Wstępnie oszacowano, że koszt budowy parkingu wyniesie ok. 15 mln zł. Miasto przez kilka lat szukało inwestora, który wybudowałby parking na zasadzie koncesji, czyli wyłożył swoje pieniądze, a później je odzyskiwał poprzez zarządzanie obiektem. Chętnych jednak nie było. Teraz te środki ma przeznaczyć miasto.
Inwestycja przy Muzeum Narodowym ma też przeciwników. - Kto tam zawita, skoro tuż obok, na al. 3 Maja, można zaparkować za darmo. Lepiej wydać pieniądze na parkingi typu Park&Ride, czyli tak zorganizowane, że można na nich zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji zbiorowej - przekonuje Adam Łaczek, miłośnik krakowskiej komunikacji.
Wylicza, że wybudowanie jednego miejsca postojowego w podziemnym parkingu będzie kosztowało ok. 100 tys. zł, a na parkingach P&R cena miejsca może wynieść mniej niż 7 tys. zł. To oznacza, że zamiast podziemnego parkingu można wybudować kilka typu P&R.
Miasto planuje, że budowa parkingu podziemnego przy al. 3 Maja rozpoczęłaby się jesienią i potrwała około roku. - Po wybudowaniu parkingu postój aut na al. 3 Maja ma zostać zlikwidowany. Chętnych do postoju na parkingu na pewno więc nie zabraknie. W pobliżu są Błonia, park Jordana, Muzeum Narodowe, stadiony Cracovii i Wisły. A skoro będzie to parking miejski, to ceny na nim nie powinny odbiegać od tych w strefie płatnego parkowania - informuje Jerzy Marcinko, dyrektor Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa.
W ramach inwestycji ma zostać przebudowany plac przed Muzeum Narodowym. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 15 mln zł, ale zwycięzca przetargu pewnie zaproponuje kwotę niższą, nawet o 20 proc.
Dyrektor Marcinko podkreśla, że po wybudowaniu podziemnego parkingu i likwidacji miejsc postojowych przy al. 3 Maja, wzdłuż Błoń byłoby więcej miejsca na stworzenie traktów rekreacyjnych. Są plany, aby były tam osobne trasy dla pieszych, biegaczy i rowerzystów.
Wydział Inwestycji chciałby też za miejskie pieniądze do lipca 2014 r. wybudować naziemny parking przy hali KS Korona (minimalnie na 200 miejsc) za ok. 10 mln zł. Inwestorzy do budowy podziemnych parkingów, ale na zasadzie koncesji, poszukiwani są do lokalizacji przy placu Biskupim (280 miejsc) i placu między ulicami: Wielopole, Dietla i Starowiślną (170 miejsc). Urząd chciałby, by oba obiekty były gotowe w 2015 r.
W przypadku P&R miasto ma program parkingowy, który zakłada, że do 2020 r. powstanie osiem takich obiektów. Na razie nie ma na nie pieniędzy, a pierwszy P&R na Ruczaju nie cieszy się dużym powodzeniem. Wiosną urzędnicy chcą przeprowadzić kampanię reklamującą to miejsce. - Dopóki będzie można parkować za darmo blisko centrum, jak teraz na Grzegórzkach czy Podgórzu, to parkingi typu P&R nie będą się zapełniać. Oprócz budowy P&R trzeba rozszerzyć strefę płatnego parkowania- mówi Łaczek.
W lutym miasto ma też prowadzić rozmowy z właścicielami centrów handlowych, by na sąsiadujących z nimi parkingach wyznaczyć miejsca P&R.
Studniówki w Małopolsce 2013 [ZDJĘCIA]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!