https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Postęp na budowie trasy S7 w Krakowie. Potężna estakada nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi jest już na półmetku

Piotr Tymczak
Budowa estakady nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi jest już na półmetku.
Budowa estakady nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi jest już na półmetku. GDDKiA
W ramach budowy drogi ekspresowej S7 w Krakowie (brakujący 5-kilometrowy odcinek domykający autostradową obwodnicę) nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi powstaje estakada. Ten element inwestycji jest już na półmetku. Niemal kilometrowa część nowego obiektu przygotowywana jest w technologii nasuwu - betonowe segmenty są kolejno wysuwane na podpory.

- Jezdnia w kierunku Warszawy liczyć będzie 40 segmentów, a w kierunku Rzeszowa 41. W połowie marca wysunęliśmy odpowiednio segmenty nr 20 i 21 - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Estakada w kierunku Warszawy krótsza od tej w stronę Rzeszowa

Cała estakada, którą trasa S7 pobiegnie od ul. Morcinka do ul. Petőfiego, będzie miała 1589 m długości, z czego prawie 2/3 powstaje w technologii nasuwania podłużnego. W ten sposób budowane jest 942 m jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 m drogi w kierunku Warszawy. Ten odcinek jest krótszy o prawie 30 m, gdyż biegnie po wewnętrznym łuku S7. 

Nasuwanie poszczególnych segmentów estakady zaczęto we wrześniu 2024 r. Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu i sprężeniu betonu segmenty są za pomocą siłowników wysuwane na podpory estakady.

Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 t.  

- Każdego miesiąca przygotowujemy 3 lub 4 segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego elementu trwa do 6 godzin, a odbywa się to z prędkością od 7 do 10 cm na minutę. To maksymalnie 6 metrów na godzinę - wylicza Kacper Michna.

Waga awanbeków – 90 t – blednie przy wadze samego segmentu. W zależności od długości (waha się od 17 m do 26 m) ciężar każdego pojedynczego segmentu wynosi od 498 do 762 ton. Wszystkie segmenty będą łącznie ważyć ponad 54,4 tysiąca ton. Segmenty mają wysokość 3,3 m i szerokość od 16 do 24 m.

W sierpniu 2025 r. planuje się zakończenie nasuwania segmentów i połączenie obu części jezdni. 

Trasa S7 do stolicy otwarta, ale wciąż w budowie

Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2024 roku oddano kierowcom do użytku 13,3 km trasy S7 od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Dzięki temu jest możliwy przejazd dwupasmówką z Krakowa do Warszawy.

Inwestycja nie została jednak jeszcze zakończona. Na trasie prowadzone są ostatnie prace, stąd ograniczenie prędkości do 80 km/h. Trwają roboty wykończeniowe, związane m.in. z budową ogrodzenia wzdłuż drogi. Plan jest taki, by je zakończyć w połowie roku. 

W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad.

- To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są „tylko” 34 takie obiekty - informuje Kacper Michna. 

Skomplikowanie prac na trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej). 

- Z końcem tego roku chcemy udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 roku planujemy otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy - dodaje Kacper Michna. 

Ponad 600 milionów złotych dofinansowania z funduszy unijnych

Na budowę drogi ekspresowej S7, GDDKiA otrzymała 629,1 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. Stan zaawansowania prac to ok 60 proc. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska