W poniedziałek, 16 stycznia, przy ul. Doktora Twardego 6 w Krakowie (odcinek między Dworcem Głównym, a stacją Kraków Łobzów) nastąpiło uroczyste otwarcie nowo wybudowanego zaplecza serwisowego do obsługi taboru kolejowego Kolei Małopolskich.
Jak podkreślali zgromadzeni na uroczystości marszałkowie Witold Kozłowski i Łukasz Smółka nowy obiekt, jest niezbędny do wzmocnienia i rozwoju kolei w naszym regionie, a także poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżujących, których ciągle przybywa.
- Zarząd regionu przywiązuje ogromną wagę do rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich, o czym świadczy wartość dofinansowania przekazywana z budżetu województwa ma ten cel – w tym roku 329 mln zł - oraz liczba przewiezionych pasażerów – w ubiegłym roku rekordowe ponad 15 mln osób – zaznaczył Witold Kozłowski
Spółka Koleje Małopolskie podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę zaplecza serwisowego w Krakowie w lipcu 2020 r. Została ona zawarta z wybranym w przetargu konsorcjum firm Budimex i KZN Rail. Budowa nowoczesnej dwukondygnacyjnej hali napraw, torów i sieci trakcyjnej trwała niecałe 13 miesięcy - co w przypadku inwestycji na taką skalę należy uznać za duże osiągnięcie.
Nowoczesna hala, została wyposażona w trzy tory o długości 140 metrów. Na dwóch z nich będą wykonywane bieżące i awaryjne naprawy taboru oraz przeglądy okresowe w zakresie poziomów utrzymania P1,P2,P3. Na trzecim torze zamontowano nowoczesną myjnię w obiegu zamkniętym, a także odwodnienie układu torowego do zbiornika retencyjnego. Wody z potencjalnie zanieczyszczonych powierzchni będą oczyszczane w osadniku i w separatorze.
Jednak, by obiekt mógł działać w pełni potrzebne są odpowiednie urządzenia dlatego w hali znajdziemy również: tokarkę podtorową, suwnicę mostową, urządzenie do pomiaru nacisku kół, laserowy system pomiaru i kontroli zużycia kół, podnośniki pojazdów szynowych, stanowisko do opróżniania WC i wodowania zbiorników oraz stanowisko do zapiaszczania i odladzania składów. Celem kompleksowej obsługi zakupiono również pojazd drogowo-szynowy, niezbędny do zapewnienia pracy manewrowej.
Prócz olbrzymiego i najnowocześniejszego zaplecza technicznego, na przestrzeni 5,5 tys. metrów kwadratowych wydzielono również pomieszczenia biurowe, socjalne i magazynowe. Hala serwisowa Kolei Małopolskich, która powstała w Krakowie pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu. Zlikwiduje również ryzyko oczekiwania na wjazd na tory serwisowe taborów zewnętrznych operatorów, a w niedługim czasie stanie się miejscem pracy dla wielu osób.
Inwestycja została sfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość nowo wybudowanej hali serwisowej to ponad 92 miliony złotych, z czego blisko 70 milionów złotych to właśnie środki z Funduszy.
Ukończenie wielkiej inwestycji w centrum Krakowa coraz bliże...
Polska pierwsza w rankingu CNN
