https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejarze nie rozwijają połączeń do lotniska w Balicach. Teraz będą mieli konkurencję

Arkadiusz Maciejowski
Bez przesiadek, do lotniska w Balicach można dziś dojechać pociągiem tylko z dwóch miast - z Krakowa oraz Wieliczki
Bez przesiadek, do lotniska w Balicach można dziś dojechać pociągiem tylko z dwóch miast - z Krakowa oraz Wieliczki Andrzej Banas / Polska Press
Popularny przewoźnik FlixBus zamierza uruchomić bezpośrednie połączenia z kilku miast - m.in. Zakopanego - do Balic. Tym samym stanie się poważną konkurencją dla kolejarzy. Pasażerowie zwracają uwagę, że Koleje Małopolskie też powinny wydłużyć swoje połączenia, by pociągami np. z Tarnowa można było bez przesiadki dojechać do lotniska. W Urzędzie Marszałkowskim, który jest organizatorem transportu w Małopolsce, twierdzą jednak, że przeszkodą są m.in. ... zbyt krótkie perony.

FlixBus uruchomi połączenia z Opola, Gliwic, Zabrza, Katowic, Myślenic, Nowego Targu i Zakopanego do lotniska w Balicach od 6 listopada.

Choć Michał Leman, dyrektor FlixBus Polska twierdzi, że dla jego firmy największą konkurencją nie jest kolej, a samochody osobowe, to jednak właśnie w samorządowych Kolejach Małopolskich (KMŁ) powinni najbardziej obawiać się rozwoju połączeń autobusowych do Balic.

Obecnie pasażerowie np. ze wspomnianego Zakopanego - jak i z wielu innych miast - by pojazdami komunikacji zbiorowej dojechać do lotniska w Balicach muszą na stacji Kraków Główny przesiadać się do szynobusa KMŁ (ewentualnie do pojazdów MPK). A od przyszłego miesiąca zyskają możliwość dojazdu autobusem FlixBus bez przesiadki do Balic.

Już podczas niedawnej konferencji organizowanej m.in. przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, poświęconej rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, część osób zwracała uwagę, że Koleje Małopolskie również powinny wydłużyć trasy swoich pociągów. Tak, by np. z Tarnowa - podobnie jak wygląda to w przypadku pociągów jadących z Wieliczki - podróżni mogli dojechać nie tylko do Krakowa Głównego, ale bez przesiadki również do Balic.

Tym bardziej, że niewykluczone iż w przyszłym roku FlixBus uruchomi połączenia do Balic z innych miast. Nie trudno sobie wyobrazić, że np. pasażerowie z Rzeszowa woleliby autobusem dojechać bezpośrednio do lotniska, niż przesiadać się w Krakowie.

Tymczasem w Urzędzie Marszałkowskim (to ta instytucja jest właścicielem Kolei Małopolskich) wymieniają powody dlaczego... nie da się wydłużyć kursów do Balic. Informują np., że z Tarnowa do Krakowa jeżdżą pociągi, które nie zmieściłyby się na niektórych... zbyt krótkich przystankach na trasie do lotniska - np. na przystankach Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Co znamienne, przystanki te w obecnej formie powstały... zaledwie kilka lat temu.

Filip Szatanik, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego podkreśla za to, że są plany wydłużenia m.in. linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Tarnowa przez Kraków aż do Katowic. Miałoby się to stać prawdopodobnie w 2020 roku, po zakończeniu remontu trasy kolejowej prowadzącej na Śląsk.

Utworzona ma zostać też nowa trasa SKA Nowy Sącz - Kraków - Kraków Lotnisko/Airport, ale ma się to stać dopiero, gdy powstanie tzw. linia Podłęże - Piekiełko, która pozwoli pociągom szybciej dojeżdżać na sądecczyznę. Problem w tym, że zbudowana ma zostać dopiero do 2026 roku. Co oznacza, że na dodatkowe, „bezprzesiadkowe” połączenie kolejowe do Balic, mieszkańcy kolejnych małopolskich miast i miejscowości będą musieli poczekać wiele lat.

Dużo wcześniej, bo już od najbliższej niedzieli, pasażerów kolei czekają kolejne zmiany w rozkładach jazdy, związane głównie z prowadzonymi remontami. Są dobre i złe informacje.

Przede wszystkim wciąż w godz. 9.45 -14.20 (od poniedziałku do piątku), w związku z dobudową dodatkowych torów dla SKA, pociągi nie będą kursowały od Podłęża do stacji Kraków Główny. Podróżni jadący od strony Tarnowa będą musieli przesiadać się do zastępczych autobusów. W tych godzinach pociągi z Wieliczki nie będą w ogóle kursowały do Krakowa.

W pozostałych godzinach - jak informują kolejarze z KMŁ - „po czasowych utrudnieniach związanych ze skróceniem części kursów do stacji Kraków Płaszów od 21 października wszystkie pociągi z i w kierunku Tarnowa będą bezproblemowo dojeżdżać do stacji Kraków Główny”.

Natomiast w związku z remontem na odcinku Kraków Batowice - Zastów - Niedźwiedź - Słomniki, od 21 października do 8 grudnia, zawieszone zostaną kursy siedmiu pociągów KMŁ relacji Kraków Główny - Miechów.

Więcej zmian:

W związku z pracami modernizacyjnymi na terenie krakowskiego węzła kolejowego oraz w innych częściach województwa prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 21 października 2018 r. nastąpi zmiana rozkładu jazdy pociągów.

KOLEJNA FAZA ROBÓT UTRZYMANIOWYCH NA TRASIE SKA2 KRAKÓW – SĘDZISZÓW

Przez cały okres obowiązywania rozkładu jazdy od 21 października do 8 grudnia ze względu na konieczne prace naprawcze torowiska oraz sieci trakcyjnej na odcinku Kraków Batowice – Zastów – Niedźwiedź – Słomniki ruch prowadzony będzie po jednym torze z ograniczoną możliwością mijania się pociągów na stacjach pośrednich. Konsekwencjami wprowadzonych ograniczenia w przepustowości będą:

- znaczącymi zmianami w godzinach przyjazdów i odjazdów pociągów,
- zawieszenie kursowania 7 pociągów obsługiwanych przez Koleje Małopolskie w relacji Kraków Główny – Miechów,
- wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej za 2 pociągi obsługiwane przez Koleje Małopolskie w relacji Sędziszów – Kraków Główny – Sędziszów na odcinku Słomniki – Kraków Główny – Słomniki, oraz za 2 pociągi obsługiwane przez Przewozy Regionalne w relacji Kozłów - Kraków Główny – Kozłów na odcinku Słomniki - Kraków Batowice – Słomniki;
- brak postoju 2 kursów pociągów Kolei Małopolskich na stacji Zastów ze względu na ograniczoną dostępność peronów;

POPRAWA OFERTY NA LINII TARNÓW – KRYNICA

W związku z zakończeniem utrudnień w ruchu na odcinku Tarnów – Stróże, większość pociągów na linii Tarnów – Krynica będzie miała jednolite godziny kursowania przez cały okres obowiązywania rozkładu jazdy. Rozkład jazdy będzie również bardziej dopasowany do potrzeb podróżnych;

ZMIANY W POŁĄCZENIACH DO JASŁA

Z utrudnieniami muszą się liczyć natomiast podróżni korzystający z pociągu „Hubal”. Ze względu na zamknięcie odcinka Wola Łużańska – Gorlice Zagórzany, pomiędzy Wolą Łużańską a Jasłem podróżnych będą przewozić autobusy zastępcze;

Zwiększy się natomiast liczba pociągów obsługiwanych przez Przewozy Regionalne w relacji Gorlice – Rzeszów. Od 21 października br. z Gorlic o godzinie 4:55 codziennie będzie wyruszał pociąg do Rzeszowa (przyjazd na godzinę 7:15). Powrotny kurs będzie wyruszał z Rzeszowa o godzinie 15:40 i dotrze do Gorlic na 17:57;

CIĄG DALSZY UTRUDNIEŃ NA ODCINKACH DO SUCHEJ BESKIDZKIEJ I WADOWIC

W związku z kontynuacją rewitalizacji odcinka Skawina – Sucha Beskidzka oraz przebudowy stacji Kraków Bonarka i Skawina, do końca rocznego rozkładu jazdy 2017/2018 wszystkie pociągi na odcinku Kraków – Sucha Beskidzka i Kraków – Wadowice zostaną zastąpione autobusami. Ponadto w dniach 5-9 oraz 12 listopada autobusy zastępcze zamiast pociągów będą kursować także na odcinku Sucha Beskidzka - Zakopane;

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Byly pasazer
POPRAWA OFERTY NA LINII TARNÓW – KRYNICA W związku z zakończeniem utrudnień w ruchu na odcinku Tarnów – Stróże, większość pociągów na linii Tarnów – Krynica będzie miała jednolite godziny kursowania przez cały okres obowiązywania rozkładu jazdy. Rozkład jazdy będzie również bardziej dopasowany do potrzeb podróżnych;

W takich godzinach jaad pociagi do Krynicy,łomnicy Zdroj ze wole jechac samochodem.W leci jesdzilo KLM i bylo super teraz jaad w takich godzinach ze nie skorzystam zeby nic nie bylo kolo 8 rano.Porazka dla kolei.
o
olo
Po pierwsze cena za bilet. Z N. Sącza pociąg do Krakowa jedzie godzinę dłużej od autobusu a bilet jest droższy. Pociąg jeździ pusty a mimo to nikt nie zastanawia się jak to zmienić. Godziny jazdy nijak się mają do potrzeb. Lepiej przecież wozić za połowę stawiki kilkaset osób niż drożej kilka. Mam wrażenie, że nikt tak naprawdę nie interesuje się tym czy ta kolej w takiej formie ma sens. Szkoda bo kolej to jednak bezpieczeństwo i mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Proponuję by uczniowie i studenci tak jak na Słowacji jeździli za darmo albo ze zniżką 70%.
p
pasazerka
chyba nie jezdzisz zakopianka , do myslenic z krakowa to czesto półtorej godziny, a obwodnica ciągle stoi , nie trzeba weekendu na takie czasy to jest norma, masz rację rozkladowo autobus jedzie szybciej ale realnie wyglada to zupelnie inaczj
G
Gosc
Ruch na Zakopiance jest duży cały czas (i do tego dokładamy dodatkowy) a do tego należy dołożyć niedostosowane zjazdy na A4 i na lotnisko. Ponadto dzień bez wypadku na obwodnicy to niestety wyjątek. Kolej jest w trakcie udrożnienia linii, budowy łącznic skracających podróż. Można lotniskową stacje bardziej wykorzystać niż jest dziś.
T
Tomek
Przecież pociągi z Tarnowa będą jeździć do Katowic. To niby jak miałyby się znaleźć na linii do lotniska. Tylko niech nikt nie pisze, że trzeba uruchomić kolejne jeżdżące do lotniska, bo tory nie są z gumy i nie ma możliwości uruchamiania połączeń bezpośrednich z każdego miejsc w każde.
b
bikeandrun
Dokładnie tak powinno być, pociąg z Tarnowa nie musi się zatrzymywać na pseudo przystankach jakich jest np. Kraków Zakliki. Z/Do tej stacji podróżuje tak mało osób, że wystarczą im 2 kursy na godzinie SKA1, które już są (tzn. będą z powrotem po remontach). Pociąg z Tarnowa powinien się zatrzymywać tylko na głównych stacjach w mieście a nie wszystkich, tzn. patrząc od wschodu: Bieżanów, Płaszów, (Centrum, gdy powstanie), Główny, Bronowice i Lotnisko. Do wszystkich innych, pojedyncze(!) osoby jeśli już będą chciały dojechać to się spokojnie przesiądą.
a
aaa
to bez sensu jest, że będzie tam jeździł ale nie zatrzymywał się na przystankach po drodze ! to nie jest trasa dla pociągów pośpiesznych !!! poza tym - mógłby zapewne na swojej trasie napotykać przed sobą pociągi SKA - i co wtedy ?... bez sensu...
a
aaa
po pierwsze - korki na Zakopiance są tylko i wyłacznie w newralgicznych okresach (np. początek i koniec długiego weekendu, "zmiana turnusów" podczas ferii i wakacji); po drugie - za około rok będzie oddany nowy odcinek S7 więc znacznie skróci się przejazd do Krakowa; po trzecie - nawet jeśli bus ma trochę postać w korku - to czy wiesz ile czasu zajmuje dojazd pociągiem z Zakopanego/Nowego Targu do Krakowa ??? (dla niezorientowanych: trasa kolejowa nie przebiega w pobliżu "Zakopianki", czyli mniej więcej w linii prostej między miastami, lecz idzie szeeeerooookim łukiem - m.in. przez Suchą Beskidzką...) czas przejazdu pociągu do Krakowa to (ROZKŁADOWO - tzn. bez opóźnień) jakieś 3 godziny, a do Balic trzeba jeszcze dołożyć jakieś pół godziny !... każdy bus przejedzie ten odcinek szybciej (nawet stojąc miejscami w korkach) -
o
olo
obecnie to słabo wygląda jazda tą trasą
G
Gosc
Wyjątkowo durne tłumaczenie - to niech pociąg z np.: Tarnowa się na nich nie zatrzymuje! Niech jedzie prosto do Balic.
b
babcia malina
Ostatnie miski pieroGów zostaną wydane w piątek przed północą. Następna okazja już za 5 lat. Aha, pamiętajcie o Gratisowych karnetach od pryncypała.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska