Kraków. Płoną szyny, tory są w fatalnym stanie. Czekają nas lata remontów

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
Na ul. Kościuszki prowadzone są doraźne naprawy torów. Najbliższa rozpocznie się w sobotę. Remont  odbędzie się w 2020 roku<br>
Na ul. Kościuszki prowadzone są doraźne naprawy torów. Najbliższa rozpocznie się w sobotę. Remont odbędzie się w 2020 roku Adam Wojnar
Miasto zaniedbało torowiska. Pilnych remontów wymaga ok. 20 procent z nich. Na modernizację potrzeba nawet 150 mln zł rocznie.

„I stało się! Sezon na płonące szyny uważamy za otwarty” - ogłosił jeden z mieszkańców w internecie. Szyny zapaliły się w ubiegłym tygodniu na ul. Królewskiej. Ogień pojawiał się też na torach na ul. Basztowej, której modernizacja dobiega końca. Przypadków usterek krakowskich torowisk (np. z powodu wybrzuszeń) jest dużo więcej. Już planowane są prace na ul. Kościuszki, gdzie ostatnio naprawy przeprowadzano... w sierpniu tego roku. Krakowianie muszą być przygotowani na wiele innych modernizacji torów w najbliższych latach (patrz ramka). W przyszłym roku rozkopane zostaną ulice Królewska i Krakowska.

Infrastruktura tramwajowa w Krakowie to ponad 193 kilometry pojedynczego toru, około 35 km (prawie 20 proc.) to torowiska w najgorszym stanie, wymagające pilnego remontu kapitalnego i modernizacji. - Przez kilka lat torowiska remontowane były z mniejszą intensywnością i teraz mamy tego efekty - zwraca uwagę Dominik Jaśkowiec, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Iskrzenie na szynach

Mieszkańcy komentowali w internecie, że płonące szyny na ul. Królewskiej to już tradycja. To zdarzyło się tam nie pierwszy raz. Do podobnych incydentów dochodziło też w poprzednich latach.

W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu zaznaczają, że do zapłonów torowisk dochodzi okazjonalnie na starych, wyeksploatowanych torowiskach. ZIKiT nie prowadzi statystyk w tym zakresie.

W jaki sposób dochodzi do tego, że szyny płoną? Płynie nimi prąd powrotny i punktowo w przypadku pęknięć w szynie może dojść do iskrzenia. Jeśli taka iskra padnie na podatny materiał (np. jakieś zabrudzenie olejowe), może dojść do zapłonu.

- Jednak taki zapłon to zazwyczaj tlenie się, a nie ogień. Nie jest to groźne zjawisko. Taki ogień szybko sam się wypala. Nie stanowi on zagrożenia dla tramwajów - uspokaja Michał Pyclik z ZIKiT. - Aby jednak nie dochodziło do takich sytuacji, torowiska powinny być wymienione na nowe, pozbawione pęknięć i dokładnie tą drogą idziemy - dodaje.

Kościuszki znów bez tramwajów

Zły stan torowisk powoduje też wykolejanie się tramwajów i wybrzuszenia szyn, a to wiąże się z wyłączeniami ruchu. Do awarii ostatnio dochodziło m.in. na ul. Kościuszki, Starowiślnej, Krakowskiej, Podchorążych.

Jednym z torowisk, które powinny być wymienione w pierwszej kolejności, jest to na ul. Kościuszki. Tam jednak są prowadzone tylko doraźne prace. Najbliższe rozpoczną się w sobotę (18 listopada) i mają potrwać do 22 listopada. W tym czasie zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku od Filharmonii do pętli na Salwatorze. Z tego powodu wagony linii 1, 2, 6 mają kursować po zmienionej trasie.

- To nie będzie remont, tylko naprawa awaryjna. Wymienione zostaną zniszczone płyty monolityczne, czyli część konstrukcji torowiska, w której umieszczone są szyny - wyjaśnia Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Remont generalny ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki planowany jest na 2020 rok, czyli dopiero za trzy lata. A to oznacza, że krakowianie muszą być przygotowani na kolejne awarie na tych ulicach.

W 2015 r. urzędnicy z ZIKiT ogłosili przetarg na przygotowanie pełnej dokumentacji dla przebudowy ul. Kościuszki. Firma, która wygrała przetarg, przekazała fragment dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac, a później informację... że jest w stanie likwidacji. Brak wykonawcy spowodował, że inwestycja się znacznie opóźniła.

Potrzeba wiele milionów

W tym roku dla krakowian najbardziej dotkliwa jest przebudowa ul. Basztowej. Tam prace mają się zakończyć w połowie grudnia. W 2017 roku wymieniono też torowiska m.in. na ul. Grzegórzeckiej, rondzie Kocmyrzowskim, pętli w Nowym Bieżanowie. Plany ZIKiT przewidują, że w przyszłym roku prace obejmą ulice Królewską i Krakowską.

Zdaniem ZIKiT w najbliższych latach co roku powinno się zabezpieczać w budżecie nawet 120-150 mln zł, aby odpowiednio poprawić stan infrastruktury tramwajowej i odwrócić postępującą ich degradację.

Zobaczcie niesamowitą panoramę Krakowa [ZDJĘCIA]

W tym roku ZIKiT-owi nie udało się jednak wydać 4 mln zł planowanych na remonty torowisk (pieniądze przesunięto na wypłaty dla nauczycieli). Wicedyrektorka ZIKiT Iwona Król tłumaczy, że ta jednostka musiała zabezpieczyć w budżecie miasta pełną kwotę na przebudowę ul. Basztowej, a oszczędności w kwocie 4 mln zł pozostały po rozliczeniu dofinansowania unijnego, do czego doszło dopiero w październiku. - Już teraz, pod koniec roku, nie ma możliwości wydania tych pieniędzy na inne remonty torów - wyjaśnia wicedyrektor Iwona Król.

ZIKiT zaproponował ostatnio, aby do budowy linii tramwajowej od ul. Meissnera do Mistrzejowic oraz remontów torowisk znaleźć partnera prywatnego. Pomysł wzbudza jednak kontrowersje, również wśród radnych.

Dominik Jaśkowiec komentuje: - Pieniądze na remonty torowisk powinny być rezerwowane w budżecie miasta. W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego za prace w ogólnym rozrachunku zapłacimy więcej. Może się też okazać, że pojawią się niejasności w umowie, pewne postanowienia mogą być nie do wyegzekwowania. W przypadku tak pilnych prac jak naprawy torów nie ma co ryzykować.

Ile pieniędzy na remonty torowisk prezydent Krakowa zamierza przeznaczyć w przyszłym roku, okaże się dziś przed południem, kiedy przedstawi projekt budżetu na 2018 r.

Torowiska do remontu

  • Karmelicka - Królewska - Podchorążych - remont kapitalny 6,3 km torów
  • Aleja Solidarności - 4,2 km
  • Zwierzyniecka - Kościuszki
  • Starowiślna (od Dietla do Mostu Powstańców Śląskich) - 1,5 km
  • Krakowska (od Rollego do węzła Dietla-Krakowska) - 2,1 km
  • Dominikańska - Gertrudy (węzeł rozjazdów Wanda) - 400 m
  • Aleja Pokoju - 2 km
  • Ptaszyckiego (od Placu Centralnego do granicy budowy S7) - 4 km
  • Ujastek (od węzła Kombinat do W1 (Łowińskiego - Kocmyrzowska) - 4,5 km
  • Mrozowa wraz z pętlą Walcownia - 3,7 km
  • Westerplatte - Poczta Główna - 1,4 km
  • Dworcowa - węzeł bez torowiska w ul. Dworcowej
  • Uniwersytet węzeł nr 04 - uzyskanie rozstawów torowiska nawiązujących do torów w ul. Straszewskiego

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie odcinek 27

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Płoną szyny, tory są w fatalnym stanie. Czekają nas lata remontów - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

?

A czy autor nie zauważył, że na Kościuszki obecny doraźny remont dotyczy innego fragmentu niż był naprawiany w sierpniu? A poza tym dobrze by było, aby autor najpierw zgłębił merytorycznie opisywany temat, bo ten styl "dziennikarstwa" jest odległy od ideału.

T
TakaWiejskaKielbasa

Ale głupoty. Chyba lata świetlne. Krakow jest tym czym byl przed wojna ..... Kielcami!!! Babcia mi tak mówiła co jeździła ze wsi świętokrzyskiej na handel do Krakowa, Warszawy etc....

R
Ryncio

Płyt niech se nakupuja i sie nimi obłożą.

T
Thunderbolt

a nie 40% frekwencji w wyborach?:D

W
Wnuczek

A cóż wy rzuciliście się tak spontanicznie na Jacusia? Po prostu jak jest zima musi być zimno, jak jest gorąco szyny muszą się wyginać!! Wy sami dogorywacie jak jest upał, a że iskrzy, cóż pokażcie miejsce gdzie w Polsce nie iskrzy!! Jacuś jest spokojny i stateczny, ma już tyle kasy, że więcej nie musi(?). Powiedzcie na kogo głosować, żeby było lepiej no na kogo????? A co do tych remontów to spójrzcie czasem kto je wykonuje, same stare przepite zakapiory. Dwóch pracuje dziesięciu łopaty się trzyma. W Polsce remonty wykonywane są tak, żeby wkrótce był kolejny remont!!!!! Z czegoś trzeba żyć ! A Jacuś taki dziadzia Lenin będzie rządził zobaczycie wiem kto go uwielbia. Tak więc nie szalejcie, nie oceniajcie weście się za likwidację korupcji , bo w tym przedziale to temat rzeka.ŻEGNAM

s
s.

Jasne, "oszczędności". Takie oszczędności, że zamiast kosztów jednego styku dylatacyjnego mamy koszt 15 interwencyjnych napraw wybrzuszonej szyny w roku.

Ot, filozofia Majchrowszczyzny: budować i naprawiać tak, żeby roboty na przyszłość nie zabrakło.

B
Burmistrz Nowej Huty

nowo wybrany prezydent miasta musi przestac budowac stadiony na kazdej ulicy ktore stoja puste a zabrac sie od razu i to na powaznie za naprawe miejskiej infrastruktury tramwajowej zarowno jesli chodzi o stan torowisk jal i tabor dla setek tysiecy pasazerow ktorzy tkwia co chwile w komunikacyjnym paralizu miasta

K
Kulas

Dawniej było mniej pieniędzy, więcej tramwai jeździło po Krakowie i nie było problemu. Teraz za utrzymanie odpowiada prywatna firma która dostała dużą kasę na utrzymanie i jest syf i malaria. Widać że nikt ją nie rozlicza prawidłowo. Wydają około 15 mln rocznie na utrzymanie torowiska, sieci i zasilania, a marzy się dziadom dawać i brać po 93 mln rocznie.

a
abaqus

Zanim autobus ruszy z miejsca, to tramwaj jest już na następnym przystanku.

k
krakowwolnyodzarazy

Ludzie, zrozumcie wreszcie, że za ten cały syf odpowiada konkretny człowiek: Jacek Majchrowski. Ostatnia kadencja służy mu tylko i wyłącznie do tego, żeby zapewnić pieniądze swojemu otoczeniu. A on sam uwierzył, że jest niezniszczalny i może wszystko. Ale pycha kroczy przed upadkiem. To jest jego ostatnia kadencja!

p
przede

wszytkim

K
Kto to jest miasto ?

Przecie to nasz wielce panujacy Jacunio i jego kompania, nazywajcie toto po imieniu.

G
Gość

Wbudować busostrady! Pamiętajmy o tym, że Vmax. autobusu jest znacznie większa niż Vmax. tramwaj!!! Największym wrogiem autobusów są sygnalizacje świetlne. Autobus na syrenie na czerwonym (jak karetka pogotowia)!!!

m
mieszkaniec grodu Kraka

to nie jest gospodarz miasta - jak starzec może pracować na 3 etatach, pisać i publikować, poprawiac doktoraty i magisterki? Prawdziwy prezydent jest z tym miastem od rana do nocy, jest dla mieszkańców, do M. nie da się umówić, jest zajęty, albo go nie ma. Nie tez go w naszych głowach i sercach. Odejdż, człowieku!

d
druhboruh

Majchrowski jest wśród nas
Opowiada porąbane brednie
Na jego dymisję już czas

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3