https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Konsultacje projektu strefy czystego transportu na Kazimierzu

Marcin Banasik
W poniedziałek rozpoczęły się konsultacje projektu dotyczącego wprowadzenia strefy czystego transportu na Kazimierzu. Kiedy Rada Miasta Krakowa przyjmie uchwałę w centrum Kazimierza zostanie ustanowiona strefa czystego transportu, do której wjazd będą mieli głównie mieszkańcy oraz pojazdy w pełni elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG.

Podstawowym celem wprowadzenia strefy jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń spowodowanych przez poruszające się pojazdy - chodzi zarówno o spaliny, jak też o wzbijany pył, ścierane opony czy klocki hamulcowe. Istotne zmniejszenie liczby pojazdów wjeżdżających do kwartału turystycznego będzie miało pozytywny wpływ na jakość powietrza znajdującego się nad ulicami. Po ulicach Kazimierza poruszają się głównie piesi. Według szacunków jest ich nawet dziesięciokrotnie więcej niż pasażerów aut. Mniejsza liczba samochodów to także mniejszy hałas komunikacyjny. Zmiany będą miały pozytywny wpływ na zdrowie mieszkańców kwartału i turystów, a także podniosą ich bezpieczeństwo na ulicach.

Dane pochodzące z analiz zamówionych przez ministerstwo środowiska jednoznacznie wskazują, że ograniczenie liczby pojazdów niespełniających odpowiednich norm jakości spalin wpłynie pozytywnie na stan jakości powietrza, w tym szczególnie na spadek poziomu tlenków azotu w powietrzu. Poprawa jakości powietrza jest zaś dla Krakowa żywotnym wyzwaniem – po emisji pochodzącej z likwidowanych systematycznie kotłów domowych, emisja komunikacyjna jest drugim źródłem zanieczyszczeń.

Projekt uzyskał już pozytywną opinię komisji infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Należy zauważyć, że mieszkańcy strefy czystego transportu będą mogli poruszać się po niej pojazdami bez względu na rodzaj napędu i stosowanego paliwa, o ile są to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony i są oni ich właścicielami, posiadaczami lub użytkownikami. Wyznaczenie strefy czystego transportu nie będzie zobowiązywało mieszkańców strefy do wymiany pojazdów, gdyż byłaby to zbyt daleka ingerencja w prawo własności.

Spod zakazu wjazdu do strefy czystego transportu zostaną wyłączone:

  • samochody mieszkańców
  • nieuwzględnione w ustawie rowery
  • taksówki
  • pojazdy osób niepełnosprawnych posiadających europejską kartę parkingową
  • pojazdy konduktów pogrzebowych oraz orszaków ślubnych
  • pojazdy służb miejskich i zarządcy drogi
  • pojazdy służb państwowych, np. policji
  • pojazdy lekarzy, pielęgniarek i położnych

Oprócz tego wjazd będzie możliwy także dla wszystkich dostawców i obsługi technicznej w wyznaczonych godzinach (od godz. 9 do 12 i od 15 do 16).

Uchwała wejdzie w życie po 30 dniach od jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym, po tym jak zostanie przyjęta przez Radę Miasta.
Dyżury informacyjne:

Spotkania informacyjne odbędą się w budynku Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. św. Wawrzyńca. Na miejscu będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania, złożyć wnioski i uwagi. Dokładne terminy i godziny dyżurów zostaną podane po 20 sierpnia.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
artykuł sponsorowany
Decydując się na przeczytanie komentarzy, miej świadomość, że większość z nich została opłacona przez kandydata, którego niezależność jest tyle samo warta co podpisy jego zwolenników.
8ola
Już nie mogę znieść tych kretyńskich pomysłów, oderwanych od rzeczywistości. Głosuję na Gibałę, wydaje się być konkretnym, osadzonym w rzeczywistości człowiekiem.
N
Nikt#
Głupie pomysły tego urzędu trzeba zakończyć w jesieni. Gibała jest rozwiązaniem tego problemu.
L
Lajk1
Nie wiem komu tym razem próbuje się przypodobać Majchrowski, kretyński pomysł z tyloma wyjątkami że wjadą wszyscy. Gra pod publiczkę przed wyborami, albo lobby melexowe. Potrzebny nam nowy prezydent i ja zagłosuję na Gibałę.
z
zatrudnij się
zarówno w policji jak i straży miejskiej czekają na Ciebie !!!!!!!!!!! zatrudnij się pomóż rozwiązać problem a nie narzekaj.
M
Marek z Krakowa
bez komentarza
g
gff
Ale pod jednym warunkiem. WSZYSTKIE (poza służbami itd.). A nie nagle się okaże, że stare diesle wybranych mieszkańców Krakowa są bardziej ekologiczne od pozostałych i będą mogły tam wjeżdżać.
k
krakowianin
Nie ma co się denerwować, gdyż i tak nikt tego nie będzie sprawdzał i kontrolował. Tak samo było z zakazem wjazduna Pl Nowy. Pracuję na kazimierzu i w przeciągu pół roku widziałem dwukrotnie straż miejską sprawdzającą legalność wjazdu i to postali 2h i poszli. Więc prawdopodobieństwo że Cię kolego koleżanko złapią jest ZEROWE. Ostatnio turysta na tablicach WE...... parkuje sobie na Bożego Ciała, ja mu mówię ze tutaj nie wolno mu wjeżdżać , a on -Panie ja tu trzeci dzień parkuję i zwiedzam miasto.
Jaja, gość stoi trzy dni i jeszcze nie dostał mandatu czy też blokady od SM, bo tak właśnie to działa, wjeżdża każdy kto jest choć trochę bezczelny. Straż miejska, i policja nic z tym nie robią.
a
antydebeel
wszystkie ulice zamknąć ! i cofnąć się w rozwoju o kilkaset lat - ku uciesze ekooszołomów i debeeli twojego pokroju... żenada !
a
antydebeel
osiągnąłeś właśnie szczyt głupoty ! hahaha ! wydaje się, że rywalizujesz z urzędasami o miano najgłupszego krakowianina ! hahaha :)))
m
mmm
H I P O K R Y Z J A i błazenda ! taka "pokazówa" ! urzędasy krakowscy są żenujący... skoro się tak "troszczą" o jakość powietrza (i mają UDOWODNIONE, że to samochody są największym producentem smogu - co będzie chyba niezmiernie trudne, bowiem w cieplejsze miesiące jeździ po ulicach więcej samochodów niż zimą, a smogu nad miastem w ogóle NIE MA !) to dlaczego nie zakazują wjazdu wszystkim pojazdom ? a dopuszczają wyjątki - np. mieszkańcy, policja, służby i dostawcy w wyznacznych godzinach - te samochody wg urzędników wtedy nie trują ? a może to jednak nie chodzi jedynie o "walkę ze smogiem" ?! -> poziom hipokryzji i żenady osiągnął szczyt ! hahaha :))
A
Anna
Chory pomysł. Smog w Krakowie nie jest od aut. Chcą zamknąć ruch tylko dla mieszkańców żeby krakowianie nie mogli tam jeździć. Banda zikit
W
Właściciel Tesli
I bardzo dobrze! Niech biedacy w benzyniakach i dieslach znikną w centum! Jak ich nie stać na elektryka, to niech jeżdżą Uberem albo tramwajem. Centrum dla ludzi z kasą!
O
Obserwator
Wjadą furmanki i wtedy ekoterroryści będą zadowoleni jeżdżąc swoimi wypasionymi furami z silnikami diesla ...
x
x
Zgadzam się z tym, o ile zakaz wjazdu będą miały także samochody mieszkańców.
Należy sprzeciwić się prywacie mieszkańców, która panuje i króluje w Krakowie ku uciesze urzędników.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska