https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Od piątku na wystawie ''Miasto. Technoczułość'' w MIT pojawi się prawdziwa perła motoryzacji z lat 70

Ewa Wacławowicz
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Już od piątku (15 listopada) na wystawie stałej ''Miasto. Technoczułość'' w Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie pojawi się prawdziwa perełka – odrestaurowana Nysa 522. Przeszła ona niesamowitą metamorfozę dzięki umiejętnościom zespołu Moto Pasja Tarnów.

Samochód dostawczy Nysa 522 to model rozwojowy pojazdu produkowanego w nyskich Zakładach Samochodów Dostawczych od 1957 r. Został wprowadzony do sprzedaży wraz z siostrzanym modelem 521 w 1969 r.

Nysa w Muzeum Inżynierii i Techniki

Prezentowany egzemplarz to Nysa 522 w wersji „towos”, czyli pojazd towarowo-osobowy. Umożliwiał przewóz towarów do 800 kg lub 7 osób i 275 kg ładunku. Jest zbudowany na stalowej ramie spawanej z profili tłoczonych. Jego napęd stanowi silnik górnozaworowy S-21 o mocy 51,5 kW przy 4000 obr./min, z czterobiegową skrzynią biegów i jednotarczowym sprzęgłem.

-Nasza Nysa przeszła m.in. piaskowanie nadwozia, odnowienie układu napędowego, blacharkę i lakierowanie. Każdy element auta został dokładnie sprawdzony pod kątem oryginalności – wymieniono liczne niefabryczne części na autentyczne elementy z epoki. Dzięki temu nasza Nysa odzyskała dawny blask i charakter - informuje Edyta Gajewska, Kierowniczka Działu Promocji Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie.

Ciekawostką jest, że podczas renowacji uwzględniono nawet najdrobniejsze historyczne detale, takie jak oryginalne opaski zaciskowe, rzadko spotykane w dzisiejszych czasach. Zachowano też oryginalne poszycia tapicerskie foteli oraz opony produkcji Stomil. Kolor karoserii odtworzono na podstawie fabrycznego lakieru, pozostawiając celowo pewne niedoskonałości, które były charakterystyczne dla pierwotnej jakości produkcji w fabryce.

Charakterystyka Nysy

Najbardziej charakterystyczną zmianą dla Nysy 522 jest przebudowana maska samochodowa. Została ona wysunięta i jest otwierana na zawiasach. Zastosowanie tego rozwiązania ułatwiło dostęp do komory silnika. Pozwoliło także na zwiększenie powierzchni przedniej szyby o około 1/3 w stosunku do poprzednich modeli Nysy. To z kolei wpłynęło na dużo lepszą widoczność dla kierujących samochodem.

Wobec braku innych pojazdów dostawczych tego typu w ówczesnej Polsce (z wyjątkiem Żuka), Nysy cieszyły się wielką popularnością. Były wykorzystywane przez milicję, pogotowie ratunkowe i inne służby państwowe, a także w rolnictwie, turystyce czy transporcie towarów.

Aby podołać wyzwaniom stawianym przez tak liczne branże, Nysa była produkowana w wielu wariantach. Powstały wersje takie jak towos (pojazd towarowo-osobowy), mikrobus, furgon, sanitarka, a nawet kinowóz. Do 1994 r. wyprodukowano łącznie 380 575 egzemplarzy samochodów dostawczych Nysa wszystkich modeli i rodzajów nadwozia.

Wystawa

Nysę 522 oraz inne elementy wystawy "Miasto. Technoczułość" można oglądać od wtorku do niedzieli od 10.00 do 18.00. A w niedzielę, 17 listopada, w ramach Dni Otwartych Muzeów Krakowskich wstęp na wystawę tylko za 5 złotych.

F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska