https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rondo Grzegórzeckie do przebudowy. W urzędzie widzą potrzebę zmian

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Od początku grudnia prowadzimy akcję "Po pierwsze komunikacja!". Wspólnie z ekspertami, pracownikami magistratu, mieszkańcami zastanawiamy się nad tym, jak poprawić transport w mieście. Jednym z naszym postulatów jest przebudowa ronda Grzegórzeckiego, tak by ruch tramwajów i autobusów był na nim bezkolizyjny, podobnie jak na rondzie Mogilskim. W krakowskim magistracie przyznają, że ten fragment miasta zasługuje na poprawki.

15 lat temu przebudowano rondo Grzegórzeckie. Tramwaje często stoją tam jednak na czerwonym świetle. Jest więc inaczej niż na pobliskim rondzie Mogilskim, gdzie komunikacja zbiorowa została oddzielona od samochodowej. Podobnie mogłoby być też na rondzie Grzegórzeckim. Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig przyznaje, że rozwiązania na tym rondzie powinny zostać poprawione.

- Na rondzie Grzegórzeckim mamy problemy z tym, że utyka tam ruch tramwajowy, ale samochodowy również. Przydałoby się więc zrobić bezkolizyjne skrzyżowanie, tak by osobno biegły trasy tramwajowe, a osobno drogi dla aut - przyznaje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

- Wydaje się, że rondo Grzegórzeckie można byłoby w przyszłości przebudować tak, by ruch odbywał się na nim podobnie jak na rondzie Mogilskim. Rondo turbinowe na Grzegórzkach nie spełniło wszystkich oczekiwań. Przydałoby się więc je na nowo zaprojektować - dodaje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Ewentualna przebudowa ronda Grzegórzeckiego to kwestia przyszłości. Ta inwestycja nie znajduje się w planach na najbliższy czas.

- Trzeba jednak zacząć o tym poważnie myśleć. Po pierwsze, powinna powstać sensowna koncepcja, która by rozwiązała problemy komunikacyjne na tym rondzie. Prowadzone są badania i analizy, które mają być gotowe w połowie przyszłego roku. Pokażą jakie są trendy dotyczące przemieszczania się po Krakowie. Wskażą też, które rozwiązania są najbardziej kolizyjne - informuje wiceprezydent Andrzej Kulig.

W Krakowie i aglomeracji potrzeba jeszcze wielu inwestycji, które poprawią system transportowy.

Po pierwsze komunikacja! TOP 10 inwestycji transportowych. K...

Przypomnijmy, że historia ronda Grzegórzeckiego sięga 1955 roku, kiedy to powstało skrzyżowanie, bowiem przerwano bieg ulicy Grzegórzeckiej, by utworzyć nową ulicę – aleję Pokoju. Wtedy wybudowano również al. Powstania Warszawskiego (pod nazwą „Aleja Powstańców Warszawy”). Przez skrzyżowanie kursowały wówczas tramwaje wzdłuż wszystkich trzech wymienionych wyżej ulic.

W latach 70. skrzyżowanie zmieniono w rondo. Było to świeżo po wydłużeniu alei Pokoju od Dąbia do równie nowo powstałego ronda Czyżyńskiego. Rondo Grzegórzeckie stało się wówczas częścią jednej z arterii komunikacyjnych łączącej centrum Krakowa z Nową Hutą.

W latach 80. do tego ronda została podłączona ślepa, pomyślana przyszłościowo ulica Kotlarska, która w 2001 r. została połączona z Zabłociem poprzez Most Kotlarski. Rondo Grzegórzeckie zostało gruntownie przebudowane w 2008 r., a w 2010 zostało do niego od ul. Kotlarskiej podłączone nowe torowisko od pętli „Mały Płaszów”.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

od 16 lat

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lukasz
15 lat temu , gdy robiono remont ronda Grzegorzeckiego, eksperci bili na alarm , ze to pudrowanie trupa, ze trzeba rondo zrobic dwupoziomowe. Urzednicy oczywiscie wiedzieli swoje i zostawili jak bylo. Rzadza tym miastem ludzie kompletnie bez wyobrazni. By to miasto odblokowac, odkorkowac, wyremontowac, wyprowadzic na prosta potrzeba ludzi z wyobraznia przestrzenna, technicza i wiedza technicza, a nie zapowietrzajacego sie i puszacego z dumy salonu krakoskiego.
g
grzeg
10 grudnia, 13:32, Rafa? Staniszewski:

Dobrze pamietam jak byka przebudowa ronda grzegorzeckiego i mowiono ze potrzeba tam zrobic rondo wielopoziomowe. Wtedy wlodarze naszego miasta czyli ci sami co obecnie stwierdzili ze nje ma takiej potrzeby bo taki projekt jak jest obexnie jest wystarczajacy. Okazalo sie ze juz wlasciwie w sniu otwarcia nie byl i nie bedzie. Tam juz wtedy powi ny byc pobudowane tunele. No ale lepiej sparalizowac miasto dwa razy niz raz a porzadnie. A co tam. Mieszkancy wytrzymaja. Albo lobby [obraźliwe]arzy w UM powie zeby sie przesiasc na rowery.

10 grudnia, 13:35, Rafa? Staniszewski:

Ooo ciekaee czasy. Slowo p-e-d-a-l-a-r-z jest obrazliwe :D

Nie dziw się. Ta ich maszynka do niby to wychwytywania wulgaryzmów działa idiotycznie. Sam wiem coś o tym.

R
Rafa? Staniszewski
10 grudnia, 13:32, Rafa? Staniszewski:

Dobrze pamietam jak byka przebudowa ronda grzegorzeckiego i mowiono ze potrzeba tam zrobic rondo wielopoziomowe. Wtedy wlodarze naszego miasta czyli ci sami co obecnie stwierdzili ze nje ma takiej potrzeby bo taki projekt jak jest obexnie jest wystarczajacy. Okazalo sie ze juz wlasciwie w sniu otwarcia nie byl i nie bedzie. Tam juz wtedy powi ny byc pobudowane tunele. No ale lepiej sparalizowac miasto dwa razy niz raz a porzadnie. A co tam. Mieszkancy wytrzymaja. Albo lobby [obraźliwe]arzy w UM powie zeby sie przesiasc na rowery.

Ooo ciekaee czasy. Slowo p-e-d-a-l-a-r-z jest obrazliwe :D

R
Rafa? Staniszewski
Dobrze pamietam jak byka przebudowa ronda grzegorzeckiego i mowiono ze potrzeba tam zrobic rondo wielopoziomowe. Wtedy wlodarze naszego miasta czyli ci sami co obecnie stwierdzili ze nje ma takiej potrzeby bo taki projekt jak jest obexnie jest wystarczajacy. Okazalo sie ze juz wlasciwie w sniu otwarcia nie byl i nie bedzie. Tam juz wtedy powi ny byc pobudowane tunele. No ale lepiej sparalizowac miasto dwa razy niz raz a porzadnie. A co tam. Mieszkancy wytrzymaja. Albo lobby [obraźliwe]arzy w UM powie zeby sie przesiasc na rowery.
K
Krk
10 grudnia, 12:04, grzeg:

Po pierwsze: odblokować ulicę Grzegórzecką! Kto wymyślił ten idiotyzm, podobno dla rowerzystów, których nie ma. Wiem o tym. Zaś pomysł o jednym tam kierunku jest już naprawdę przypadkiem psychiatrycznym.

Jeśli zaś chodzi o metro, od samego początku powinno być rekonstruowane możliwie bezkolizyjnie. To jasne.

Kraków to nie Bangladesz gdzie rowerami i skuterami jeżdżą. Przywrócić normalność w Krakowie i zlikwidować te scieKi rowerowe co powstały kosztem kierowców. Rowerzyści nawet składki OC nie płacą a chcieliby autostrady rowerowe

g
grzeg
10 grudnia, 12:04, grzeg:

Po pierwsze: odblokować ulicę Grzegórzecką! Kto wymyślił ten idiotyzm, podobno dla rowerzystów, których nie ma. Wiem o tym. Zaś pomysł o jednym tam kierunku jest już naprawdę przypadkiem psychiatrycznym.

Jeśli zaś chodzi o metro, od samego początku powinno być rekonstruowane możliwie bezkolizyjnie. To jasne.

Przepraszam, nie "metro", tylko "rondo". Dziwny błąd.

g
grzeg
Po pierwsze: odblokować ulicę Grzegórzecką! Kto wymyślił ten idiotyzm, podobno dla rowerzystów, których nie ma. Wiem o tym. Zaś pomysł o jednym tam kierunku jest już naprawdę przypadkiem psychiatrycznym.

Jeśli zaś chodzi o metro, od samego początku powinno być rekonstruowane możliwie bezkolizyjnie. To jasne.
c
car
Pogonić tych urzędasów co zwężają jezdnie na parkingi lub dla ścieżek rowerowych- to utrudnianie życia kierowcom, którzy płaca tu ogromne podatki!!!
R
Rocco S
A co na to Zbigniew Rusek - pan Autobus ?
🤣
9 grudnia, 11:04, Podatnik:

Proszę niezwłocznie odblokować Grzegórzecką i Dietla dla normalnego ruchu kołowego, jak to było jeszcze niedawno.

Chcemy mieć możliwość normalnego przemieszczania się po mieście.

9 grudnia, 13:57, Witold:

To jeszcze nie wiesz? Przecież za chwilę Grzegórzecka będzie jednokierunkowa (od wiaduktu do ronda), oczywiście za wyjątkiem rowerków, bo one mkną dzisiaj nieprzerwanym strumieniem.

Tak, zwłaszcza właśnie dzisiaj. „Nieprzerwanym strumieniem”.

p
podatnik
Zmiana jest potrzebna w urzędzie. Wyrzucić na zbity pysk tych urzędników co mają takie urojone marzenia.
P
Podatnik
Proszę niezwłocznie odblokować Grzegórzecką i Dietla dla normalnego ruchu kołowego, jak to było jeszcze niedawno.

Chcemy mieć możliwość normalnego przemieszczania się po mieście.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska