FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu przeprowadzenia prac do końca czerwca 2022 roku. Na opóźnienia wpływ mają sierpniowe ulewy, których nikt nie mógł przewidzieć. Nadmierne deszcze doprowadziły do podtopień. Z tego powodu trzeba jeszcze raz wykonać podbudowę drogi w tunelu pod ulicą Zakopiańską. Usuwanie skutków opadów spowodowało, że przesunął się termin prac związanych z betonowaniem i asfaltowaniem części trasy, które miały się odbyć w październiku i listopadzie. W obecnej sytuacji trzeba byłoby je przesunąć na grudzień i styczeń, a to okres zimowy, na który nie powinno się planować takich robót z powodu warunków atmosferycznych - wyjaśnia Krzysztof Migdał z miejskiej spółki Trasa Łagiewnicka.
Kraków. Budują przystanek kolejowy na Grzegórzkach. Widać ju...
Zaznacza, że zgodnie z planem do końca tego roku mają zostać zakończone prace związane z układami drogowymi w rejonie Trasy Łagiewnickiej, tak by zakończyły się utrudnienia w ruchu dla okolicznych mieszkańców.
Obecnie prowadzone są m.in. prace związane z układaniem nawierzchni na dwóch ulicach rozbudowanych w ramach inwestycji: na ul. Rostworowskiego (dwa pasy w każdym kierunku) oraz na odcinku ul. Kobierzyńskiej. Tam roboty miały się zakończyć do początku września, ale termin oddania tych dróg przesunięto do 10 września. Na opóźnienia wpłynęły warunki pogodowe związane z opadami deszczu, które spowodowały podtopienia na placu budowy. Teraz okazuje się, że oddanie dróg jeszcze bardziej się przesunie.
- Z powodu ostatnich intensywnych opadów deszczu prace związanie z asfaltowaniem przerwano na cztery dni. To opóźni oddanie ulic do użytku. Obecny termin to 15-17 września - informuje Krzysztof Migdał.
W związku z przygotowaniami do otwarcia dla ruchu ul. Rostworowskiego, 7 września nastąpi zmiana organizacji ruchu na ul. Kobierzyńskiej. Zmiana polegać będzie na przełożeniu ruchu między jezdniami – z jedni zachodniej na jezdnię wschodnią.
Założenie jest też takie, że do końca października mają zniknąć utrudnienia z ul. Zakopiańskiej, gdzie na odcinku ruch został zawężony do jednego pasa w każdym kierunku. W razie kolejnych problemów związanych z opadami deszczu prace mogą się tam jednak wydłużyć do listopada.
W tym roku mają także zostać zakończone prace w rejonie ulic Zbrojarzy i Turonia. Planowane jest również ukończenie i oddanie do użytku kładki pieszo-rowerowej nad Trasą Łagiewnicką, łączącej ulice Ruczaj i Pszczelną.
W 2022 r. zostałyby do wykonania na odcinkach prace związane z budową nowych jezdni Trasy Łagiewnickiej, roboty wykończeniowe oraz odbiory inwestycji, w tym systemu zapewniającego bezpieczeństwo w tunelach. W ramach inwestycji takie obiekty powstają pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).
W ramach zadania powstaje też linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej z tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (w sąsiedztwie tunelu samochodowego). Nowa trasa tramwajowa ma być gotowa w tym roku. Tramwaje nie będą mogły nią jednak pojechać do czasu ukończenia prac drogowych i systemu bezpieczeństwa, który jest wspólny dla całego przedsięwzięcia. Jeżeli więc wniosek wykonawcy o wydłużeniu prac zostanie przyjęty (wszystko wskazuje na to, że tak się stanie) to tramwaje nową trasą pojadą w wakacje 2022 r.
Między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, nad tunelami samochodowym i tramwajowy, powstaje natomiast część parkowa. Trwają tam nasadzenia drzew. Jest szansa, że od października będzie więc można korzystać z tego terenu. Po ukończeniu robót planowane jest tam przywrócenie ruchu pieszego.
Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Koszt przedsięwzięcia to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł. Inwestycja miała się zakończyć do końca 2021 r. Wiosną wykonawca ( (konsorcjum: Budimex wraz z firmą Ferrovial Agroman) złożył wniosek, by termin ten został wydłużony o trzy miesiące, do końca marca 2022 r., z powodu pandemii - podczas trzeciej fali wielu pracowników przebywało na zwolnieniach lekarskich oraz kwarantannie i czasowo nie można było wykonywać części robót.
Teraz rozpatrywane jest wydłużenie prac o kolejne trzy miesiące. Ma to związek z sierpniowymi opadami deszczu. Po nich korytarz, w którym budowana jest Trasa Łagiewnicka został totalnie zalany wodą z rzeki Wilgi. Wyglądało to tak, jakby w Krakowie powstała nowa rzeka, druga Wisła, z wyprofilowanym korytem. To spowodowało sporo dodatkowych prac związanych z usuwaniem wody i strat.
W związku z budową Trasy Łagiewnickiej od poniedziałku (6 września) nastąpiła przerwa w dostawie energii cieplnej do części budynków w rejonie ulic Obozowej, Pszczelnej i Przyzby. Przerwa w dostawie energii cieplnej dotyczy budynków:
ul. Liściasta 10; ul. Magnolii 6, 8, 10; ul. Obozowa 114, 116, 118, 120; ul. Pszczelna 13, 30, 32, 40, 4a, 49b, 42, 44, 48, 50, 52, 54; ul. Przyzby 1-12, 14, 16, 18, 20. Wznowienia dostaw energii cieplnej przewidywane są tam na czwartek (9 września) na godz. 20.