https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowy pas startowy w Balicach. Publiczna rozprawa w sprawie kontrowersyjnej inwestycji

Grzegorz Skowron
Kilka godzin trwała rozprawa dotycząca lotniskowej inwestycji. Jej przeciwnicy przedstawili swoje racje, władze lotniska własne argumenty. Obie strony pozostały przy swoich stanowiskach. Port lotniczy chce budować nowy pas, lekko odchylony od obecnego, przeciwnicy takiego rozwiązania chcą przebudowy istniejącej drogi startów i lądowań dla samolotów.

Władze portu lotniczego w Balicach upierają się, że nie ma innej możliwości niż budowa nowego pasa startowego, lekko odchylonego od obecnie użytkowanego. Mieszkańcy terenów sąsiadujących z lotniskiem, którzy sprzeciwiają się takiemu rozwiązaniu, uważają, że nikt nie przejmuje się tym, iż nowa droga startowa pogorszy ich warunki życia. A Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi zdecydować, po której stronie stanąć, bo na porozumienie nie ma żadnych szans.

To najważniejszy wniosek płynący z rozprawy publicznej dotyczącej budowy nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach,która odbyła się w piątek 14 czerwca 2019 roku w Krakowie. To już druga taka rozprawa - pierwsza odbyła się w marcu ubiegłego roku. Po niej Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie odesłała do poprawki raport, który ma być podstawą do wydania decyzji środowiskowej, zatwierdzającej lokalizację drogi startów i lądowań samolotów. Kilka miesięcy później sprawę przeniesiono do Kielc.

Poprawiany raport

Tam trafił poprawiony raport. - Był już uzupełniany cztery razy - przyznała podczas wczorajszej rozprawy Iwona Kędzierska-Gębska z kieleckiej RDOŚ. Ale protestujący przeciwko inwestycji nadal mają do niego sporo zastrzeżeń. Zgłaszali je podczas konsultacji na przełomie 2018/2019, powtórzyli je wczoraj. Że dane, na których oparto prognozy, są nieaktualne. Że zbyt mało poświęca się uwagi wpływowi inwestycji na zdrowie ludzi. Że nie uwzględniono tego, że po wybudowaniu nowego pasa spadnie wartość wielu nieruchomości.

Ale i przedstawiciele lotniska oraz firmy Arup, która przygotowała raport oddziaływania na środowisko dla nowego pasa, wątpliwości mieszkańców też próbowali zbić tymi co zawsze argumentami. Koronnym było stwierdzeniem, że wszystko jest zgodne z prawem.

Czemu nie remont?

Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło pominięcie przez władze lotniska rozwiązania polegającego na budowie nowej drogi startów i lądowań dla samolotów w tym samym miejscu co obecna. Dla zwolenników tego wariantu to właśnie on jest najkorzystniejszy dla środowiska, bo nie powoduje zmian w otoczeniu lotniska. Tyle że władze portu jako punkt wyjściowy do wszelkich analiz postawiły warunek, że roboty będą prowadzone przy utrzymaniu ruchu.

- Jak dana autostrada nie nadaje się do remontu, to nie budujemy drugiej, by nie zatrzymać ruchu samochodów, tylko wyznacza się objazdy - próbował przekonywać Maciej Schabowski ze Szczyglic. Według niego kryterium normalnego funkcjonowania lotniska przez cały czas inwestycji powinno być traktowane jako pomocnicze, a nie najważniejsze.

Bartosz Stawarz, zastępca wójta Zabierzowa, stwierdził, że gmina przekazała ekspertyzę, pokazującą możliwość przebudowy istniejącego pasa bez zamykania lotniska lub z co najwyżej przerwą na kilka tygodni. #- To oczywiście trudniejsze, droższe, ale możliwe - przekonywał Bartosz Stawarz. Przedstawiciele firmy Arup sprostowali, że nie był to biegły, tylko ekspert. - A wy macie biegłych? - padło z sali. Okazało się, że... to też eksperci.

Trudny wybór

Jeden z uczestników rozprawy zaapelował do pracowników RDOŚ, by obiektywnie ocenili, jakie uciążliwości szykuje im lotnisko.

- Zapewniam, że przeanalizujemy wszystkie uwagi, że podejdziemy do nich obiektywnie - deklarował prowadzący spotkanie wicedyrektor RDOŚ w Kielcach Jarosław Pajdak. Ale też zaznaczył, że RDOŚ musi się odnieść do tego, co jest we wniosku. A tam nie ma wariantu budowy pasa w miejscu istniejącego, tylko dwie propozycje jego nowego usytuowania.

RDOŚ może wydać decyzję negatywną. Odważy się na zablokowanie inwestycji tak ważnej dla Małopolski? Nawet jeśli zatwierdzi rozwiązanie forsowane przez lotnisko, to nie skończy sprawy, bo niezadowoleni będą się odwoływać. To może przeciągać przygotowania do budowy przez kilka lat. I wcale nie jest wykluczone, że jakiś sąd przyzna im rację. Co wtedy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
brawo mieszkańcy!! nam w Warszawie lotnisko zatruwa życie, wy brońcie swojego spokoju i zdrowia, póki możecie!!
M
Michał
Kiedy to w końcu ruszy ? Ciągnie się i ciągnie przez parę osób... zacznijcie to w końcu budować jako zgodne z prawem...
G
Gość
Kiedy wreszcie rozpoczniecie ta inwestycje? Cale duże osiedle blokowe Mydlniki bardzo czeka na rozpoczecie tej inwestycji i zmiane kąta pasa w stosunku do obecnego. Aktualnie duże skupisko bloków z całymi rodzinami z naprawde dużej już dzielnicy Mydlniki cierpi halas i oczekuje zmiany kąta pasa na północ! Samoloty wtedy beda leciec nad lasem na pasterniku, znacznie mniej ludzi dotknie huk. Lotnisko ma racje twierdzac ze wariant polnocny czy centralny jest optymalny! A tu burzy sie kliku krzykaczy z pojedyńczych domów jednorodzinnych. Zacznijcie wreszcie tą inwestycje z wariantem lotniska pod kątem.
G
Gość
Ludzie, rozwój na którym korzystają wszyscy wiąże się również z rozbudową lotniska, i to jest nieuniknione jeśli chcemy poprawiać standard naszego życia, a nie go obniżać. Niezadowolenie mieszkańców jest zrozumiałe, jednak z takiego powodu istnieją procedury takie jak wywłaszczenia i odszkodowania. Tak samo nie powinno się budować nowych autostrad, bo wymagają wyburzenia domów? Absurd. Lotnisko musi funkcjonować cały czas, bo to tak jakby całkowicie zamknąć Dworzec główny, mówiąc mieszkańcom, że przecież mogą korzystać z dworca w Katowicach. Dodatkowym i równie ważnym argumentem jest potrzeba przedłużenia drogi startowej, bo oecna jest zbyt krótka do obsługi samolotów kodu D i E z ekonomicznym dla nich ciężarem. Miejmy nadzieję, że logika zwycięży i najbardziej przeszkadzające w inwestycji zabudowania zostaną wyburzone, a ich właściciele odpowiednio wynagrodzeni.
G
Gość
Problem polega na tym że mieszkańcy chcą żeby zmodernizować istniejący pas, a nie budować nowy skierowany w inną stronę nad tereny zabudowane budynkami mieszkaniowymi. Teren pod obecnym pasem był zablokowany przed zabudową i teren ten KTOŚ chce teraz odblokować. Tak się robi biznesy cudzym kosztem !!!
G
Gość
2019-06-16T11:26:56 02:00, Gość:

Nie bierze się w ogóle pod uwagę że Lotnisko to najawiększy dostawca SMOGU.Kraków udaje że z nim walczy montując słupki na większości miejsc parkingowych w Krakowie, a WŁADZE IGNORUJĄ ŻE W KANALE WIETRZENIA KRAKOWA (DOLINA RUDAWY) BĘDZIE ZWIĘKSZAŁO DOSTAWĘ SMOGU LOTNISKO. Lotnisko trzeba przesunąć wiele kilometrów za Kraków i przedłużyć trasę kolejki. Wówczas uratuje się zdrowie wszystkich mieszkańców. Przecież lotnisko to największy truciciel - nie tylko smog, ale skażone rzeki do których wrzuca zanieczyszczenia ( np. w Olszanicy). Największy absurd że lotnisko wycięło pół lasu w Balicach żeby samoloty mogły wygodnie latać w obecnym przebiegu pasa, a następnie proponują zmianę przebiegu i w tym nowym kolejne zniszczenia. Tutaj nie ma żadnego planowania i logiki.

Nie ma tematu rzek lotnisko w KRK jest pro ekologiczne:

https://www.pasazer.com/news/41590/lotnisko,w,balicach,pionierem,nowoczesnych,technologii,odprowadzania,wody,opadowej.html

las nielegalnych samosiejek był w 2016 wycięty przez ULC Lasy Państwowe i sklasyfikowane jako nic nie znaczące dla przyrody zagrożenie lotnicze To jest logika i dbanie o bezpieczeństwo. We wszystkich miastach są lotniska albo bezpośrednio przy nich i nikt nie płacze o smog

G
Gość
Nie bierze się w ogóle pod uwagę że Lotnisko to najawiększy dostawca SMOGU.Kraków udaje że z nim walczy montując słupki na większości miejsc parkingowych w Krakowie, a WŁADZE IGNORUJĄ ŻE W KANALE WIETRZENIA KRAKOWA (DOLINA RUDAWY) BĘDZIE ZWIĘKSZAŁO DOSTAWĘ SMOGU LOTNISKO. Lotnisko trzeba przesunąć wiele kilometrów za Kraków i przedłużyć trasę kolejki. Wówczas uratuje się zdrowie wszystkich mieszkańców. Przecież lotnisko to największy truciciel - nie tylko smog, ale skażone rzeki do których wrzuca zanieczyszczenia ( np. w Olszanicy). Największy absurd że lotnisko wycięło pół lasu w Balicach żeby samoloty mogły wygodnie latać w obecnym przebiegu pasa, a następnie proponują zmianę przebiegu i w tym nowym kolejne zniszczenia. Tutaj nie ma żadnego planowania i logiki.
G
Gość
2019-06-15T12:28:46 02:00, Gość:

A najlepiej, jak za komuny wyrzucić mieszkańców, zburzyć ich domy i zająć działki. Bo paru świrów chce z Kraków centrum biznesowe robić. A gdzie metro, parkingi, gdzie te biznesy w tym Krakowie? 60 km stąd jest super lotnisko w Katowicach, po co drugie w Balicach? I to jeszcze w miejscu, gdzie nigdy teren nie nadawał się na lotnisko. Głupie snoby, z wiochy do Krakowa przyjechaliście i biznesy będziecie robić.

Mam nadzieje ze to byla ironia...

G
Gość
A najlepiej, jak za komuny wyrzucić mieszkańców, zburzyć ich domy i zająć działki. Bo paru świrów chce z Kraków centrum biznesowe robić. A gdzie metro, parkingi, gdzie te biznesy w tym Krakowie? 60 km stąd jest super lotnisko w Katowicach, po co drugie w Balicach? I to jeszcze w miejscu, gdzie nigdy teren nie nadawał się na lotnisko. Głupie snoby, z wiochy do Krakowa przyjechaliście i biznesy będziecie robić.
K
Krk
2019-06-14T19:40:59 02:00, Tak:

Jakie kontrowersje nie ma zadnych kontrowersji dobrze ze pas startowy zostanie przesuniety znad zaludnionych obszarow Krakowa Pradnika Bialego na tereny praktycznie nie zamieszkane

100/100

G
Gość
2019-06-14T19:45:08 02:00, Terroysci:

Grupa mieszkancow bloku rozwoj calej poludniowej polski. Spec ustawa i wywlaszczyc ich to sa jaja zeby miliony ludzi byly zakladnikami paru krzykaczy terrorystow

2019-06-14T20:25:55 02:00, Obiektywny:

A może do tego druga specustawa zakazać głupich komentarzy.

Te słowa są prawdziwe - grupa ludzi, którym się pogorszy (boli ich zwłaszcza spadek wartości działek) blokuje rozwój lotniska ważny dla setek tysięcy ludzi w regionie - konsekwencje finansowe zaprzepaszczenia tej inwestycji będą ogromne...Znam kilku protestujących - oni budowali domy kilka lat temu - lotnisko tam JUŻ BYŁO. Założyli, że nigdy nie będzie się rozwijać i rozbudowywać i ten błąd będzie ich kosztował - chcą te koszty przesunąć na innych...

g
grzeg
NIE MA ŻADNYCH KONTROWERSJI. Są wyłącznie skrajni egoiści i krzykacze, którzy uderzają w fundamentalne interesy miasta i regionu. To po prostu niesłychane. Ta inwestycja musi iść do przodu!
O
Obiektywny
2019-06-14T19:45:08 02:00, Terroysci:

Grupa mieszkancow bloku rozwoj calej poludniowej polski. Spec ustawa i wywlaszczyc ich to sa jaja zeby miliony ludzi byly zakladnikami paru krzykaczy terrorystow

A może do tego druga specustawa zakazać głupich komentarzy.

T
Terroysci
Grupa mieszkancow bloku rozwoj calej poludniowej polski. Spec ustawa i wywlaszczyc ich to sa jaja zeby miliony ludzi byly zakladnikami paru krzykaczy terrorystow
S
Szkodniki
Tak zamknac lotnisko na 2 lata i zaprzepascic rozwoj krakowa jako centrum biznesowego Gdansk o Wroclaw tylko na to czeka. Jaja
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska