https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kiedy tramwaj dojedzie na osiedle Azory? Budowa nowej trasy zaplanowana na... 14 lat

Piotr Tymczak
Na pętli Krowodrza Górka jest już początek torów, którymi tramwaje mają dojechać na Azory.
Na pętli Krowodrza Górka jest już początek torów, którymi tramwaje mają dojechać na Azory. archiwum
Mimo trudnej sytuacji finansowej i szukania oszczędności władze Krakowa nie rezygnują z budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na osiedle Azory. W projekcie budżetu na 2025 rok zarezerwowano na to zadanie ponad 2 mln zł. Czy to oznacza rozpoczęcie prac? Sprawdziliśmy, jakie są plany.

W projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok znalazła się budowa linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z osiedla Krowodrza Górka na os. Azory. Na ten cel zarezerwowano 2 077 782 zł. Na co pozwoli taka kwota? W przyszłym roku zakres rzeczowy obejmuje rozliczenie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) i złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

W rubryce lata realizacji w przypadku budowy linii tramwajowej na Azory podano przedział czasowy 2015-2029. Można więc wyliczyć, że w sumie to 14 lat, a przez dotychczasowe 9 lat zrobiono niewiele.

Linia na Azory z zadaszoną pętlą

Jaka jest koncepcja linii tramwajowej Krowodrza Górka - Azory? Przewiduje się budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu inwestycji w miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory, ma powstać nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy.

Plan jest taki, że pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowoprojektowanej linii przewidziano: budowę 4 par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu park&ride.

Linia ma zostać włączona do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Do istniejącej kładki pieszej nad ul. Opolską mają być dobudowane windy, co poprawi skomunikowanie z przystankiem tramwajowym.

Planują parking na około 200 samochodów

W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych zaplanowano kubaturowy, trzypoziomowy parking park&ride na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem bike&ride o pojemności 60 stanowisk postojowych dla rowerów.

Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Wiele może zależeć od funduszy unijnych

Jakie będą dalsze losy linii tramwajowej na Azory i czy znajdą się na to zadanie kolejne miliony złotych? Wiele może zależeć od tego, czy na inwestycja uzyska zewnętrzne wsparcie.

Przypomnijmy, że pod koniec czerwca został złożony wniosek aplikacyjny o dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki na Azory ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.

WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska