https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Produkcja jaguarów pod Wawelem? Potentat motoryzacyjny szuka miejsca pod nową fabrykę

Piotr Rąpalski
Brytyjski dziennik "Sunday Times" podał, że indyjska firma Tata Motors, produkująca takie marki samochodów jak Jaguar i Land Rover, planuje zbudować swoją nową fabrykę w Polsce. Co więcej, jedną z rozważanych lokalizacji zakładu ma być Kraków. Brytyjska gazeta twierdzi, że Polska mocno kusi motoryzacyjnego potentata. Władze Tata potwierdzają, że szykują się do ekspansji, ale informują, że decyzje jeszcze nie zapadły.

Do tej pory podawano, że firma rozważa lokalizację zakładu - który ma produkować ok. 200 tys. aut rocznie - na Słowacji, Węgrzech, w Czechach, Turcji i Polsce. Taka informacja pojawiła się już w maju. Natomiast w miniony czwartek indyjska gazeta "Economic Times of India" podała, że w rywalizacji o fabrykę Polska pokonała Słowację.

A już w minioną niedzielę "Sunday Times", powołując się na rozmowę z ważnym ekspertem z branży motoryzacyjnej, podał, że chodzi o Kraków. W mieście działa już indyjski potentat w produkcji stali, Arcelor Mittal, zarządzający kombinatem w Nowej Hucie.

Co więcej, w tym obszarze planowany jest też wart kilka miliardów złotych projekt "Nowa Huta Przyszłości", który ma przygotować tereny pod wielkie inwestycje, m.in. bazy logistyczne czy laboratoria wysokich techonologii. Wykorzystana do transportu produktów ma być też zmodernizowana linia kolejowa i budowana jest trasa S7 łącząca się z autostradą A4. To może kusić inwestorów.

- Proszę o informacje zapytać Ministerstwo Gospodarki lub samą firmę Tata - odpowiedziała nam Sylwia Winiarek, rzeczniczka Arcelor Mittal w Polsce, zapytana o ewentualne rozmowy między potentatem z rynku stali a producentem samochodów.
Ministerstwo na nasze pytania nie chciało odpowiedzieć, ale wczoraj głos w sprawie zabrał minister gospodarki Janusz Piechociński.

- Prowadzimy rozmowy z poważnym partnerem z sektora motoryzacyjnego, chodzi o inwestycję wartą 1,7 mln funtów, budowę fabryki samochodów kategorii premium - mówił wicepremier dziennikarzom we Wrocławiu. Nie zdradził, jak Polska wypada w wyścigu, ani o jaką firmę chodzi. Dodał jednak, że zakład może zatrudnić nawet 5 tys. osób. Dla jego budowy potrzeba ok. 400-500 hektarów terenu.

Zapytaliśmy więc u źródła, w firmie Tata Motors. - Europa jest atrakcyjną opcją, ale ciągle tylko jednym z kilku miejsc branych pod uwagę - odpowiedziała "Gazecie Krakowskiej" Vrushali Deshpande, dyrektorka ds. public relations w firmie Tata Motors.- Żadne ostateczne decyzje co do lokalizacji nie zostały podjęte. Wszelkie rozmowy są poufne...

Potwierdził jednak, że budowa nowej fabryki jest planowana. Spółka Jaguar, należąca do Tata Motors, wyprodukowała w ub.r. około 450 tys. aut, ale planuje rozwinąć produkcję do miliona egzemplarzy. Jaguar i Land Rover to marki aut wywodzące się z Wielkiej Brytanii. Prawo ich produkcji Hindusi wykupili jednak już kilka lat temu za 2,3 mld dolarów od firmy Ford.

Tata Motors ma obecnie trzy fabryki tych marek samochodów w Wielkiej Brytanii, ale osiągnęły one maksymalne możliwości produkcyjne. Rok temu firma Tata otworzyła też zakład w Chinach. Ponadto buduje jeszcze jeden w Brazylii. Myśli jednak też o USA lub Meksyku.

Cała sprawa owiana jest jednak tajemnicą. Wcześniej to na Dolnym Śląsku wybuchła euforia, że tam Tata umieści swój zakład, w Jaworze. Powstaje tam licząca 460 hektarów Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej, tuż obok budowanej trasy ekspresowej S3. Wciąż jednak nie ma pewnej odpowiedzi na pytanie, czy firma w ogóle wybierze Polskę...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

h
hulahop
Im więcej sobie będziesz powtarzał te swoje "argumenty", tym bardziej w nie będziesz wierzył, a, że są żałosne, to świadczą o tym choćby:
- w odległości 1h od Krakowa mieszka ok. 6-7mln ludzi (jak podajesz od Jawora 1 mln, tj. tyle, co w samym Krakowie)
- nie wiem, skąd kryterium odległości od granicy zachodniej i od Czech (siedziba firmy jest w Indiach nie w Czechach lub w Niemczech)
- pod względem dostępu do wykwalifikowanej kadry technicznej, inżynierskiej, naukowej, to tu nawet nie ma nawet czego porównywać, podobnie jak pod względem dostępu do kultury, rozrywki, do tego dochodzi marka i prestiż samego miasta i regionu,
- na plus Krakowa dochodzi lokalizacja innego giganta - fabryki MAN oraz giganta stalowego, którego blacha może posłużyć do budowy samochodów i jest na miejscu
- jedynym słabym ogniwem są moim zdaniem nijaki prezydent i urzędnicy magistratu, którzy mogą nie sprostać wyzwaniu - ale obym się mylił.
B
Bochnia górą
Żebyś się jeszcze nie zdziwiła wróżko od siedmiu boleści.... A co do tej zabawy- może ty tańczysz i pijesz japcoki pod śmietnikiem za pieniądze z providenta!
s
spokojny
„Pod Wawelem”?
Pasuje.
Tam jest taka jama, smok się w niej uchował
to można i jaguary do niej wpuścić.
P
Paiz
Jawor walczy z miejscowością NITRA (Słowacja). Na 80 proc. wybiorą Polskę, ale Słowacja robi co może by wygrać bitwę. Kraków nie był brany pod uwagę. Za to wczoraj dwie firmy (IT i finanse) zdecydowały się na Kraków (Bonarka BP). Razem jakieś 700 miejsc pracy w I etapie. Docelowo 2 tysiące.
n
normalny
Ludzie opamiętajcie się, Jawor już był odwiedzany przez właścicieli Jaguara chyba z 10 razy, we Wrocławiu oni są co tydzień, wszystko już dograne, to będzie Jawor. Jakaś gazeta napisała bzdury o Krakowie a wszyscy już to kopjują
Jawor leży niedaleko zachodniej granicy, w promieniu godziny jazdy jest się w Czechach albo w Niemczech, jest autostrada, będzie droga szybkiego ruchu są dwie linie kolejowe, w kierunku obu granic, jest działka ponad 400 ha.
W pobliżu (1 h drogi) mieszka ponad 1 milion mieszkańców.
Kraków nigdy nie był rozważany, m.in. dlatego że nie leży przy zachodniej granicy .
g
gość
a fabryka MAN to co? pietruszkę posiali?? Niepołomice to najnowocześniejszy zakład koncernu - i jakoś im nie przeszkadza że do Monachium daleko
.....
nie jaguar ale dachowiec
nie w krakowie ale we wrocku
nie produkcja ale hodowla
o
osc
Nikt nie napisał że budowa fabryki to źle, tylko nie ma z czego robić wielkiego halo jakby to dla nas był nie wiadomo jaki skok cywilizacyjny że będziemy hindusowi auta składać. Jak będą powstawały polskie fabryki to się będziemy bardziej cieszyć.
n
nieomylny
Przecież było niedawno podane, że Tata, za radą RZĄDU skłoniła się ku Wrocławowi (nie wiem co mi się kołacze, że Legnicy) i znów niedawno pomyje poszły na PO, która kolejny raz z resztą (tak samo jak PiS na dodatek) olała ciepłym moczem Kraków, który dostaje jakieś ochłapy i ma najmniej z Polskich miast z Unii i najmniej się w nim inwestuje.

Jakieś zatyłcza dostały miliardy na strefę ekonomiczną.
Kraków - bez kozery drugie najważniejsze miasto w Polsce - nie ma w ogóle fabryk. 2 uczelnie techniczne z czołówki Uniwersytetów polskich produkują techników, którzy potem nie mają gdzie pracować, bo w Krakowie same korporacje i biura, finanse, banki, usługi. A elektronicy, automatycy, co? Zero pracy i namacalnej technologii, inżynierii. Co najwyżej 2 montownie + biedronki dla inżynierów Valeo czy Delphi czy jak to teraz się nazywa... MARNOŚĆ!!!

A rząd co?
NIC!
Mittalowi oddał za pół darmo grunty, dołożył do wielkeigo pieca, który będzie pracował na niego i jeszcze poznosił akcyzy i podatki na media (prąd głównie). W krakowie jak za komuny, ludzie robią na kombinacie. A studenty na śmieciówki.

Pracy nimo, przyszłości nimo.
g
gosc
Biura źle , fabryki źle, kultura źle, wszystko źle najlepiej w domu siedzieć i niech państwo daje kasę
o
oj
Te Panie Majch...i tak dalej nieważne, najpierw to sobie drogi zróbcie dobre a potem zapraszajcie potentatów. Tata w Krakowie... hahahahahhaha ale jaja ryczę ze śmiechu! A Mama w Nowej Hucie :D :D :D :D :D Wiadomo że wybiorą Wrocław po pierwsze: Dojazd bezbłędny na Niemcy, umiejscowienie idealne.Wrocław skupia koło siebie same potężne fabryki.... Po co im się budować w mieście w którym nic nie ma?Tylko kultura która nikomu pracy nie da?:D Kraków nie inwestuje w ludzi tylko w kulturę :D :D :D Tańczmy i pijmy, bawmy się w teatrze.. a za co ? a nie ważne jutro o tym pomyślimy, weźmiemy kredyt w Providencie :D
r
robert
1 miejsce jakie mozna wybrac to tereny koło alcelor mittal kombinat lub na miejscu cementowni lub obok cementowni tam by było najlepiej bliski dojazd dobra trasa i lokalizacja. i trasa tranzytowa na transport aut do salonów przedazy lub lawetami to dworca towarowego auta na pociągi i wyjazd w inne rejony na handel......
K
KR
przecież tydzień temu TATA oficjalnie podała że wybrała Wrocław.

Ktoś jest naćpany w redakcji ?!?!
k
kibic
Kilka dni temu GK zamieściła tekst, w którym oskarżyła rządzących że to przez nich Kraków przegrał tę inwestycję...napisałem wówczas swoje zdanie ale widać ktoś z Waszej gazety stwierdził że jest ono tak mało ważne że nie trzeba go upublicznić. Za to Wasz artykuł dał strawę dla różnego rodzaju hejterów, którzy mogli spokojnie nabluzgać i narzygać na kogo popadnie, bo mamy przecież demokrację. Mam do Was dziennikarze pytanie, czy czegoś się nauczycie z tego przykładu i czy będziecie w stanie rzetelnie informować bez różnych wycieczek i dziwnych wniosków?
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Kraków. Produkcja jaguarów pod Wawelem? Potentat motoryzacyjny szuka miejsca pod nową fabrykę
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska