https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowe zasady wjazdu na Rynek [ZDJĘCIA, WIDEO]

Zakaz wjazdu na Rynek Główny oraz na drogi publiczne wewnątrz I Obwodnicy pojazdów powyżej 5 ton, zmiana godzin wjazdu samochodów - to tylko niektóre pomysły urzędników dotyczące zmian wjazdu na Rynek. Teraz zostaną poddane konsultacjom społecznym.

O tym, że jest problem z samochodami na Rynku "Krakowska" pisała już kilkakrotnie. Kierowcy aut osobowych nagminnie łamią przepisy dotyczące strefy A i wjeżdżają na Rynek Główny, choć nie mają na to zgody. Tylko w 2015 roku straż miejska zatrzymała 1301 kierowców, którzy złamali przepisy i wjechali na Rynek.

- Nałożyliśmy 404 mandaty karne, 882 osoby zastały pouczone i 15 wniosków o ukaranie skierowaliśmy do sądu - informuje Marcin Warszawski ze straży miejskiej.

Sytuacji nie polepsza też fakt, że urząd masowo wydaje zgody na to, by samochody mogły poruszać się po Rynku. Zapytaliśmy magistrat, ile takich „wjazdówek” wydał w 2015 roku. Urzędnicy przekonują, że nie dysponują „czymś w rodzaju rejestru wydanych zezwoleń”. To zaskakująca odpowiedź. Podobne pytanie „Krakowska” zadała w październiku zeszłego roku. Wtedy magistrat nie miał problemu z liczeniem. Poinformowano nas, że od stycznia do października 2015 roku - takich zezwoleń wydano... 1124.

Tymczasem urząd przygotował nowe zasady wjazdu na płytę Rynku. Chce je teraz poddać konsultacjom społecznym, które mają potrwać do 1 lutego.

Magistrat proponuje m.in. zakaz wjazdu samochodów powyżej 5 ton na Rynek Główny oraz na drogi wewnątrz I obwodnicy. Choć jeszcze kilka tygodni temu urzędnicy, mówili, że zakaz będzie dotyczył samochodów powyżej 3,5 tony.

- Skonsultowaliśmy to z wydziałem spraw administracyjnych urzędu i okazało się, że dla sprawnego funkcjonowania samochodów dostawczych lepiej jest wprowadzić jeden tonaż dla wszystkich samochodów w obrębie pierwszej obwodnicy. Te 5 ton to jednak i tak o połowę mniej niż, dotychczas - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Nowe zasady zaproponowane przez urząd

1. zakaz wjazdu na Rynek Główny oraz na drogi publiczne wewnątrz I Obwodnicy pojazdów o maksymalnej masie całkowitej powyżej 5 ton (obecnie zakaz dotyczy pojazdów o maksymalnej masie całkowitej powyżej 10 ton), natomiast w przypadkach organizacji imprez, innych wydarzeń i przypadków losowych wjazd pojazdów cięższych będzie możliwy po złożeniu wniosku zgodnego z procedurą SA-43 oraz ZIKiT-12, które są dostępne w BIP Miasta Krakowa,

2. zakaz wjazdu pojazdów do Rynku Głównego na czas wykonywania czynności ładunkowych, konwoju pieniędzy i obsługę techniczną w godz. 8.00 – 23.00 (obecnie zakaz obowiązuje w godz. 10.00 - 23.00),

3. godziny wjazdów na drogi publiczne wewnątrz I Obwodnicy pozostaną bez zmian, za wyjątkiem wjazdu na niżej wymienione ulice, na które wjazd będzie możliwy w godz. 23.00 - 8.00, czyli w takich samych godzinach jak wjazd na Rynek Główny:
a. ul. św. Jana – na odcinek od ul. św. Tomasza do Rynku Głównego,
b. ul. Szewską – na odcinek od Rynku Głównego do ul. Jagiellońskiej,
c. ul. Bracką – na odcinek od Rynku Głównego do ul. Gołębiej,
d. ul. Grodzką – na odcinek od Rynku Głównego do Pl. Wszystkich Świętych,
e. ul. Sienną – na odcinek od Rynku Głównego do Małego Rynku,

4. w przypadku wjazdów pojazdów obsługujących imprezy i przedsięwzięcia odbywające się w Rynku Głównym:
a. zezwolenia będą wydawane na konkretne pojazdy, natomiast zezwolenia „na okaziciela” tylko w ograniczonej ilości,
b. zezwolenia będą wydawane na konkretny okres czasu, np. od 18.00 do 20.00 zamiast, jak dotychczas, na 120 minut,
c. zezwolenia będą odpłatne,
d. nie będą wydawane zezwolenia dla dokonywania dostaw do obiektów handlowych (budek/kiosków) działających w ramach imprez – będą one realizowane w godzinach wyznaczonych na czynności ładunkowe, czyli od 23.00 do 8.00.

Ewentualne uwagi do planowanych zmian można zgłaszać pisemnie na adres: Wydział Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa, 31-549 Kraków, al. Powstania Warszawskiego 10 lub mailowo na adres: [email protected] w terminie do 1.02.2016 roku.

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pin
Najlepiej by było zakazać wstępu ogólnie, sprawiedliwie i dla wszystkich. Tam też mieszkają ludzie, inni prowadzą tam firmy itd., jakoś żyć trzeba i tak na prawdę nie każdy musi do tego miasta się pchać. Jeśli potrzebujesz spokoju, to wyjedź na wieś.
r
ricky
Podawany adres mail w gazecie krakowskiej i w dz.polskim nie działa i pisząc opinię otrzymuje się odpowiedź że pomimo wielokrotnych prób dostarczenia operatorowi nie udało się dostarczyć.Jeżeli tak mają wyglądać konsultacje społeczne to jest to tylko przykrywka a urzędnicy i tak zrobią co chcą
M
Mojra
To skandal i niedopuszczalna rzecz ze nie da sie spokojnie spacerować ani po Rynku ani Florianską, ani Grodzką ani żadna z okolicznych ulic bo auta jeżdżą non stop. W te i nazad. Osobowe i większe. Nie jeździmy już z rodzina ani znajomymi do centrum bo wracamy zmęczeni, ciągłymi ucieczkami przed autami. Tam są tłumy ludzi, rowerzyści, wózki dziecięce, melexy i jeszcze mnóstwo aut.
Ścisłe centrum musi być wolne od aut. Ile z nich musi tam wjechać a ile wjeżdża bo załatwili sobie wjazd?
t
tylko jak
a jakby urzędnicy dojechali i władze?
k
krakus
Ograniczyć wjazd dla pojazdów powyżej 3,5 t.W Warszawie się dało to i w Krakowie można.Tylko trzeba chcieć.Po rynku i ścisłym centrum Krakowa /strefa A/ jeżdzi więcej samochodów niż po niejednej innej ulicy poza strefami A i B.
J
Jesusimaruja
Co to za analfabeta pisał?!
Z
ZR
To może powinni państwo - dostawcy - sami pogonić cwaniaczków, którzy cwaniakując pod pozorem "dostarczania towaru", prowokują takie zmiany, o jakich mowa w tekście?
z
zainteresowany
Zaostrzmy zakazy jeszcze bardziej. Niech sobie dostawcy radzą. Bo ci w urzędach mają wygodną pracę a ty dostawco pracuj po nocy jak złodziej. Obecne zasady i tak są surowe a chce się je jeszcze zaostrzyć. Gratulacje
f
fsf
OBŁUDA I DWULICOWOŚĆ państwowych władz skutecznie przyjęły się na poziomie władz lokalnych..
k
kulfon
Ilość byków powala ...
A
Adam
"Te chce teraz poddać konsultacją społecznym. Te mają potrwać do 1 lutego. Chodź według wcześniejszych zapowiedzi urzędu nowe regulacje miały wejść w życie 1 stycznia tego roku.

Tyle błędów w jednym akapicie?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska