Tegoroczna Konferencja Etyki Mediów odbędzie się in memoriam ks. prof. Michała Drożdża, który przez lata gromadził słuchaczy na majowym spotkaniu w Krakowie.
"Troska o media, troska o człowieka w mediach, troska o wartości w mediach, troska o bezpieczeństwo osoby w mediów, troska o rozwój człowieka w obliczu rozwoju technologii komunikowania… przenikały Jego pracę, zaangażowanie, wystąpienia, spotkania… Dlatego, pochylając się nad dorobkiem ks. prof. Michała Drożdża, spoglądamy na współczesne media właśnie z perspektywy troski, która to postawa łączy w sobie uczucie niepokoju wywołane niełatwą sytuacją z dbałością o ludzi i sprawy, z chęcią zapobiegania temu, co trudne czy potencjalnie niebezpieczne, a rozwijania tego, co piękne i pożyteczne. Troska o kogoś, o coś wymaga zdiagnozowania problemów, dylematów, trudności, wyzwań" - mówią organizatorzy Konferencji.
-Współczesne media posiadają ogromny potencjał oddziaływania na ludzi w wymiarze indywidualnym i społecznym. Skala i jakość tego oddziaływania zależy od przekazywanych przez nie wartości oraz od jakości i wartości samych mediów. Dlatego postrzeganie mediów i całej przestrzeni komunikacji społecznej przez pryzmat wartości jest nie tylko naukowo-badawczą powinnością, ale stanowi konieczność dla naprawy i poprawy jakości współczesnej mediosfery, szczególnie po to, by media nie przyczyniały się do hamowania rozwoju społeczności i szkodzenia integralnemu dobru człowieka – pisał ks. prof. Michał Drożdż w jednym z zaproszeń na kolejną z cyklu Konferencję Etyki Mediów.
W czasie tegorocznej XVIII Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie, "Troska o media – troski mediów", w dniach 22-23 maja 2024 roku, będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
- potrzeba troski o człowieka pełniącego różne role w świecie mediów,
- media jako narzędzie dbałości o rozwój człowieka i społeczeństwa,
- etyczna troska o zasadę: media dla człowieka, a nie człowiek dla mediów,
- dylematy związane z rozwojem technologii komunikacyjnej, w tym sztucznej inteligencji,
- troska o dziennikarzy i ludzi mediów,
- troski dziennikarzy i ludzi mediów,
- etyczna konieczność afirmacji osób obecnych w mediosferze,
- media jako narzędzia komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań,
- intencje i motywacje przekazu w social media,
- działalność influencerów a dbałość o odbiorców,
- troska o język mediów,
- dylematy komunikacji perswazyjnej,
- wartości w reklamie i public relations,
- opinia publiczna – wyzwania,
- troska o kompetencje medialne, informacyjne, komunikacyjne,
- priorytet dobra odbiorcy, podstawy niepokoju o dzieci i młodzież jako odbiorców mediów,
- o co/kogo troszczą się zarządzający mediami,
- troski medioznawców
Program wydarzenia możecie sprawdzić pod tym linkiem
Trwa okres lęgowy bocianów
