https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zbliża się zakaz dla samochodów spalinowych. W Krakowie potrzeba więcej ładowarek do aut elektrycznych. Radni przygotowali rezolucję

Piotr Tymczak
Krakowscy radni debatowali na temat konieczności zwiększenia dostępu do stacji ładowania aut elektrycznych.
Krakowscy radni debatowali na temat konieczności zwiększenia dostępu do stacji ładowania aut elektrycznych. ANDRZEJ BANAŚ
Zgodnie z przepisami przygotowanymi przez Unię Europejską za 10 lat ma zostać wprowadzony zakaz sprzedaży aut spalinowych, czyli na benzynę i diesli. Nadchodzi więc czas samochodów elektrycznych. Coraz więcej osób kupuje takie pojazdy, co oznacza, że coraz bardziej brakować będzie miejsc do ich ładowania. Na ten temat debatowali krakowscy radni z Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego.

Przedmiotem dyskusji był projekt rezolucji autorstwa Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego, skierowanej do prezydenta Krakowa w sprawie dostosowywania małej infrastruktury miejskiej tak, aby w przyszłości mogła stanowić integralną część z ładowarkami do aut o niskim napięciu przy generalnych przyszłych remontach i przebudowach ulic.

Wyjście na przeciw mieszkańcom korzystającym z pojazdów elektrycznych

- Przy generalnych remontach dróg realizowanych przez miasto, kiedy jest wymieniane oświetlenie, można się zastanowić, czy nie zamontować punktów, w których można ładować nie tylko samochód elektryczny, ale też inne Urządzenia Transportu Osobowego o niskiej mocy ładowania do 3,7 KW. Z tego co mi wiadomo, takie rozwiązanie działa już w Gdyni, a za granicą jest bardzo powszechne. Ta niska moc oczywiście nie rozwiązuje szybkiego ładowania samochodów – mówił Maciej Michałowski, przewodniczący komisji.

Dodawał, że rezolucja to wyjście naprzeciw mieszkańcom, dopasowanie infrastruktury dotyczącej ładowania samochodów czy UTO (urządzenia transportu osobistego), by była powszechna i bardziej dostępna, także w kontekście planowanego wprowadzenia strefy czystego transportu (SCT), ograniczającej wjazd do miasta dla pojazdów o nadmiernej emisji spalin.

Urzędnicy odpowiadają: "Będziemy instalować ładowarki"

-  Będziemy teraz ogłaszać postępowanie na wymianę 10 tys. opraw na ledowe i mamy przewidziane ok. 6-7 lokalizacji, gdzie do wymienianych słupów oświetleniowych będziemy instalować ładowarki o mocy 7,2 KW – mówił Piotr Trzepak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Radna Eliza Dydyńska-Czesak pytała, czy miasto rozważało, by operatorem ładowarek była spółka miejska, aby nie dopuścić do sytuacji komercjalizacji wszystkich ładowarek.

Piotr Trzepak odpowiadał, że oświetlenie będzie wymieniane najpóźniej w przyszłym roku, a w międzyczasie miasto szukać będzie najlepszego rozwiązania dotyczącego ładowarek.  

85 lokalizacji ładowarek elektrycznych w Krakowie

Andrzej Łazęcki, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury dodawał, że jest obowiązująca uchwała z 2021 r. o strategii elektromobilności, w której istnieje zapis, iż budowa stacji do ładowania powinna być realizowana przez podmioty komercyjne. Sugerował przeprowadzenie programu pilotażowego, by sprawdzić jak takie rozwiązanie się sprawdzi i czy będzie atrakcyjne dla użytkowników.

Dyrektor Andrzej Łazęcki przyznał, że w ramach realizacji strategii jest w Krakowie 85 lokalizacji ładowarek elektrycznych.

Ostatecznie radni z Komisji Innowacji przyjęli projekt rezolucji dotyczący dostosowywania małej infrastruktury miejskiej tak, aby w przyszłości mogła stanowić integralną część z ładowarkami do aut o niskim napięciu przy generalnych przyszłych remontach i przebudowach ulic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska