WIDEO: Trzy Szybkie
- 16 marca minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zwiększył środki na inwestycję o 68 mln zł. Spośród ofert, które wpłynęły wybrano złożoną przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z zaproponowaną ceną 752 929 281,15 zł i terminem realizacji 31 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostałe firmy biorące udział w przetargu mogą się jeszcze odwołać od dokonanego wyboru - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Przypomnijmy, że przetarg na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów (z węzłem) został ogłoszony na początku września ubiegłego roku. Zainteresowanych budową kolejnego odcinka trasy S7 z Krakowa w kierunku Warszawy było osiem firm. Oferty otwarto 18 lutego. Najtańsza z nich, złożona właśnie przez PUT Intercor, opiewała na prawie 753 mln zł. Problem był w tym, że kosztorys GDDKiA był o 52 mln zł tańszy. To jednak nie przekreślało szans na rozstrzygnięcie zamówienia. Najpierw oferty zostały sprawdzone, czy spełniają wszystkie warunki. Później wybór jednej z nich był uzależniony od tego, czy rząd znajdzie dodatkowe pieniądze na przedsięwzięcie. Okazało się, że tak się stało i będzie można budować.
Sprawdź aktualne utrudnienia
W przetargu pozostałe oferty wpłynęły od firm: China State Construction Engineering Corporation Limited z Chin - 779 696 442 zł; konsorcjum SP Sine Midas Stroy oddział w Polsce z Warszawy (lider), Todini Central Asia L.L.P. (partner) z Kazachstanu, Fabe Polska (partner) - 819 989 824 zł; Mostostal Warszawa - 867 955 402 zł; konsorcjum: Metrostav Polska (lider) z Bielska-Białej oraz Metrostav z Czech - 905 651 512 zł; Mota-Engil Central Europe (Kraków) - 1 017 666 207 zł; Strabag (Pruszków) - 1 027 828 665 zł; Budimex Warszawa - 1 055 989 152 zł.
Zgodnie z wymaganiami przetargowymi prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nowej drogi miały zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wszystkie osiem firm, które zgłosiło się do przetargu zadeklarowało skrócenie prac o trzy miesiące.
Zwycięzca przetargu ma dokończyć projekt dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 18,7 km na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) - węzeł Miechów (z węzłem) wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Wojewoda małopolski wydał już decyzję zezwalającą na budowę tej drogi ekspresowej z klauzulą natychmiastowej wykonalności.
Trasa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki. Powstaną też dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów – kierunek na Kielce (kat. II) oraz MOP Małoszów – kierunek na Kraków (kat. II).
W ramach inwestycji powstaną też ekrany akustyczne (o łącznej długości ok. 660 m), przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych. Przewidziano również nasadzenia drzew i krzewów. Ekrany akustyczne zostaną ustawione wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego. Dla zwierząt zostaną wykonane: 2 przejścia górne (dla dużych zwierząt) i 5 dolnych (dla małych 2, średnich 2 i dużych 1) oraz przejście dolne dla płazów. Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach, na obszarach szczególnie wrażliwych oraz w separatorach. Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych. Cała droga zostanie ogrodzona siatką ze zmienną wielkością oczek.
Droga ekspresowa S7 z Krakowa do Warszawy, o długości ok. 290 km, jest w większości gotowa. Brakuje jeszcze dwóch połączeń - z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego (55,6 km) oraz z Grójca do stolicy (29,3 km). Przypomnijmy, że fragment trasy dotyczący wjazdu i wyjazdu z Krakowa został podzielono na trzy odcinki: Kraków - węzeł Widoma, węzeł Widoma - węzeł Szczepanowice, Szczepanowice - Miechów.
Odcinek wyznaczono od węzła „Szczepanowice” do granicy województwa świętokrzyskiego (ok. 24 km) podzielono na dwa etapy. Obecnie rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z nich, czyli nową drogę z Miechowa do granicy województwa świętokrzyskiego. Drugi etap obejmuje odcinek o długości 5 km: węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego odcinka uzyskano w październiku 2019 r. i zostały złożone odwołania od niej. W tym przypadku występują trudności z wyborem wariantu z uwagi na protesty mieszkańców.
Dla odcinka S7 Kraków - Widoma trwa oczekiwanie na uzyskiwanie decyzji ZRID (zgody na realizacje inwestycji) w Urzędzie Wojewódzkim. Na ponad 13-sto kilometrowym odcinku S7 Szczepanowice – Widoma prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. i trwały także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie wykonywane są wykopy, nasypy i prace przy wznoszeniu podpór obiektów mostowych. Zaawansowanie prac przy obiektach inżynierskich wynosi 19 proc.
- Gdzie jest koronawirus w Polsce i na świecie? Zobacz mapy
- Koronawirus w Polsce. Gdzie stwierdzono zachorowania?
- Koronawirus "opróżnia" półki w sklepach [WASZE ZDJĘCIA]
- Koronawirus dotarł do Krakowa. Internauci reagują memami
- Tu wiedzą, jak się "polewa". Wsie z alkoholem w nazwie
- A może zamieszkać na wsi? Wystarczy niespełna 100 tys. zł!
