Kursy pociągów Kolei Małopolskich na zmodernizowanej trasie z Krakowa Głównego do stacji Kraków Lotnisko ruszyły wczoraj. Miało to się stać już 1 września, ale inwestycja musiała jeszcze przejść testy.
Pociągi elektryczne zastąpiły na tej linii szynobusy spalinowe. Dzięki inwestycji jadą trasą dwa razy szybciej z prędkością do 80 km/h. Przejazd zajmuje 18 minut. Czas jest podobny do tego sprzed inwestycji, ale składy zabierają pasażerów z trzech nowych stacji. W ramach inwestycji powstały przystanki: Kraków-Młynówka, Kraków-Zakliki, Kraków- Olszanica, a istniejący, Kraków- Łobzów został przebudowany.
Codziennie do Balic docierać będzie 39 pociągów, z czego: 33 pociągi jadące z Wieliczki i sześć z Krakowa Głównego. Tyle samo pociągów odjeżdżać będzie w powrotnym kierunku.
- Pociągi będą kursować od czwartej rano do po północy, co powoli na obsługę pasażerów wszystkich lotów - mówi Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich. - Dziennie jesteśmy w stanie przewieźć 3,5-4 tys. pasażerów. Pociąg może zmieścić 150 osób na miejscach siedzących i 150 stojących - dodaje.
Cena biletu na trasie Kraków - Balice wynosi 8 zł, ale stosowane będą ulgi, np. dzieci i uczniowie zapłacą po 5,04 zł, studenci 3,92 zł. Bilet miesięczny kosztuje 65 zł. Z kolei bilet normalny z Wieliczki na lotnisko kosztuje 11 zł, a bilet „tam i z powrotem” - 20 zł. Tu cena biletu miesięcznego to 130 zł.
Za przejazd nie na całej trasie, ale między poszczególnymi stacjami zapłacimy 3 zł za bilet jednorazowy. Cena jest porównywalna do biletów komunikacji miejskiej.
- Nasze pociągi są nowoczesne, punktualne, dopasowane do potrzeb pasażerów. W ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy tylko na trasie z Wieliczki do Krakowa przewieźliśmy milion pasażerów. A z nowym połączeniem do Balic w przyszłym roku spodziewamy się trzech milionów - komentuje Marek Sowa, marszałek Małopolski
Modernizacja linii kosztowała PKP Polskie Linie Kolejowe ponad 329,4 mln zł. Objęła budowę i przebudowę blisko 12 km torów. Dzięki wybudowaniu drugiej nitki szyn, ruch może się odbywać niezależnie w obu kierunkach.
Z kolei nowa stacja przy lotnisku powstała za 13,5 mln zł. To wspólna inwestycja PKP PLK. i Kraków Airport. Przystanek Kraków Lotnisko został przeniesiony o 500 metrów bliżej terminalu. Teraz ruchome pochylnie prowadzą z przystanku do kładki łączącej go z lotniskiem. Pasażerowie nie będą musieli już kluczyć uliczkami lub podjeżdżać autobusem do terminalu.
- Pasażerowie przejdą suchą stopą od przyjazdu do Balic aż do samolotu. Ta inwestycja to jednak jeden z elementów wielkiego programu inwestycyjnego, który całkowicie zmienia nasze lotnisko - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport
Wczoraj otwarto także nową część samego terminalu, w której znajduje się teraz hala lotów wszystkich rejsów, krajowych i międzynarodowych. (Wcześniej terminal krajowy był w innym miejscu i niewielki. Przy natłoku pasażerów musiał być poszerzany za pomocą namiotów).
To jednak nie koniec rozbudowy lotniska wartej ok. 450 mln zł. W ramach trwającego już drugiego etapu inwestycji budowana jest nowa część budynku wypełniająca przestrzeń pomiędzy starym a nowym obiektem oraz przebudowywana dawna sala odbioru bagażu, w której powstaną stanowiska odpraw.
Na razie pasażerowie wylatujący z bagażem rejestrowanym zgłaszają się jeszcze w starej części, a następnie muszą wychodzić z budynku i przechodzić do nowego obiektu. Osoby podróżujące wyłącznie z bagażem podręcznym i posiadające karty pokładowe udają się od razu do tego drugiego. To ma się jeszcze zmienić.
Docelowo obie części terminalu zostaną połączone w jedną bryłę. Zakończenie prac planowane jest na rok 2016. Dzięki inwestycji lotnisko będzie mogło obsługiwać zamiast 4 nawet 8 mln pasażerów rocznie.
***
Co z kolejnymi liniami?
Połączenie Wieliczka - Kraków - Balice to jednak tylko jedna z zapowiadanych linii, które miały powstać w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Przebudowa torów na innych kierunkach zaliczyła jednak opóźnienia. Pociągi Kolei Małopolskich będą mogły na nie wyjechać, gdy inwestycje się zakończą.
Kraków - Tarnów. To część modernizacji linii do Rzeszowa, która kosztuje aż 3,4 mld zł. Prace trwają już od paru lat. Zakończenie tych w kierunku Tarnowa planowane jest w 2016 r. Pociągi mają pojechać tam szybciej w przyszłym roku.
Kraków - Trzebinia. Ta trasa ma zostać zmodernizowana w ramach przebudowy linii Katowice - Kraków, wartej 2,7 mld zł. We wrześniu ogłoszono dwa przetargi na odcinek Trzebinia - Jaworzno-Szczakowa i Trzebinia - Krzeszowice. Ponadto wybrany został wykonawca na odcinek Krzeszowice - Kraków- Mydlniki, a trwa przetarg na odcinek Kraków-Mydlniki - Kraków Główny. Zakończenie wszystkich prac na odcinku Katowice - Kraków planuje się jednak dopiero w 2018 roku.
Kraków - Tunel. Tory zostały już zmodernizowane, ale trwa rozbudowa systemu, który pozwala na puszczanie na tory więcej niż jednego pociągu naraz. System działa już na odcinkach Miechów - Słomniki i Niedźwiedź - Zastów. W tym roku rozpocznie się dalsza rozbudowa systemu między Kozłowem a Miechowem za ponad 10 mln zł . Zakończy się w marcu 2016. Ponadto budowane są dodatkowe perony w Słomnikach i Miechowie. Mają być gotowe do końca roku. Ich koszt to 3 mln zł. Dzięki temu pociągi SKA nie będą blokowały innych składów.
Kraków - Skawina. Ruszyła budowa łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki, przebudowa torów między Krakowem Głównym a Płaszowem oraz przystanku Zabłocie. Inwestycje skrócą wyjazd z Krakowa o 15 minut. Koszt prac to ok. 258 mln zł. Zakończenie planowane jest w drugim półroczu 2017 roku.
