Postulat "1 za 1" oznacza, że tylko w przypadku dania ludziom udogodnienia, solidnej alternatywy, będzie można wprowadzać strefy ograniczonego ruchu, czystego transportu czy uspokajać ruch. Jak mówił Michał Drewnicki, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa z ramienia PiS - nie ograniczenia, a zachęta, nie utrudnianie życia, a pomoc. Alternatywa w postaci nowych przystanków kolejowych, sieci dużych parkingów P&R, stworzenia nowych linii autobusowych lub tramwajowych, budowa metra - mówił Michał Drewnicki.
-Jesteśmy za tym, by w pierwszej kolejności wybudować sieć nowych przystanków kolejowych, wybudować zespół parkingów P+R, nie tak, jak ma to miejsce teraz, na tysiąc miejsc - ale dużo więcej. Jesteśmy za tym też, by wprowadzić lepszą organizację ruchu, stworzyć nowe połączenia tramwajowe, autobusowe i metro. Wzorem Państw zachodnich, gdzie najpierw wprowadzono dla mieszkańców udogodnienia - system przesiadkowy, system kolei miejskiej, a dopiero potem wprowadzono Strefę Czystego Transportu - mówił Michał Drewnicki.
Jako przykład podał kwestię likwidacji miejsc parkingowych w Krakowie, podczas gdy mamy ok 1 tys. miejsc na parkingach P+R, a już przed pandemią do Krakowa zjeżdżało 250 tys. pojazdów. Drewnicki zwrócił również uwagę na studium dla metra, w którym przedstawiono wariant częściowo podziemnego tramwaju, który z Nowej Huty do Bronowic miałby jechać 47 minut. Tyle tylko, że jak dodał radny, tę drogę można pokonać w podobnym czasie samochodem.
Przystanek Piastów i łącznica kolejowa
Radni zdecydowanie są za rozwojem SKA. Podwalinami pod rozwój szybkiej kolei aglomeracyjnej w Krakowie było studium, które uprawnia do wydawania pieniędzy na budowę przystanków czy nowe połączenia kolejowe. Włodzimierz Pietrus zwraca uwagę na dwa przyjęte w nim rozwiązania.
- Na sesji będziemy dyskutować kwestię planu Żabiniec i stworzenia łącznicy kolejowej, która otworzy możliwość połączenia Placu Centralnego z Dworcem Głównym w 7 minut. Jest to dla Nowej Huty przyszłe okno na świat. Drugim ważnym tematem są przystanki budowane na terenie Nowej Huty. Szczególnie ważne jest osiedle Piastów, które ma szansę obsługiwać dwie duże dzielnice - Bieńczyce i Mistrzejowice. Tu przesiadając się z tramwaju w pociąg mieszkańcy w ciągu kilkunastu minut są w Centrum. Jest jednak problem. Prezydent nie nadąża za budowanym przystankiem Piastów, bo wciąż brakuje linii tramwajowej spod Urzędu Skarbowego do przystanku kolejowego - mówił Włodzimierz Pietrus
SKA obejmująca cały Kraków
Prócz przystanku Piastów, w Kościelnikach czy przy Przylasku Rusieckim, Szybka Kolej Miejska będzie miała swoje przystanki m.in. przy alei Pokoju, ul. Mogilskiej, ul. Pilotów, ul. Klimeckiego czy al. 29 listopada.
- Dzięki niewielkiemu wsparciu możemy stworzyć Szybką Kolej Miejską za około 2 lata, podczas gdy metro będzie powstawać minimum 8 lat - dodał Maciej Michałowski, kandydat PiS do Rady Miasta Krakowa
Chcemy żyć wolniej - ciekawa analiza
