WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU
- Do czasu wybudowania ul. 8 Pułku Ułanów, z Trasy Łagiewnickiej będzie można zjeżdżać w ul. Ruczaj - informuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. Problem w tym, że ul. Ruczaj to wąska osiedlowa droga, na której może dojść do paraliżu.
Przypomnijmy, że o budowie ul. 8 Pułku Ułanów - od ul. Zawiłej do skrzyżowania ulic: Kapelanka - Brożka - Grota Roweckiego - mówi się już od przynajmniej dziewięciu lat. - Mamy wielkie osiedla na całym Ruczaju, a tylko ulicę Grota Roweckiego i wysłużoną Kobierzyńską do ich obsługi. Na wschód od nich w ogóle nie ma odpowiedniej drogi - argumentowała już w 2010 roku ówczesna dyrektorka Biura Planowania Przestrzennego Magdalena Jaśkiewicz, podkreślając, że korytarz dla tej trasy był rezerwowany od lat osiemdziesiątych. A w ostatnich latach ta część Krakowa została jeszcze bardziej zabudowana.
Urzędnicy wielokrotnie powtarzali, że ul. 8 Pułku Ułanów ma poprawić komfort podróżowania mieszkańców na granicy dzielnic VIII i IX, odciążając przede wszystkim wspomnianą ulicę Kobierzyńską, a także Zakopiańską (patrz mapa). Przez lata droga pozostawała jednak tylko w planach, choć jej koncepcja powstała już w 2014 roku.
- Inwestycja jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej - informował w 2016 roku Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - To jednak etap wstępny. Po nim pójdą kolejne decyzje - ucinał krótko.
Dopiero w 2018 roku podlegli prezydentowi Krakowa urzędnicy z Zarządu Inwestycji Miejskich ogłosili przetarg na projekt i budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Zgodnie z ówczesnym planem, fizycznie prace przy budowie tej drogi miały rozpocząć się w 2019 roku. Szybko okazało się, że te założenia nie zostaną zrealizowane. Przetarg został unieważniony, ogłoszony ponownie i... ponownie unieważniony.
- Oba podejścia zostały unieważnione z uwagi na to, że do przetargu wpływała jedna oferta znacznie przewyższająca zapisy budżetowe. Stąd pod koniec 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na sam projekt, który okazał się skuteczny - podkreśla Jan Machowski, obecnie rzecznik ZIM.
Projekt budowlany, za przygotowanie którego odpowiada firma SAFEGE S.A.S., ma być gotowy w listopadzie. W ZIM liczą, że wiosną 2020 roku wydany zostanie kluczowy dokument, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). I dopiero wtedy ma zostać ogłoszony kolejny przetarg, w którym wybrana ma zostać firma odpowiadająca bezpośrednio za budowę. Prace w terenie rozpoczną się więc prawdopodobnie dopiero w 2021 roku i potrwają 2-3 lata. Patrząc więc realnie, pierwsi kierowcy pojadą ul. 8 Pułku Ułanów na przełomie 2023 i 2024 roku. Tymczasem - jak udało nam się dowiedzieć, węzeł drogowy, w miejscu przecięcia tej ulicy z Trasą Łagiewnicką ma być gotowy w 2021 roku.
Zgodnie z założeniem ul. 8 Pułku Ułanów przebiegać będzie po wiadukcie nad Trasą Łagiewnicką. Oczywiście powstaną wjazdy i zjazdy łączące Trasę ze wspomnianym wiaduktem.
- W ramach naszej inwestycji węzeł ten zostanie przygotowany w 100 procentach. Co ważne, nie będzie trzeba przebudowywać go w żaden sposób, gdy powstawać będzie ul. 8 Pułku Ułanów. Po prostu zostanie ona do niego dołączona - wyjaśnia Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.
Nie zmienia to jednak faktu, że prawdopodobnie przez 2-3 lata, czyli do czasu powstania ul. 8 Pułku Ułanów, m.in. wspomniana estakada będzie prowadzić donikąd.
Dla kierowców jadących od strony Łagiewnik na Ruczaj, po zakończeniu budowy Trasy Łagiewnickiej, najbliższy zjazd z niej będzie prowadził na istniejącą ul. Ruczaj. Problem w tym, że jest to wąska, lokalna droga.
- Oczywiście obawiam się, że dojdzie tam do paraliżu, jeśli - przez brak ul. 8 Pułku Ułanów - właśnie w ul. Ruczaj zacznie zjeżdżać mnóstwo kierowców - podkreśla Rafał Torba, przewodniczący Rady Dzielnicy Dębniki. Zapowiada również, że w najbliższym czasie zorganizowane zostanie spotkanie dla mieszkańców z projektantem właśnie ulicy 8 Pułku Ułanów. - Ta droga powinna powstać wiele lat temu. Teraz jesteśmy w sytuacji, w której np. ul. Kobierzyńska - dla której ul. 8 Pułku Ułanów ma być alternatywą - w godzinach szczytu jest praktycznie nieprzejezdna - dodaje.
Tymczasem Krzysztof Migdał twierdzi, że ze zjazdu w ul. Ruczaj korzystać będą tylko głównie okoliczni mieszkańcy, a zdecydowanie więcej kierowców z Trasy Łagiewnickiej zjeżdżać będzie na kolejnym, rozbudowanym węźle drogowym w... ul. Kobierzyńską.
- Najgorsze mieszkania do wynajęcia. Zobacz, co oni oferują [ZDJĘCIA]
- Nowy odcinek ekspresowej zakopianki gotowy! Zobacz jak wygląda!
- Parkowanie w Krakowie. Nowe zasady, większa strefa
- Najbardziej ekskluzywne osiedla w Krakowie [TOP 10]
- Cracovia. Żony i partnerki piłkarzy [ZDJĘCIA]
- Wisła Kraków. Żony i partnerki piłkarzy [ZDJĘCIA]
