https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK bierze gigantyczny kredyt i kupi 90 nowych tramwajów

Arkadiusz Maciejowski
"Krakowiaki" to obecnie najnowsze krakowskie tramwaje
"Krakowiaki" to obecnie najnowsze krakowskie tramwaje Adam Wojnar/Polska Press
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. EUR 87 m) na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów w Krakowie oraz modernizację istniejących. "Dzięki oferowanym przez EBI atrakcyjnym warunkom finansowania krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu" - informują w MPK.

"Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK mogło zrealizować dodatkowe zamówienie 15 wagonów (w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA) oraz ogłosić przetarg na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów (w ramach Projektu współfinansowanego przez EBI) z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów" - czytamy na stronie internetowej krakowskiego MPK.

Tak będzie się prezentował nowy tramwaj w Krakowie od Stadlera i Solarisa

Kraków czeka na 35 nowych tramwajów, przymierza się do 60 ko...

- MPK SA w Krakowie po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

- Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu - stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie PLN 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

W MPK przypominają, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
obserwator
Niestety nowe trasy, a szczególnie trasa na Górkę Narodową jest stałym elementem kampanii Jacka Majchrowskiego, na którą nabierają się wyborcy co 4 lata.
a
author
To kupi nowe tramwaje. I są. Porządna kobieta dotrzymuje obietnic.
o
olo
super tylko gdzie nowe trasy - na gorke narodową miało sie dziać a dalej nic nie ruszyli
B
Burmistrz Nowej Huty
do podwyzki cen biletow
m
mieszkaniec
czuję że warunkiem jest kupienie tramwajów producentów spoza Polski. Bo kasa się musi zwrócić,
m
max
Wcześniej będą tramwaje niż trasy na Górke Narodową , Azory ?
r
red
Mam wrażenie, że jesteś ze wsi, do której autobus dojeżdżał co dwie godziny. Nadmieniam, że nic nie mam przeciwko ludziom ze wsi. Jednak takie komentarze przerażają mnie.
o
olo
I fajnie, świetnie się siedzi w wykolejonym, ale nowym tramwaju. Albo w korku tramwajów jak dziś od Dworca do Ronda Mogilskiego. Pierwszy się rozkraczył i wszystko stanęło. Autobusy by przynajmniej ominęły zawalidrogę i pojechały dalej.
B
Bakem
Dokładnie. Polactwo w pigułce.
J
Juter
Majchrowski nie kupuje taboru i jezdzimy starym to zle, Majchrowski kupuje tabor to zle bo zadluza i nie ma po czym jezdzic i tworza sie korki, Majchrowski nie buduje infrastruktury komunikacyjnej to zle bo korki, Majchrowski buduje trasy i obwodnice to zle bo dlugi i wycinanie drzew, Majchrowski nie remontuje torowisk to zle bo tramwaje sie wykolejaja i sa korki Majchrowski remontuje torowiska intensywniej na kilku ulicach to zle bo sa korki, Wy jestescie popierd......trolle...
K
Krakus
Ty nadal nie bierzesz lekow?
j
jojontek
Czy koś sprawdzał ile % torowisk nadaje się do ruchu ?
c
człek
Autobus nawet z priorytetem będzie gorszym środkiem transportu od wydzielonego tramwaju. Po pierwsze dlatego, że jest mniej pojemny niż tramwaj- przez to zawsze będzie miał gorszą zdolność przewozową. Po drugie układ napędowy tramwaju ma lepszą charakterystykę trakcyjną. Niestety wadą jest słaby współczynnik tarcia stali o stal. Po trzecie jest trwalszy - chociażby z powodu konstrukcji układu prowadzenia kół (brak mechanizmów kierowniczych). Jeszcze jedną wadą tramwaju jest natomiast brak zdolności omijania awarii innego pojazdu na torach. Już wiele "nowoczesnych" niegdyś miast przeprosiło się z tramwajami. Więc wyciągajmy wnioski.
G
Gość
W Krakowie jest za dużo tramwajów a jednocześnie za malo autobusów. Prąd drożeje, więc tramwaje wcale nie będą takie opłacalne i może wreszcie "przeproszą" autobusy, ale trzeba autobusom zapewnić priorytet na sygnalizacjach (niestety, takiego w Krakowie nie ma). To autobus powinien pędzić jak karetka pogotowia i trąbić na pieszych a tramwaj jechać z szybkością … dorożki (tego wymaga ekonomia eksploatacji). Za dużo tramwajów to także korki na pasach tramwajowo-autobusowych, przez co autobusy stoją w korkach tramwajowych.
K
KRK
Nie wystarczy, że trasę Łagiewnicką budujemy na kredyt? Są programy operacyjne z dotacjami bezzwrotnymi, z których chętnie korzystają inne duże miasta. Kraków Majchrowskiego jest widocznie bogatym miastem.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska