https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Krakowiaki nie pojadą. Złe tory i przystanki

Marcin Karkosza
Na pętle Czerwone Maki jadą ciągle stare tramwaje, bo jest zbyt wąska
Na pętle Czerwone Maki jadą ciągle stare tramwaje, bo jest zbyt wąska fot. Andrzej Banaś
Pasażerowie linii tramwajowej 52 tylko przez kilka dni cieszyli się nowoczesnymi Krakowiakami, Miasto kupuje 36 takich tramwajów za ponad 290 mln zł. Część już dotarła do Krakowa, ale okazało się, że pojazdy nie mogą kursować na tej trasie, bo nie mieszczą się na pętli Czerwone Maki.

Pierwsze składy z os. Piastów do Czerwonych Maków zostały skierowane na linię 25 listopada, ale przestały jeździć już w miniony poniedziałek.

- Ich przeguby, które łączą poszczególne segmenty pojazdów, ocierają się o fragment peronu przystankowego na pętli - informuje Marek Gancarczyk z MPK. - To duży problem, bo składy mogą zostać uszkodzone. Dlatego zdecydowaliśmy o ich wycofaniu z trasy.

Zanim tramwaje wyjechały na popularną linię 52, były testowane przez MPK i Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, także na pętli. Były to jednak puste składy. Okazało się, że tramwaj z pasażerami inaczej zachowuje się na torach, bo działa na niego większe obciążenie. MPK poinformowało już o sytuacji ZIKiT.

Teraz urzędnicy zastanawiają się, jak rozwiązać problem. Aby tramwaj bezpiecznie przejechał przez pętlę Czerwone Maki, konieczne jest... przebudowanie peronu. Chodzi o kilka centymetrów, jednak nie wiadomo, czy prace uda się wykonać od razu, ponieważ na otwarty pod koniec 2012 r. obiekt wciąż obowiązuje gwarancja.

- Zastanawiamy się, jakie prace możemy przeprowadzić bez jej utracenia - mówi Michał Pyclik z ZIKiT. - Analizujemy uwagi z MPK i jak najszybciej podejmiemy działania, które umożliwią kursowanie wszystkich rodzajów taboru w tym miejscu.

Będzie więcej remontów
Prawdopodobnie przebudowanie peronu zostanie przeprowadzone w ciągu kilkunastu dni. Ale okazuje się, że remontów będzie więcej, bo Czerwone Maki to niejedyne miejsce, gdzie Krakowiaki mają „zakaz wjazdu”.

- Podobny problem występuje także na pętlach w Cichym Kąciku, Mistrzejowicach, Prokocimiu i w Bronowicach Małych - mówi Marek Gancarczyk. - Nowe tramwaje nie mogą kursować również po części torowisk w Nowej Hucie, m.in. w ciągu ulic Mrozowej czy Igołomskiej.

Na razie w te miejsca Krakowiaki nie będą wprowadzane. ZIKiT chce wykonywać poprawki, które to zmienią, w pierwszej kolejności w Cichym Kąciku, Mistrzejowicach i Bronowicach, jednak terminy nie są znane.

Na razie pasażerów linii 52 będą wozić stare, mniej komfortowe tramwaje. Mieszkańcy Krakowa alarmują ponadto, że nowe składy znikają również z linii nr 4. Choć dwa tygodnie temu wiceprezydent miasta Tadeusz Trzmiel zapewniał, że nie będą tam już jeździć stare pojazdy typu „akwarium”, ale właśnie Krakowiaki.

MPK: nie znikną
MPK uspokaja, że tramwaje nie znikają z krakowskich torowisk. - Linia nr 4 jest już w całości obsługiwana przez Krakowiaki, jeździ tam 13 składów - mówi Marek Gancarczyk. - Tzw. „akwaria” pojawiają się w zastępstwie, kiedy inny tramwaj ma awarię. Jedynie one mają pojemność zbliżoną do nowego Krakowiaka.

Oprócz 13 składów na linii nr 4, siedem Krakowiaków jeździło na linii nr 52. Spośród 36 Krakowiaków, które mają trafić do Krakowa, wciąż czekamy na 14.

-Wszystkie te tramwaje są już składane. Mamy zapewnienie od producenta, że dotrą do miasta do końca roku - mówi Marek Gancarczyk. - Wzmocnią linię 50, a po pracach na Czerownych Makach, także linię 52. Myślimy także, że wyjadą na linię nr 24 - dodaje.

Przypomnijmy, umowę na produkcję i dostarczenie Krakowiaków miasto podpisało w lipcu zeszłego roku. Zgodnie z nią, wszystkie pojazdy miały trafić do Krakowa do połowy września br.. Ale są opóźnienia.

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
k.klimek
na linii nr 8 przy przystankach od biprostalu do placu wszystkich św. obowiązuje problem z tramwajami bo są za krótkie . mpk ma to zmienić. czyli na linii tramwajowej nr 8 Kraków mają DO KOŃCA LIPCA 2016 ROKU MAJĄ NA TEJ LINII MOCNO OBLEGANEJ POJAWIĆ bOMBARDIERY DŁUGIE W
CAŁOŚCI CZYLI 12 WOZÓW TRAMWAJOWYCH.
K
KR
Panie redaktorze. Nie ma w Krakowie ulicy Mrozowej. jest ulica MROZOWA (od nazwiska). Niby mała różnica, ale przecież redakcja GK nie mieści się przy ul. Pokojowej, nieprawdaż?
a
aK
"Tzw. „akwaria” pojawiają się w zastępstwie, kiedy inny tramwaj ma awarię." No ładnie, nowe KRAKOWIAKI awaryjne. ! Parodia na kółkach z tą inwestycją.
s
s.
Ocieranie przegubami - elementami elastycznymi. Kilka-kilkanaście przejazdów przetrwa ale po miesiącu wypadną mu w nich dziury.
R
Robert
3 grudnia jechałem tramwajem "Krakowiak" linią nr 4. Jadąc na zakrętach ulicami Dunajewskiego, Basztową, Lubicz- po Rondo Mogilskie : z przegubów wydobywał się hałas w postaci przeraźliwego skrzypienia, a rama okna też wydawała dziwne odgłosy. Czy gwarancja nie obejmuje takich usterek ? Może pasażerowie powinni otrzymać słuchawki ochronne?
P
Piotr
Linia 4- 14 brygad całodziennych. Linia 24- 6 brygad całodziennych i 5 szczytowych, Linia 50- 9 brygad całodziennych i 8 szczytowych, linia 52- 14 brygad całodziennych i 14 szczytowych.

43 brygady całodzienne i 27 szczytowych, łącznie 70.

Wyłączając rezerwę i awaryjność, będzie można wykorzystywać dziennie około 30 Krakowiaków.

Wobec czego może na linii 4 będą same Krakowiaki, a na 24, 50 i 52, co któryś kurs Krakowiakiem, przeplatany krótszym lub starszym tramwajem.

Będzie loteria.
E
Eliasz
Jest dosyć linii po których mogą kursować także marnować się nie będą. A poprawki do ogarnięcia i tyle, po to ZIKiT, żeby załatwić taką sprawę.
d
dabrawski
W Olsztynie wybudowano linię tramwajową za 500 mln i premierowa jazda tramwaju Solarisa skończyła się na pierwszym przystanku, bo władował się w krawężnik. Tutaj jest mowa o ocieraniu, więc to raczej nie jest coś poważnego, nie ma co panikować.
s
s.
Listę przystanków daj! Bo chyba nie spodziewasz się, że urzędnicy ZIKiT sami ruszą się zza biurek i zaczną sprawdzać - w najlepszym razie zlecą wykonanie ekspertyzy specom z jakiejś uczelni, za kwotę miliona czy dwóch.

Jeśli coś w tym mieście ma być wykonane dobrze to trzeba urzędasom pod nos podstawić doszlifowany do perfekcji gotowy projekt, bo na to, że sami coś zrobią kompetentnie to nie licz.
s
s.
Ależ zrobili! Zorganizowali wygodne, dobrze płatne, pewne i nie wymagające wysiłku miejsca pracy dla pracowników ZIKiT.
a
andrzej 43
prosze zwrocic uwage na przystanki w niektorych jest bardzo malo miejsc dla ludzi stojacychi oczekujacych na przejscie przez jezdie , moze dojsc do wypadkow , prosze to przeanalizowc ,
G
Gość
Oj zikicie zikicie , jak widać bubel goni bubel :( . Kiedy w końcu coś porządnie i sprawnie zrobicie w tym naszym Krakowie? .
K
Karol
Przede wszystkim, to testowy przejazd tramwajem przed dopuszczeniem go do ruchu, powinien odbywać się "pod obciążeniem" - czyli do pudła wagonu wkłada się równomiernie rozłożone obciążniki i wykonuje jazdę próbną - a czegoś takiego nie wykonywano.
Z tego co opowiada Pan Gancarczyk wynika, że nowe Krakowiaki cechuje duża awaryjność. Smarowanie zgrzytających elementów to jedno (takie czynności będą wykonywane cyklicznie z uwagi na błędy w konstrukcji) a drugie to niesprawne wycieraczki - obserwacja prowadzącego pojazd, który w trakcie opadów deszczu wychodzi z kabiny i 'resetuje' sterownik od wycieraczek zakrawa na szopkę ... choć, jakby na to nie patrzeć, do Świąt już blisko.
18?
Chcesz wymienić tabor 18?? Przecież na tej linii jeżdżą same bombardiery...
G
Gość
na smarowanie skrzypiących plastików....
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska