Baza dla pociągów w Oświęcimiu będzie drugą po Krakowie
Przedstawiciele samorządu województwa i kolejowej spółki zwracają uwagę, że Oświęcim z uwagi na usytuowanie pomiędzy Małopolską, Śląskiem i Podbeskidziem stanowi ważny punkt na szlaku komunikacyjnym. To powoduje rosnące zapotrzebowanie mieszkańców, a co za tym idzie powstawanie nowych połączeń.
Myślę, że wszyscy widzimy olbrzymi postęp, jaki dokonał się w ostatnich latach w tym sektorze. Podróż Kolejami Małopolskimi jest dziś szybka i komfortowa. Budowa nowej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Oświęcimiu również przyczyni się do wzrostu komfortu i bezpieczeństwa pasażerów - zauważa Iwona Gibas z Zarządu Województwa Małopolskiego, który wyraził zgodę na realizację tej inwestycji.

Prezes Kolei Małopolskich Radosław Włoszek potwierdził, że 18 grudnia spółka wszczęła postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawców zadania w formule "zaprojektuj i wybuduj".
Wiadomo, że będzie to przedsięwzięcie warte kilkadziesiąt milionów złotych, a jego zakończenie planowane jest w 2026 roku.
Prezes Włoszek, jako przykład rosnących oczekiwań pasażerów podaje linię z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę, na której z usług małopolskiego przewoźnika skorzystało już ponad 1 milion osób.
Zwiększona częstotliwość kursowania pociągów obliguje nas jednocześnie do zabezpieczenia także stosownej infrastruktury związanej z dokonywaniem przeglądów, napraw doraźnych, jak również czyszczenia i mycia taboru - dodaje Radosław Włoszek.

Baza z zapleczem w Oświęcimiu przeznaczona będzie przede wszystkim dla obsługi taboru Kolei Małopolskich, ale także innych przewoźników kolejowych. Nowoczesna baza będzie w stanie przyjąć składy piętrowe, bo i takie planuje pozyskać małopolski przewoźnik.
W ramach inwestycji powstanie m.in. budynek hali napraw z częścią socjalną, wiaty budynku technicznego, tory i rozjazdy. Spółka KMŁ stara się dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich dla Małopolski na lata 2021 - 2027.
Budowa zaplecza w Oświęcimiu związana jest także z dalszymi planami rozwojowymi Kolei Małopolskich, które zakupiły 36 używanych składów, ale ponadto w kolejnych latach 25 zupełnie nowych. Produkcja sześciu z nich już trwa i na torach pojawią się w 2026 roku. Do tego momentu powinno być skończone zaplecze w Oświęcimiu.

Oświęcim ważnym węzłem komunikacyjnym
Według prezesa Włoszka, kolej przeżywa renesans, w tym w Małopolsce. W tych zmianach znaczące miejsce ma szansę zająć Oświęcim, stając się habem komunikacyjnym. Już obecnie stacja znajduje się na trasie ważnych przewoźników, w tym Kolei Małopolskich, POLREGIO, Kolei Śląskich, Intercity czy TLK.
Czytaj także
