https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstaje wielki węzeł, łączący Trasę Łagiewnicką z ulicą... której nie ma

Arkadiusz Maciejowski
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Jej budowa ma się zakończyć w 2021 roku.
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Jej budowa ma się zakończyć w 2021 roku. Konrad Kozłowski
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje duży węzeł drogowy, który ma połączyć ją z nową ul. 8 Pułku Ułanów. I tu pojawiają się duże kontrowersje. Ta ważna ulica - zapowiadana przez władze Krakowa od lat - powstanie prawdopodobnie kilka lat później niż wspomniany węzeł. Wszystko wskazuje więc na to, że będzie prowadził on donikąd.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

- Do czasu wybudowania ul. 8 Pułku Ułanów, z Trasy Łagiewnickiej będzie można zjeżdżać w ul. Ruczaj - informuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. Problem w tym, że ul. Ruczaj to wąska osiedlowa droga, na której może dojść do paraliżu.

Przypomnijmy, że o budowie ul. 8 Pułku Ułanów - od ul. Zawiłej do skrzyżowania ulic: Kapelanka - Brożka - Grota Roweckiego - mówi się już od przynajmniej dziewięciu lat. - Mamy wielkie osiedla na całym Ruczaju, a tylko ulicę Grota Roweckiego i wysłużoną Kobierzyńską do ich obsługi. Na wschód od nich w ogóle nie ma odpowiedniej drogi - argumentowała już w 2010 roku ówczesna dyrektorka Biura Planowania Przestrzennego Magdalena Jaśkiewicz, podkreślając, że korytarz dla tej trasy był rezerwowany od lat osiemdziesiątych. A w ostatnich latach ta część Krakowa została jeszcze bardziej zabudowana.

Urzędnicy wielokrotnie powtarzali, że ul. 8 Pułku Ułanów ma poprawić komfort podróżowania mieszkańców na granicy dzielnic VIII i IX, odciążając przede wszystkim wspomnianą ulicę Kobierzyńską, a także Zakopiańską (patrz mapa). Przez lata droga pozostawała jednak tylko w planach, choć jej koncepcja powstała już w 2014 roku.

- Inwestycja jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej - informował w 2016 roku Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - To jednak etap wstępny. Po nim pójdą kolejne decyzje - ucinał krótko.

Dopiero w 2018 roku podlegli prezydentowi Krakowa urzędnicy z Zarządu Inwestycji Miejskich ogłosili przetarg na projekt i budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Zgodnie z ówczesnym planem, fizycznie prace przy budowie tej drogi miały rozpocząć się w 2019 roku. Szybko okazało się, że te założenia nie zostaną zrealizowane. Przetarg został unieważniony, ogłoszony ponownie i... ponownie unieważniony.

- Oba podejścia zostały unieważnione z uwagi na to, że do przetargu wpływała jedna oferta znacznie przewyższająca zapisy budżetowe. Stąd pod koniec 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na sam projekt, który okazał się skuteczny - podkreśla Jan Machowski, obecnie rzecznik ZIM.

Projekt budowlany, za przygotowanie którego odpowiada firma SAFEGE S.A.S., ma być gotowy w listopadzie. W ZIM liczą, że wiosną 2020 roku wydany zostanie kluczowy dokument, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). I dopiero wtedy ma zostać ogłoszony kolejny przetarg, w którym wybrana ma zostać firma odpowiadająca bezpośrednio za budowę. Prace w terenie rozpoczną się więc prawdopodobnie dopiero w 2021 roku i potrwają 2-3 lata. Patrząc więc realnie, pierwsi kierowcy pojadą ul. 8 Pułku Ułanów na przełomie 2023 i 2024 roku. Tymczasem - jak udało nam się dowiedzieć, węzeł drogowy, w miejscu przecięcia tej ulicy z Trasą Łagiewnicką ma być gotowy w 2021 roku.

Zgodnie z założeniem ul. 8 Pułku Ułanów przebiegać będzie po wiadukcie nad Trasą Łagiewnicką. Oczywiście powstaną wjazdy i zjazdy łączące Trasę ze wspomnianym wiaduktem.

- W ramach naszej inwestycji węzeł ten zostanie przygotowany w 100 procentach. Co ważne, nie będzie trzeba przebudowywać go w żaden sposób, gdy powstawać będzie ul. 8 Pułku Ułanów. Po prostu zostanie ona do niego dołączona - wyjaśnia Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Nie zmienia to jednak faktu, że prawdopodobnie przez 2-3 lata, czyli do czasu powstania ul. 8 Pułku Ułanów, m.in. wspomniana estakada będzie prowadzić donikąd.

Dla kierowców jadących od strony Łagiewnik na Ruczaj, po zakończeniu budowy Trasy Łagiewnickiej, najbliższy zjazd z niej będzie prowadził na istniejącą ul. Ruczaj. Problem w tym, że jest to wąska, lokalna droga.

- Oczywiście obawiam się, że dojdzie tam do paraliżu, jeśli - przez brak ul. 8 Pułku Ułanów - właśnie w ul. Ruczaj zacznie zjeżdżać mnóstwo kierowców - podkreśla Rafał Torba, przewodniczący Rady Dzielnicy Dębniki. Zapowiada również, że w najbliższym czasie zorganizowane zostanie spotkanie dla mieszkańców z projektantem właśnie ulicy 8 Pułku Ułanów. - Ta droga powinna powstać wiele lat temu. Teraz jesteśmy w sytuacji, w której np. ul. Kobierzyńska - dla której ul. 8 Pułku Ułanów ma być alternatywą - w godzinach szczytu jest praktycznie nieprzejezdna - dodaje.

Tymczasem Krzysztof Migdał twierdzi, że ze zjazdu w ul. Ruczaj korzystać będą tylko głównie okoliczni mieszkańcy, a zdecydowanie więcej kierowców z Trasy Łagiewnickiej zjeżdżać będzie na kolejnym, rozbudowanym węźle drogowym w... ul. Kobierzyńską.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbychu
8 października, 20:40, Krakus:

Czy u nas zawsze musi być wszystko realizowane od [wulgaryzm] strony czyli od końca? Najpierw powinna powstać ul.8 Pułku a potem reszta,powinny zniknąć szlabany bo droga jest publiczna a nie prywatna.Ale nie po co ważniejsze Sanktuarium niż mieszkańcy Ruczaju którzy stoją w jeszcze większym korku!!!

Ten fragment drogi jest akurat prywatny i szlaban ma prawo się tam znajdować. Jak masz problem z przejazdem na Ruczaju to przenieś się do Huty.

P
Paweł

I tak sukces, ze węzła nie trzeba będzie rozbierać jak stacji Zabłocie

R
Roman

Należy monitować, aby przetargi na budowę ulicy 8 Pułku Ułanów zostały rozstrzygnięte w 2020 roku i szybko doszło do finalizacji tej inwestycji. Ma to strategiczne znaczenie, gdyż niebawem przy Kobierzynskiej zostanie oddane nowe osiedle wybudowane przez Miasto, a w planie uruchomiona zostanie kolejna inwestycja na 3 tysiące mieszkańców......paraliż ruczaj gwarantowany....

K
Krakus

Czy u nas zawsze musi być wszystko realizowane od [wulgaryzm] strony czyli od końca? Najpierw powinna powstać ul.8 Pułku a potem reszta,powinny zniknąć szlabany bo droga jest publiczna a nie prywatna.Ale nie po co ważniejsze Sanktuarium niż mieszkańcy Ruczaju którzy stoją w jeszcze większym korku!!!

G
Gość

Pan Majchrowski nie takie potrafi cuda czynić :)

G
Gość
8 października, 09:17, Gość:

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

8 października, 9:49, Gość:

Daj spokój!!! To jest lokalny szmatławiec który codziennie pisze bzdury by sobie poprawić spadającą poczytność.

Chyba trzeba się zgodzić z tym komentarzem ...

a
ale za wolno

każda droga jest warta Krakowa

G
Gość
8 października, 9:17, Gość:

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

Artykuł jest o tym, że ul. 8 Pułku Ułanów powinno się zbudować szybciej. Coś o zamykaniu Trasy Łagiewnickiej piszesz, choć nikt w artykule nie chce tego. Dlaczego chcesz ją zamykać?

T
Ta trasa to dywersja
8 października, 11:43, Ta trasa to dywersja.:

Budowa trasy łagiewnickiej (celowo z malej litery) to jeszcze jeden przyklad inwestycji 20towiecznej.

Na etapie planowania i tzw. "konsultacji spolecznych" pełna manipulacji i niedomówień - o tym za chwilę.

Kończy się to tym że powstaje 6ciopasmówka przcinająca osiedle na pół prowadząca chwilowo do nikąd.

Niektóre pseudo-wizualizacje sugerowały że tunel będzie miał swoje ujście w okolicach sklepu Kaufland przy Norymberskiej.

Tylko jeden akapit z notatki opisującej postęp prac wskazał że plany inwestora są inne.

Zamiarem jest przełożenie mediow na ul. ruczaj/norymberskiej bez wykonania tunelu.

Tak długo jak nie powstanie 8go pułku ułanów - rzeczywisty wylot z 6ciopasówki to wiejskie drogi: ul. Ruczaj, Pszczelna oraz Kobierzyńska.

BRAWO!!!

http://www.trasalagiewnicka.krakow.pl/od-poniedzialku-13-maja-ulica-rostworowskiego-zostanie-calkowicie-zamknieta-lovekrakow-pl/

-> Na razie nie otworzą

-> Istotne jest również to, że z nowego tunelu nie zostanie wybrana ziemia. Nie będzie on ukończony i oddany do użytku aż do planowanej na kolejne lata (ale jeszcze bez określonych jasno terminów) budowy Trasy Pychowickiej.

-> W praktyce więc głównym ciągiem Trasy Łagiewnickiej kierowcy będą na razie mogli dojechać od Kurdwanowa przez Łagiewniki w rejon ulic Ruczaj i Pszczelnej, a tam wjadą już na odtworzony w zmienionej formie układ drogowy ulicy Rostworowskiego, na powierzchni.

-> Dopiero w ramach budowy Trasy Pychowickiej nowa arteria przetnie ulicę Grota-Roweckiego i linię tramwajową na Ruczaj. W ramach tej inwestycji skorygowany będzie tylko układ skrzyżowania w miejscu połączenia z ulicą Rostworowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=HUDeYa4fkHk

ciąg dalszy wpisu ... to a'propos manipulacji:

https://www.youtube.com/watch?v=HUDeYa4fkHk

T
Ta trasa to dywersja.
Budowa trasy łagiewnickiej (celowo z malej litery) to jeszcze jeden przyklad inwestycji 20towiecznej.

Na etapie planowania i tzw. "konsultacji spolecznych" pełna manipulacji i niedomówień - o tym za chwilę.

Kończy się to tym że powstaje 6ciopasmówka przcinająca osiedle na pół prowadząca chwilowo do nikąd.

Niektóre pseudo-wizualizacje sugerowały że tunel będzie miał swoje ujście w okolicach sklepu Kaufland przy Norymberskiej.

Tylko jeden akapit z notatki opisującej postęp prac wskazał że plany inwestora są inne.

Zamiarem jest przełożenie mediow na ul. ruczaj/norymberskiej bez wykonania tunelu.

Tak długo jak nie powstanie 8go pułku ułanów - rzeczywisty wylot z 6ciopasówki to wiejskie drogi: ul. Ruczaj, Pszczelna oraz Kobierzyńska.

BRAWO!!!

http://www.trasalagiewnicka.krakow.pl/od-poniedzialku-13-maja-ulica-rostworowskiego-zostanie-calkowicie-zamknieta-lovekrakow-pl/

-> Na razie nie otworzą

-> Istotne jest również to, że z nowego tunelu nie zostanie wybrana ziemia. Nie będzie on ukończony i oddany do użytku aż do planowanej na kolejne lata (ale jeszcze bez określonych jasno terminów) budowy Trasy Pychowickiej.

-> W praktyce więc głównym ciągiem Trasy Łagiewnickiej kierowcy będą na razie mogli dojechać od Kurdwanowa przez Łagiewniki w rejon ulic Ruczaj i Pszczelnej, a tam wjadą już na odtworzony w zmienionej formie układ drogowy ulicy Rostworowskiego, na powierzchni.

-> Dopiero w ramach budowy Trasy Pychowickiej nowa arteria przetnie ulicę Grota-Roweckiego i linię tramwajową na Ruczaj. W ramach tej inwestycji skorygowany będzie tylko układ skrzyżowania w miejscu połączenia z ulicą Rostworowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=HUDeYa4fkHk
a
anusz
8 października, 07:04, Gość:

JAk w przyszłość patrzą to też źle?

Źle, bo patrzenie w przyszłość powinno być dopuszczalne tylko dla przewodnich sił narodu - duchowej i doczesnej.

J
Jan
8 października, 8:25, Gość:

Idiotyczny tytuł,jeszcze głupsza treść.Należy pochwalić za działanie z wyprzedzeniem,to w Krakowie rzadkie.

Brawo - to jest super komentarz!

G
Gość
8 października, 7:50, Rudy z Budy:

Ullica 8 Pulku Ulanow powinna natychmiast powstac a to dlatego ze 8 Pulk wslawil sie zabijaniem Niemcow ktorzy napadlli na Polske a pozniej ja zniszczyli i rozgrabili zabijajac przy tym w okrutny sposob miliony Polakow. Dzisiaj niemiecka Gadzinowka Krakowska kontynuuje to dzielo niemieckiej dominacji nad Polske siejac rekoma folksdojczy tam zatrudnionych dezinformacje i antypolskie klamstwa.

Jesteś niedorozwinięty umysłowo?

G
Gość
8 października, 09:17, Gość:

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

Daj spokój!!! To jest lokalny szmatławiec który codziennie pisze bzdury by sobie poprawić spadającą poczytność.

G
Gość

Szanowny twórco tegoż artykułu. A jak sobie wyobrażasz, że w dwa lata po oddaniu trasy łagiewnickiej zostanie ona zamknięta aby zbudować nowy węzeł? Toż właśnie wybudowanie tego węzła leży w interesie wszystkich, aby potem nie wprowadzać bałaganu w obsłudze komunikacyjnej.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska