

Radny miejski Michał Drewnicki z Prawa i Sprawiedliwości zauważa, że wciąż pokutuje stereotyp Nowej Huty jako złej dzielnicy, w której rozwój miasto nie inwestuje, a na dodatek szerzy się w niej przestępczość.

- To jeden z powodów, dla których młode pokolenia nowohucian uciekają ze "starej" Nowej Huty do innych dzielnic. Drugim jest słaba dostępność np. sklepów, które w ostatnich latach były likwidowane. Dopiero w ostatnim czasie zaczęły się otwierać nowe. Poza tym miasto zaczyna inwestować w Nową Hutę. Przykładem jest projekt Nowa Huta Przyszłości, dzięki któremu w dzielnicy powstaną wysokopłatne miejsca pracy. Uatrakcyjniana jest również oferta rekreacyjna. Mam tutaj na myśli chociażby rewitalizację takich miejsc jak Zalew Nowohucki. Myślę, że to wszystko sprawi, że młodzi ludzie na nowo będą wybierać "starą" Nową Hutę jako miejsce do zamieszkania - komentuje radny Drewnicki.

Podobnie jak na terenie Kazimierza-Stradomia również w "starej" Nowej Hucie dostrzegalny jest problem ubóstwa. - Blisko 3 tys. osób otrzymuje wsparcie z MOPS, co stanowi blisko 3 proc. wszystkich beneficjentów takiej pomocy w Krakowie. Niemal co 10 osoba dorosła z tego obszaru wymaga wsparcia - czytamy w analizie. Urzędnicy wyliczają też, że 40 proc. zamieszkujących "starą" Nową Hutę to klienci instytucji finansowej, posiadający kredyty lub pożyczki, z czego prawie 9 proc. ma problem z ich spłatą.

Ostatni obszar do rewitalizacji zdaniem urzędników to Grzegórzki-Wesoła (1,35 km2), z którego odpływ mieszkańców jest najmniejszy. Potwierdzają to dane, z których wynika, że w stosunku do 2010 roku ich liczba co prawda zmalała, ale jedynie o 1108 osób, czyli o blisko 14 proc.

Urzędnicy zauważają, że o ile spadek liczby mieszkańców nie był bardzo wyraźny, to już istotna zmiana zaszła w udziale osób w wieku produkcyjnym. - W 2010 roku obszar zamieszkiwało 5027 osób z tej grupy. W 2020 roku było ich już niecałe 3895 (spadek o ponad 22 proc.) - wyliczają urzędnicy. Na koniec 2020 roku na obszarze Grzegórzki-Wesoła odnotowano zaledwie 158 dzieci w wieku do lat 3.

Z analizą urzędników zapoznali się już miejscy radni, którzy na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa (12 października) będą głosować projekt uchwały w sprawie wyznaczenia obszarów zdegradowanych, przeznaczonych do rewitalizacji. Na ostatniej, która odbyła się we wrześniu, dyskutowali na ten temat. Są zaniepokojeni wnioskami, jakie płyną z urzędniczych obserwacji. Szczególnie bulwersuje ich fakt, że wciąż w sporej części Krakowa odległość od miejsca zamieszkania do przedszkola wynosi ponad kilometr.

- To jest masakra. Powiedzmy sobie szczerze: nie da się zaprowadzić malucha, który ma trzy lata na piechotę do przedszkola, które jest tysiąc metrów od domu. Przecież to jest niewykonalne. To powoduje, że wszyscy wsiadają do samochodów i zawożą nimi dzieci do przedszkola - komentował podczas wrześniowej sesji radny miejski Koalicji Obywatelskiej Grzegorz Stawowy.

Jeszcze większy problem jest z dostępnością żłobków. Radny Stawowy zwrócił uwagę, że w niektórych częściach Krakowa odległość między miejscem zamieszkania a żłobkiem wynosi cztery kilometry. - Te dane pokazują, że mamy gigantyczne braki infrastruktury społecznej na obrzeżach miasta. Tam nie ma nie tylko żłobków i przedszkoli blisko domów, ale również parków - dodał radny Koalicji Obywatelskiej.

Jak rozwiązać problemy, które zidentyfikowali miejscy urzędnicy? Na razie plany krakowskiego magistratu są mało konkretne. Przede wszystkim konieczne jest przygotowanie nowego gminnego programu rewitalizacji obszarów zdegradowanych, które obejmują nieco ponad 6 proc. całej powierzchni miasta.

- Sporządzenie programu pozwoli nam działać w obszarze rewitalizacji. Prowadzić tam bardziej pogłębioną diagnozę w poszukiwaniu przyczyn problemów oraz sposobu ich rozwiązania. To będą interwencje inwestycyjne, ale myślę, że w głównej mierze będą to interwencje społeczne. Będą to projekty, które pozwolą rozwijać się lokalnej społeczności - przekonywała radnych zastępca dyrektora Wydziału ds. Przedsiębiorczości i Innowacji UMK Magdalena Wiechniak. Konkretów na razie brak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mariusz Lesiewicz
Brawo dla urzędników za spostrzegawczość. Znowu chcą ratować coś czego uratować się już nie da
g
grzeg
12 października, 16:10, Gość:

Zgadzam się, że podstawowym problemem jest brak a nawet postępująca likwidacja miejsc postojowych. Codzienny, prawie godzinny spacer do żłobka czy przedszkola, gdy przy większym wietrze lecą gałęzie na głowę to nie jest akceptowalna opcja. Po rewitalizacji zalewu zabronili parkowania po jednej stronie drogi i wprowadzili ograniczene na jezdni po 2giej. Zabrali z 200 miejsc na Bulwarowej pomimo, że można było zrobić obustronne parkowanie dwoma kołami na poboczu. Teraz zabiorą kolejna 200 na Solidarności i uniemożliwiają zawracanie na niej, przez co będzie pełniła jedynie funkcję tranzytową a mniej usługową. Lokalni mieszkańcy będą nadkładać 3km wjeżdżając na nią i korkować Plac Centralny by zawrócić. To będzie kolejne kilkaset rodzin które mogąc przeprowadzić się w wygodniejsze miejsce zrobi to. Działania i zaniedbania zarządu dróg są karygodne. Bardziej interesuje ich likwidacja utwardzonego pobocza przy płocie albo czy trawnik będzie miał 10 zamiast 9 szerokości niż jaki powinien być obowiązkowy współczynnik miejsc postojowych do lokali w znajdujących się tem budynkach. Niestety grunty dookoła bloków są w władaniu Zarządu Zieleni Miejskich a oni parkingów budować nie będą. Miasto nie interesuje kwestia miejsc postojowych dla mieszkań komunalnych które posiada albo sprzedało już na własność mieszkańcom. Cóż. Mnie deweloper wybudował nowe, nieopodal, z dwoma własnymi miejscami parkingowymi więc kupiłem. Na realizację obietnic polityków, że coś się poprawi nie miałem zamiaru dłużej czekać. Jeśli zostają ludzie bez samochodów i środków na zakup lepszych nieruchomości nie ma się co dziwić, że dzielnica biednieje.

Bardzo przykro mi, że deweloper bardziej dba o mnie niż włodarze miasta. Jedyne co z tym mogłem zrobić to głosować za zmianą i przeprowadzić się.

Natomiast co do usług w Hucie to bardzo sobie chwalę. Nad zalew co chwile chodzę. Smaczne i tanie restauracje co tydzień odwiedzam. Przedszkola duże, z ogródkami i dobrą kadrą, dzieci bardzo lubią. Mając chwilę czasu na każdym rogu znajdzie się cukiernia, lodziarnia albo kawiarnia. Sklepy ok, choć nie pod masarnią, piekarnią czy super samem dużo trudniej znaleźć wolne miejsce niż pod marketem.

W zasadzie jedyne czego brakuje starej Nowej Hucie to porządne parkingi, przynajmniej 2 na kwartał, które doprowadziły by współczynnik miejsc postojowych na mieszkanie do bardziej przyzwoitego 1.2. Skoro zapisaliście w planie zagospodarowania przestrzennego, że jedyne co można tam budować to parkingi podziemne to je budujcie! Jak nie to więcej rodzin będzie szukać ratunku przed wami u waszych znienawidzonych deweloperów.

"Zgadzam się, że podstawowym problemem jest brak a nawet postępująca likwidacja miejsc postojowych"

Nie wiem, czy najważniejszym, ale w pełni zgadzam się, jednym z najistotniejszych i najbardziej dokuczliwych. Nie wiem też, czy sam Majchrowski jest za to odpowiedzialny, bo wygląda na to, że jemu jest już po prostu wszystko jedno. Jeśli jednak nie on, to urzędnicy kierujący się fanatyczną wrogością do ludzi, których prostym narzędziem życia jest samochód.

G
Gość
12 października, 13:03, Zbigniew Rusek:

Moim zdaniem, Nowa Huta powinna być odrębnym miastem i odrębną gminą (Kraków powinien się kończyć na wschodzie w okolicach Muzeum Lotnictwa i AWF).

Człowieku, daj sobie już spokój z tymi twoimi obsesjami.

G
Gość
Zgadzam się, że podstawowym problemem jest brak a nawet postępująca likwidacja miejsc postojowych. Codzienny, prawie godzinny spacer do żłobka czy przedszkola, gdy przy większym wietrze lecą gałęzie na głowę to nie jest akceptowalna opcja. Po rewitalizacji zalewu zabronili parkowania po jednej stronie drogi i wprowadzili ograniczene na jezdni po 2giej. Zabrali z 200 miejsc na Bulwarowej pomimo, że można było zrobić obustronne parkowanie dwoma kołami na poboczu. Teraz zabiorą kolejna 200 na Solidarności i uniemożliwiają zawracanie na niej, przez co będzie pełniła jedynie funkcję tranzytową a mniej usługową. Lokalni mieszkańcy będą nadkładać 3km wjeżdżając na nią i korkować Plac Centralny by zawrócić. To będzie kolejne kilkaset rodzin które mogąc przeprowadzić się w wygodniejsze miejsce zrobi to. Działania i zaniedbania zarządu dróg są karygodne. Bardziej interesuje ich likwidacja utwardzonego pobocza przy płocie albo czy trawnik będzie miał 10 zamiast 9 szerokości niż jaki powinien być obowiązkowy współczynnik miejsc postojowych do lokali w znajdujących się tem budynkach. Niestety grunty dookoła bloków są w władaniu Zarządu Zieleni Miejskich a oni parkingów budować nie będą. Miasto nie interesuje kwestia miejsc postojowych dla mieszkań komunalnych które posiada albo sprzedało już na własność mieszkańcom. Cóż. Mnie deweloper wybudował nowe, nieopodal, z dwoma własnymi miejscami parkingowymi więc kupiłem. Na realizację obietnic polityków, że coś się poprawi nie miałem zamiaru dłużej czekać. Jeśli zostają ludzie bez samochodów i środków na zakup lepszych nieruchomości nie ma się co dziwić, że dzielnica biednieje.

Bardzo przykro mi, że deweloper bardziej dba o mnie niż włodarze miasta. Jedyne co z tym mogłem zrobić to głosować za zmianą i przeprowadzić się.

Natomiast co do usług w Hucie to bardzo sobie chwalę. Nad zalew co chwile chodzę. Smaczne i tanie restauracje co tydzień odwiedzam. Przedszkola duże, z ogródkami i dobrą kadrą, dzieci bardzo lubią. Mając chwilę czasu na każdym rogu znajdzie się cukiernia, lodziarnia albo kawiarnia. Sklepy ok, choć nie pod masarnią, piekarnią czy super samem dużo trudniej znaleźć wolne miejsce niż pod marketem.

W zasadzie jedyne czego brakuje starej Nowej Hucie to porządne parkingi, przynajmniej 2 na kwartał, które doprowadziły by współczynnik miejsc postojowych na mieszkanie do bardziej przyzwoitego 1.2. Skoro zapisaliście w planie zagospodarowania przestrzennego, że jedyne co można tam budować to parkingi podziemne to je budujcie! Jak nie to więcej rodzin będzie szukać ratunku przed wami u waszych znienawidzonych deweloperów.
E
Ehh
12 października, 13:03, Zbigniew Rusek:

Moim zdaniem, Nowa Huta powinna być odrębnym miastem i odrębną gminą (Kraków powinien się kończyć na wschodzie w okolicach Muzeum Lotnictwa i AWF).

12 października, 14:01, Ehh:

No ale to i tak nie miałoby sensu,bo Huta by nie znikła, tylko dalej by byla w tym samym miejscu. Więcej,mozna by przyłączyć choćby Nowe Brzesko do Krakowa i tam ruszyć z budową szerokich dróg ,mega szybkiej kolei wzdłuż obwodnicy,która by łączyła hute,stefe ekonomiczna z Balicami i domów w przystępnych cenach dla rodzin z przestenia i w miarę niską zbudową a nie jakieś klitki. Poki osoby prywatne nie zabuduja wszystkiego na własny sposób i ceny wszystkiego, włącznie z wykupem wzrosna. Te ziemie w stronę Sandomierza niegdyś stanowiły trzon Polski.

Kraków w swojej histori cały czas sie powiększal poprzez właśnie aneksie okolicznym wiosek a teraz w raz ze wzrostem populacji to powinno byc docelowe rozwiązanie-utworzenie AGLOMERACJI,chociaż z drugiej strony do Jaworzna ta sama droga a przestawia chyba większą...wartość.

E
Ehh
12 października, 13:03, Zbigniew Rusek:

Moim zdaniem, Nowa Huta powinna być odrębnym miastem i odrębną gminą (Kraków powinien się kończyć na wschodzie w okolicach Muzeum Lotnictwa i AWF).

No ale to i tak nie miałoby sensu,bo Huta by nie znikła, tylko dalej by byla w tym samym miejscu. Więcej,mozna by przyłączyć choćby Nowe Brzesko do Krakowa i tam ruszyć z budową szerokich dróg ,mega szybkiej kolei wzdłuż obwodnicy,która by łączyła hute,stefe ekonomiczna z Balicami i domów w przystępnych cenach dla rodzin z przestenia i w miarę niską zbudową a nie jakieś klitki. Poki osoby prywatne nie zabuduja wszystkiego na własny sposób i ceny wszystkiego, włącznie z wykupem wzrosna. Te ziemie w stronę Sandomierza niegdyś stanowiły trzon Polski.

Z
Zbigniew Rusek
Moim zdaniem, Nowa Huta powinna być odrębnym miastem i odrębną gminą (Kraków powinien się kończyć na wschodzie w okolicach Muzeum Lotnictwa i AWF).
G
Gość
12 października, 11:02, Krakowianin:

Ja pierdziele,ja pierdziele,jak się to czyta to nóż się w kieszeni otwiera!!!!!!!!!! Zniszczyliście s.............y wszystko,wszystko!!!!! Przegnaliście ludzi z centrum na obrzeża, HUTA TO NIE JEST KRAKOW!!!!pozwoliliście,razem z Machlojskim ukraść ponad sto kamienic,wysiedlić znich ludzi,i teraz macie czelność szukać mieszkańców?????? Hipokryci,piekło na was czeka specjalne dlakatoli,złodzieji!!!!!!!!!

jesteś nienormalny pasożyt.. wytrzexwiej

G
Gość
z hutą sie nie zgadzam.. traz tam są tłumy.... przed wojna było mniej, ale teraz tłumy!! w lidlu na kocmyrzowskiej o 18-19 wszystkie kasy zajete- kiedys tak nie było.. pełno młodzieży.. ale trzeba mieszkac w krakowie a nie pisać zdalnie z innego miasta
E
Ehh
12 października, 9:25, Mieszkaniec centrum:

Co się dziwicie jak urzędnicy utrudniają życie mieszkańcom starego miasta. Brak miejsc parkingowych (podczas remontu placu Wolnica można było wybudować podziemny parking) a wypowiedzi urzędników ,że wprowadzane zmiany są po to aby utrudnić dojazd to nie jest reklama. Żadne młode małżeństwo z wózkiem bez możliwości zaparkowania auta choćby na parkingu płatnym nie wprowadzi się tam.

12 października, 11:15, Ehh:

Gdzie z wózkiem na meline ,calodobowe mieszkaniowki i tęczowe klimaty. Tam powinna wręcz działać specjalna jednostka, która by zabierala dzieci z wózkow i wywozila gdzieś w bezpieczne miejsca z czystym powietrzem i bez całodobowej sodomy i gomory.*Mowa o Kaziku.

Za Komuny ,to sie chociaż ludzie tam w jakiś sposób znali i wiedzieli czego można sie po kim spodziewać a dziś....uuua.

E
Ehh
12 października, 9:25, Mieszkaniec centrum:

Co się dziwicie jak urzędnicy utrudniają życie mieszkańcom starego miasta. Brak miejsc parkingowych (podczas remontu placu Wolnica można było wybudować podziemny parking) a wypowiedzi urzędników ,że wprowadzane zmiany są po to aby utrudnić dojazd to nie jest reklama. Żadne młode małżeństwo z wózkiem bez możliwości zaparkowania auta choćby na parkingu płatnym nie wprowadzi się tam.

Gdzie z wózkiem na meline ,calodobowe mieszkaniowki i tęczowe klimaty. Tam powinna wręcz działać specjalna jednostka, która by zabierala dzieci z wózkow i wywozila gdzieś w bezpieczne miejsca z czystym powietrzem i bez całodobowej sodomy i gomory.*Mowa o Kaziku.

K
Krakowianin
Ja pierdziele,ja pierdziele,jak się to czyta to nóż się w kieszeni otwiera!!!!!!!!!! Zniszczyliście s.............y wszystko,wszystko!!!!! Przegnaliście ludzi z centrum na obrzeża, HUTA TO NIE JEST KRAKOW!!!!pozwoliliście,razem z Machlojskim ukraść ponad sto kamienic,wysiedlić znich ludzi,i teraz macie czelność szukać mieszkańców?????? Hipokryci,piekło na was czeka specjalne dlakatoli,złodzieji!!!!!!!!!
G
Gość
To o Hucie to jakieś pierdółki człowieka, który tutaj nigdy nie był.
G
Gość
12 października, 9:25, Mieszkaniec centrum:

Co się dziwicie jak urzędnicy utrudniają życie mieszkańcom starego miasta. Brak miejsc parkingowych (podczas remontu placu Wolnica można było wybudować podziemny parking) a wypowiedzi urzędników ,że wprowadzane zmiany są po to aby utrudnić dojazd to nie jest reklama. Żadne młode małżeństwo z wózkiem bez możliwości zaparkowania auta choćby na parkingu płatnym nie wprowadzi się tam.

Chyba chodzi o rodowitych mieszkańców Krakowa,a nie wsioków z wózkami.

R
Rhw
Pozwężali ulice,(Krakowska Dietla) NE ANI ZAPARKOWAĆ A JAK JEST MIEJSCE TO TRZEBA SŁONO PŁACIĆ MA JAK DOJECHAĆ ZNAJOMI CZY KREWNI TEŻ DO TAKICH MIEJSC Z TRUDNĄ KOMUNIKACJĄ NIE CHCĄ DOJEŻDŻAĆ !

No to się ludzie wyprowadzają bo to nie są godne warunki życia !
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska