https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Protest przeciwko budowie Trasy Łagiewnickiej i dalszemu betonowaniu miasta [ZDJĘCIA]

Łukasz Gazur
Mieszkańcy protestowali przy ul. Pszczelnej przeciwko Trasie Łagiewnickiej i betonowaniu miasta
Mieszkańcy protestowali przy ul. Pszczelnej przeciwko Trasie Łagiewnickiej i betonowaniu miasta Łukasz Gazur
W czwartek, 11 lipca, kilkudziesięciu mieszkańców protestowało przeciwko budowie Trasy Łagiewnickiej.

Przy ul. Pszczelnej spotkało się kilkadziesiąt osób, które nie tylko nie zgadzają się na budowę Trasy Łagiewnickiej, ale zwracają uwagę na ubywanie w mieście terenów zielonych.

Na skrzyżowaniu ulic Rostworowskiego i Kobierzyńskiej, mieszkańcy zorganizowali protest pod hasłem „Rozwój całościowy, a nie betonowy” przeciwko budowie powstającej tam Trasy Łagiewnickiej. Mówili między innymi o długofalowych problemach, które może spowodować dalsze betonowanie okolicy i całego Krakowa. Dodatkowy problem demonstranci widzą w braku jakiegokolwiek porozumienia z władzami miasta.

Zgromadzeni zaproponowali przybyłym, by wzięli udział we wspólnym happeningu. Kluczem okazała się lina.

- Wyobraźcie sobie, że ta lina to nasze miasto. Ułóżmy je, a później zaznaczymy na nim miejsca, które należy chronić, a później opowiemy wam, z jakimi mierzą się poszczególne miejsca. Opowiemy wam, dlaczego trzeba je chronić przed zabetonowaniem i co nam w związku z tym grozi - mówi Tomasz Przetacznik z grupy "Earth Strike".

- Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że każde betonowanie miasta ma skutki o wiele szerszego zasięgu niż tylko niszczenie zieleni - mówi Paulina Kramarz z Instytutu Nauk o Środowisku UJ. - Takie działania przyczyniają się do kryzysu klimatyczno-ekologicznego i globalnego ocieplenia. A tereny zielone mogą nas ochronić

Trasa Łagiewnicka to jeden z wielu projektów, który służy zabetonowaniu miasta, ale jeden z niewielu tak ogromnych rozmiarów.
Protestujący postulują między innymi ograniczenie trasy do dwóch pasów, w tym jednego dla komunikacji publicznej, budowy linii tramwajowej na całej długości nowej drogi, a nie tylko na jej części, oraz inwestycji w infrastrukturę rowerową. W tym celu liczą na wstrzymanie budowy na przynajmniej dwa tygodnie oraz przeprowadzenie otwartego dialogu pomiędzy władzami a mieszkańcami.

Poza Trasą Łagiewnicką bohaterami popołudniowego protestu były m.in. kamieniołom Liban i Zakrzówek, które z naturalnych przestrzeni, w których żyją zwierzęta mają zmienić się w "uładzone miejsca z betonem, ławeczkami i ścieżkami", Łąki Nowohuckie, które zdaniem protestujących niepotrzebnie są koszone, bo to niszczy ich ekosystem, Młynówka Królewska.

- Wiecie co jest przerażające? Że te zmiany prowadzą do tego, iż moja córka ostatnio zamiast pójść na wycieczkę do lasu pojechała do Muzeum Lasu. Czy taka przyszłość nas czeka? - pytał Tomasz Przetacznik.

Budowa Trasy Łagiewnickiej - zobacz wizualizacje z powstającej inwestycji. Wizualizacja zrealizowana przez www.ACCstudio3D.com.

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej [WIZUALIZACJE]

NAPISZ DO AUTORA: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-07-12T08:47:49 02:00, m - Gdańsk:

Gdańsk jest tak zabetonowany, że byle ulewa - a w mieście powódź !

Krakusy !

Nie dajcie się zabetonować !

2019-07-12T16:28:47 02:00, Gość:

...a góóóównoooooooo,właśnie się damy.......!!!!!!!

Tobie już, jak widać,góóóóóównooooo całkiem mózg zabetonowało...bardzo Ci współczuję.

G
Gość
2019-07-12T06:37:58 02:00, ebf:

Uważam ,że protest nie powinien dotyczyć władz

Protestujący powinni zwrócić się do przyjezdnych słoików ,którzy przeludnili Kraków i wraz ze studencką stonką są powodem ,że władze miasta muszą rozwiązywać problemy komunikacyjne bo inaczej ludzie się uduszą .

Kraków to miasto dla maksymalnie 500 tys mieszkańców a ssłoiki wraz ze stonką to drugie tyle !!!!!!!!

Hasła powinny brzmieć : nie chcemy słoików w Krakowie

słoiki , szukajcie pracy w swoich wsiach i miasteczkach .

2019-07-12T07:21:19 02:00, Realista:

Historia Krakowa się kłania. Od wieków siłą napędową miasta była brać studencka. Bez uczelni i studentów Kraków byłby pipidówką. Słoiki podają Krakusom herbatę, sprzątają po nich czy dajmy karmią. To nie wina mieszkańców miast i miasteczek, że Kraków, gdzie mamy sejmik województwa wstrzymuje niezbędne projekty np. rozbudowę linii kolejowych, a decyduje się na Igrzyska Europejskie.

Wolałbym już tę pipidówę, gdzie można żyć w spokoju i powoli, bez chmary turystów, studentów i nowoprzybyłych obcych. Od lat studenci nie są już żadną "siłą napędową", a uciążliwością i utrapieniem dla zwykłych mieszkańców. A z tą herbatą i sprzątaniem to chyba żarty sobie stroisz. Ale to jest niestety efekt fatalnej polityki władz centralnych, która przez lata zaniedbywała tzw. "prowincję", doprowadzając do wyludnienia miast i wsi. Tylko zrównoważony rozwój sprawi, że wszyscy będą zadowoleni. Nie mam nic przeciwko, żeby firmy i przedsiębiorstwa tworzyły miejsca pracy w Rzeszowie, Przemyślu, Kielcach czy Nowym Sączu zamiast wszystko pchać do Krakowa.

G
Gość
2019-07-12T08:22:19 02:00, zły:

Echhhh, krakówek.

Może ktoś choć zrobi jakieś rzetelne badania co do tego:

1. ile jest "prawdziwych" Krakowian i ilu z nich ma samochód

2. ile jest mieszkających w mieście osób napływowych

3. ile jest studentów i ile po studiach zostaje

4. ile osób wjeżdża co rano do Krakowa autami i ile z Krakowa wyjeżdża po pracy.

bo w każdym temacie padają liczby i argumenty, które chyba nie są adekwatne do rzeczywistości.

2019-07-13T09:29:37 02:00, dorosły:

jak dziecko w piaskownicy... ja tu już jestem i innym nie wolno bo tak, migracje ludzi to naturalna sprawa, możesz soboe potupać nóżkami dziecko

Ja nie przyjeżdżam do twojej wiochy i nie zakłócam ci spokoju, to ty nie przyjeżdżaj do MOJEGO miasta. Prost. Nikt was tu nie chce, prawdziwi, rodowici krakowianie mają was po prostu DOŚĆ. Przez was jest tłok, korki i kolejki. Żyć się tu powoli nie da. I teraz ja, który mieszkam tu od zawsze, mam pod naporem nachodźców się stąd wyprowadzać? Ty byś się tak chętnie wyprowdził jakby jakiś uciążliwy burak wybudował dom obok twojej posesji, na której się wychowałeś i żyłeś dobrze przez długie, długie lata?

d
dorosły
2019-07-12T08:22:19 02:00, zły:

Echhhh, krakówek.

Może ktoś choć zrobi jakieś rzetelne badania co do tego:

1. ile jest "prawdziwych" Krakowian i ilu z nich ma samochód

2. ile jest mieszkających w mieście osób napływowych

3. ile jest studentów i ile po studiach zostaje

4. ile osób wjeżdża co rano do Krakowa autami i ile z Krakowa wyjeżdża po pracy.

bo w każdym temacie padają liczby i argumenty, które chyba nie są adekwatne do rzeczywistości.

jak dziecko w piaskownicy... ja tu już jestem i innym nie wolno bo tak, migracje ludzi to naturalna sprawa, możesz soboe potupać nóżkami dziecko

G
Gość
2019-07-12T08:47:49 02:00, m - Gdańsk:

Gdańsk jest tak zabetonowany, że byle ulewa - a w mieście powódź !

Krakusy !

Nie dajcie się zabetonować !

...a góóóównoooooooo,właśnie się damy.......!!!!!!!

G
Gość
2019-07-12T05:53:26 02:00, Heh:

Co oni bredza jaki Zakrzoewk czy kamieniolom liban sa naturalnym terenem? To jest teren zdegradowany po dzialalnosci przemyslowej. To tak jakby wyciac las rownikowy pod uptawy, a potem zarasta on buszem i niskimi karlowatymi krzewami. To samo jest i na zakrzowku i w libanie. Te tereny wlasnie powinno sie zrewitalizowac tj zrobic sciezki betonowe rowerowe i piesze. Laweczki i zasadzic normalne drzewa jak w parkach miejskich. Drzewa wysokie, rozlozyste, zasadzic normalna trawe. Zrobic parki ogrody jak w cywilizowanych mistach Wieden, Londyn, Berlin. Drzewa takie jak Platany, Lipy, Kasztanowce, Klony. A nie to co teraz czyli chwasty ktore wyrosly na zdegradowanym terenie po budowie. Co do Trasy Pychowickiej to jestem przeciwny budowie glownie z powodow finansowych bo jest zbedna, a za ta kase to mozna bylo metro budowac a nie takie pierdoly jak droga. Przy czym jest po przetargach Budimex ma kontrakt, wpakowano 1.2mld z odsetkami. Teraz to sobie mozna protestowac i rzadac zmiany. Zachowuja sie jakby sie nagle obudzili jak koncza budowac autostrade ze ja buduja. Ma wady ze brakuje tramwaju na ruczaj. Ze tramwja jest kolizyjny a nie podziemny calkowicie. Sama autostrada jest podobna do Opolskiej czy Bora Komoroskiego tylko bardziej bezkolizyjna. Zacheca do jazdy autem. Ale z drugiej strony jakas sporych rozmiarow laka/patelnia powstanie and tymi tunelami wiec jakis tam teren do rekreacji w tlenkach azotu bedzie. Moze za 10 lat beda juz tylko auta elektryczne to i tlenkow azotu nie bedzie i halas sie nieco zmniejszy.

Betonowanie i protestowanie przeciwko niemu to kolejna glupota. Miasto potrzebuje nowych mieszkan i biurowcow. Zielen zielenia ona w formie parkow i rekreacyjnej musi powstawac, ale tak samo biurowce i mieszkania. Bo mieszkania sa za drogie i potrzeba zeby duzo wiecej budowano. Krakow musi roznac ludnosciowo, choc obecnie stoi w miejscu, zeby zyskiwac na znaczeniue, zeby moc wybudowac linie metra i stac sie sensownym miastem z metrem i dobrym transportm zbiorowym, a nie taka wioska oparta na samochodzie. Ale do tego trzeba dogeszczania. W Libanie i Zakrzowku i na Krzemionkach jest potrzebny park rekreacyjny miejski, park ogrod bardziej w stylu wersalskim a nie jakies chasze i nieuzytki ktore nie nadaja sie do rekreacji bo sa niezagospodarowane. Bo ludzie chca biegac jezdzic rowerem czy walkowac po pracy w biurach. A nie ogladac chaszcze. To jest miasto, a nie wies tu musi byc zielen urzadzona. Musza sie budowac mieszkania i biura. Tym bardziej ze aktualnie jestesmy pipidowa a nie 2-3mln miastem. Potem jak juz bedzie te 2 mln ludzi z 5 linii metra bedzie mozna myslec od ograniczaniu liczby mieszkancow naplywowych. Choc i 5 mln mista jak Berlin maja sie dobrze i nie sa przeludnione zbytnio jak niektore azjatyckie. Ale to wlasnie trzeba odpowiednio planowac, zabudowywac i robic porzadne parki ogrody jak Tiergarden

mógłbyś tworzyć fabuły seriali dla netflixa. Wyobraźnie masz, że hoho.

s
słoik z dwoma samochodami
2019-07-11T23:12:51 02:00, Gość:

Protest teraz, to trochę bez sensu i za późno...Chyba, żeby zaistnieć poprzez blokowanie budowy.A że nowa droga powinna być najpierw budowana od al. Armii Krajowej poprzez wzgórze św. Bronisławy to druga rzecz.Ale przed wyborami trzeba było zaistnieć panu z Sosnowca...

2019-07-12T05:56:34 02:00, Hehe:

Nie powinna byc. Trasa lagiewnicka powinna byc ostatnia droga. Nie potrzebujemy na Krowodrzy nowych drog. Trasa Pychowicka czy Zwierrzyniecka to marnowanie kasy. Sa potrzebniejsze inwestycje. Nowe linei tramwajowe ktorych joe moga zaczac budowac. Kladki rowerowe na wisle. No i przedewszystkim ze 2 linie metra. Jak zbuduja metro, zrobia dodatkowo 4 linie SKM. Te tramwaje na Azory Gorki Mistrzejowice, Zlocienie, Nowohucka Stella Piastkowska - Kapelanka . To wtedy dopiero moga marnowac 5 mld na autostrady ktore beda malo wykorzystanr przez mieszkancow. Bo wielu Krakowian nie ma nawet auta. Korzystaja tylko ludzie z wiosek co przyjezdzaja do Krakowa. Autem jezdzi tylko 30% mieszkancow

To krakowianie tacy biedni? Bez samochodów? To może trzeba was wspomóc? Podwieźć gdzieś?

G
Gość
2019-07-12T06:37:58 02:00, ebf:

Uważam ,że protest nie powinien dotyczyć władz

Protestujący powinni zwrócić się do przyjezdnych słoików ,którzy przeludnili Kraków i wraz ze studencką stonką są powodem ,że władze miasta muszą rozwiązywać problemy komunikacyjne bo inaczej ludzie się uduszą .

Kraków to miasto dla maksymalnie 500 tys mieszkańców a ssłoiki wraz ze stonką to drugie tyle !!!!!!!!

Hasła powinny brzmieć : nie chcemy słoików w Krakowie

słoiki , szukajcie pracy w swoich wsiach i miasteczkach .

Adolf H. miał podobny światopogląd do ciebie.

G
Gość
2019-07-11T20:41:40 02:00, Zielak:

Trasa łagiewnicka rozkorkuje miasto - wiec jest jak najbardziej pro ekologiczna. Jakim dzbanem trzeba być aby to blokować ??

2019-07-11T21:41:22 02:00, ho:

Pustym glinianym?

2019-07-12T07:15:17 02:00, Realista:

O ciekawe. To proszę logicznie wskazać, co rozkorkuje? Kurdwanów i Borek? Przerzuci samochody w okolice Zakrzówka? A potem... Już wiem! Wybudujemy wielki parking przy Kauflandzie i upieczemy kiełbaski!

nie parking przy Kauflandzie tylko zakasać rękawy i budowac dalsze etapy trasy aż do Armii Krajowej.

G
Gość
2019-07-12T07:28:03 02:00, Realista:

Do wszystkich postulujących budowę metra. Krakowa nie stać na środek transportu, który rocznie pochłaniałby całą(!) dotację budżetu gminy dla MPK. Ewentualnie można budować metro, ale z zastrzeżeniem, że cena biletu jednorazowego wzrasta do 7 zł, a miesięcznego do 110.

bilet na metro w Rzymie kosztuje 1,5 euro. Nie muszę chyba informować ile średnio zarabia Włoch. Da się tanio? Da. Też muszą to utrzymać i do tego ciągle rozbudowują. Już chyba z 5 linii jest.

m
m - Gdańsk
Gdańsk jest tak zabetonowany, że byle ulewa - a w mieście powódź !

Krakusy !

Nie dajcie się zabetonować !
s
statystyk
2019-07-12T08:22:19 02:00, zły:

Echhhh, krakówek.

Może ktoś choć zrobi jakieś rzetelne badania co do tego:

1. ile jest "prawdziwych" Krakowian i ilu z nich ma samochód

2. ile jest mieszkających w mieście osób napływowych

3. ile jest studentów i ile po studiach zostaje

4. ile osób wjeżdża co rano do Krakowa autami i ile z Krakowa wyjeżdża po pracy.

bo w każdym temacie padają liczby i argumenty, które chyba nie są adekwatne do rzeczywistości.

Ad. 1 tyle ile płaci w Krakowie podatki ile czuje się krakowianami.

Ad. 2 napływowi też są lub stopniowo stają się krakowianami i nie ma potrzeby ich liczyć. Takie są po prostu konsekwencje rozwoju miasta i zwiększania jego atrakcyjności.

Ad. 3 częściowo policzalne, ale niczego nie wnosi, bo każdy ma prawo zostać po studiach i tutaj budować swoją przyszłość.

Ad. 4 stań na drogach wyjazdowych z miasta i licz. Nie zapomnij tylko kazdego zatrzymać i zapytać czy jedzie do pracy, czy na ssaki lesne pod kraków.

O
O
Przyszłe pokolenia nas przeklną za to betonowanie i asfaltowanie.

Kraków to miasto hipokrytów. Z jednej strony władze sprzyjają betonowaniu bez umiaru, z drugiej strony podpisali pismo że będą przeciwdziałać skutkom zmian klimatycznych. Tyle że nie da się tego zrobić betonem i asfaltem.
z
zły
Echhhh, krakówek.

Może ktoś choć zrobi jakieś rzetelne badania co do tego:

1. ile jest "prawdziwych" Krakowian i ilu z nich ma samochód

2. ile jest mieszkających w mieście osób napływowych

3. ile jest studentów i ile po studiach zostaje

4. ile osób wjeżdża co rano do Krakowa autami i ile z Krakowa wyjeżdża po pracy.

bo w każdym temacie padają liczby i argumenty, które chyba nie są adekwatne do rzeczywistości.
G
Gość
Tylko rogatki i zakaz wjazdu 1,9 tdi
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska