Kraków. PR-owy ruch Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Teraz już nie droga do Cogiteonu, a przebudowa Życzkowskiego

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Miejsce lokalizacji Cogiteonu Archiwum
Urzędnicy miejscy zamierzają realizować wariant drogowy do budowanego Centrum Nauki Cogiteon od strony ul. Stella-Sawickiego, choć niedawno pokazywaliśmy, że są możliwe inne warianty. Teraz urzędnicy zmieniają jednak narrację i mówią przede wszystkim o przebudowie ulicy Życzkowskiego, co jest ważne dla tej części miasta. A przy okazji będzie to droga dojazdowa do Cogiteonu od strony Stella-Sawickiego.

FLESZ - Wakacje 2021 z obostrzeniami?

Przypomnijmy, że Zarząd Dróg Miasta Krakowa prze do wariantu, któremu sprzeciwia się część mieszkańców oraz wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Dotarliśmy do dokumentu, który zakłada sześć wariantów drogowych do Cogiteonu, w tym tańsze i mniej inwazyjne, niż droga proponowana przez ZDMK. Po naszych pytaniach urzędnicy zapowiadają analizę innych rozwiązań.

Dokument, do którego dotarliśmy, to prezentacja pt. "Małopolskie Centrum Nauki - projekt zintegrowany. Koncepcja drogi dojazdowej do terenu MCN". Opatrzona jest logiem województwa małopolskiego i datowana na 15 stycznia tego roku. Przedstawia skrótowo sześć wariantów połączenia drogowego do MCN Cogiteon. Trzy to połączenie od strony al. Bora-Komorowskiego, a kolejne trzy od strony południowej – dwa od ul. Stella Sawickiego i jedno od ul. Życzkowskiego.

W dokumencie wprost stwierdzono, że najkorzystniejszy jest wariant 5b, czyli połączenie od strony Stella-Sawickiego, nad którym pracuje ZDMK. Połączenia od Bora-Komorowskiego są negatywnie oceniane pod względem technicznym czy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Co ciekawe, żadnych negatywnych ocen nie ma wariant nr 3, zakładający dojazd do MCN od strony wysokości ul. Dobrego Pasterza. Jego koszt to 7 mln zł, czyli o 5 mln zł mniej, niż wariant, do którego dąży ZDMK. Warianty dróg do MCN prezentujemy w galerii.

Przebudowa Życzkowskiego, a nie budowa drogi do Cogiteonu

Urzędnicy miejscy chcą jednak robić wariant drogowy od Stella-Sawickiego, tylko że teraz mówią głównie o przebudowie ul. Życzkowskiego, a o drodze do Cogiteonu wspominają na samym końcu.

- Projektujemy drogę tak, żeby miejskie autobusy mogły jeździć ulicą Życzkowskiego i Skarżyńskiego. Szacujemy, że ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – red.) otrzymamy w drugiej połowie tego roku, a budowa ruszy w 2022 – mówi nam Michał Pyclik, rzecznik ZDMK.

Jak tłumaczą urzędnicy, w głównej mierze chodzi o ułatwienia komunikacyjne w tej części Czyżyn, a droga do Cogiteonu to "dodatek".

- Przebudowa Życzkowskiego i połączenie jej ze Stella-Sawickiego umożliwia wpięcie drogowe do Cogiteonu, ale przede wszystkim rozwiązuje ważne problemy komunikacyjne miasta w tym rejonie. Mówiąc tylko o Cogiteonie to bardzo duże uproszczenie. To rozwiązanie dla Życzkowskiego, które umożliwi wpuszczenie tam autobusów. Dzięki odbiciu od planowanego ronda będzie można usunąć pętlę autobusową przy klubie Kwadrat i zapewnić wyjazd z całego osiedla, a wzdłuż całej drogi powstaną ścieżki rowerowe, co umożliwi dojazd rowerami z Avii do Cogiteonu i terenów rekreacyjnych w rejonie muzeum Lotnictwa Polskiego – zachwala Michał Pyclik.

Co z innymi wariantami drogowymi dla Cogiteonu, o których ostatnio pisaliśmy? Urzędnicy zapewniali wtedy, że je przeanalizują.

- Przyglądamy się innym wariantom, ale nie ma takiego, który przy okazji rozwiązałby problemy komunikacyjne miasta – kwituje Michał Pyclik.

Z tego co słyszymy nieoficjalnie od urzędników, wpis obszarów zachodniej części pasa startowego dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny (po których ma przebiegać droga do Cogiteonu) do rejestru zabytków niewiele zmienia, bo dzięki ZRID-owi inwestycję będzie można przeprowadzić. ZRID działa bowiem w oparciu o specustawę drogową, która ułatwia realizację inwestycji drogowych.

Powyższa inwestycja ma kosztować 12 mln zł, płatna po połowie przez miasto i urząd marszałkowski, który nadzoruje Cogiteon.

Kraków. Ruszyła budowa drogi technologicznej do Cogiteonu. C...

W ostatnich latach rejon parku Lotników od strony ul. prof. M. Życzkowskiego znacznie się rozbudował. Oprócz istniejących tam m.in. budynków Politechniki Krakowskiej pojawiły się nowe bloki mieszkalne czy biurowce.

"Miasto mając na uwadze poprawę komfortu zarówno mieszkańców jak i osób korzystających z tej drogi w codziennych dojazdach do pracy postanowiło przedłużyć ul. Życzkowskiego. Rozwiązanie to pozwoli na skierowanie linii autobusowych tą ulicą. Pod koniec 2019 roku została podpisana umowa na opracowanie odpowiedniej dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Projektant przedstawi docelowe rozwiązania w III kwartale tego roku. Po zakończeniu etapu projektowego rozpoczną się prace budowlane (zgodnie z założeniami w 2022 r.)" - czytamy w komunikacie ZDMK.

"W trakcie prac nad tym rozwiązaniem teren dawnego lotniska wraz z pasem startowym został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych. Głównym celem realizacji inwestycji przez Gminę pozostaje poprawa ruchu w rejonie ulic Życzkowskiego i Skarżyńskiego. Pozwoli na skierowania linii autobusowych do obsługi ul. Życzkowskiego oraz rozwiąże problem blokowania pętli autobusowej w rejonie osiedla Akademickiego. Niezależnie od tego, w granicach wyznaczonych celem inwestycji miasto jest otwarte na argumenty służb konserwatorskich" - informuje ZDMK.

Inwestycja ma też drugi, ważny z punktu widzenia miasta cel – poprawę dostępności terenów rekreacyjnych i infrastruktury rowerowej dla mieszkańców osiedli zlokalizowanych wzdłuż ul. Stella-Sawickiego. Wzdłuż nowej ulicy pojawi się bowiem droga dla rowerów, która połączona zostanie z istniejącą siecią ścieżek rowerowych.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Za mało efektowne?

Czy nie byłoby rozsądniej po prostu... zacząć wreszcie splacać długi miasta?

p
poli

Ależ co wy się tak czepiacie, przecież dojazd od strony Stella-Sawickiego jest dobrym rozwiązaniem! Tutaj mamy sytuację, że jakiejś grupce mieszkańców się to nie spodobało i jest dym.

M
Melinda Muscatello

Jakie jest potrzebne wykształcenie, żeby móc wpisać pas startowy do rejestru zabytków?

Dodaj ogłoszenie