https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: są chętni na budowę podziemnego parkingu

Piotr Tymczak
Tutaj powstanie kolejny podziemny parking w Krakowie
Tutaj powstanie kolejny podziemny parking w Krakowie Anna Kaczmarz
Sześć firm z kapitałem polskim i zagranicznym jest zainteresowanych budową podziemnego parkingu na 150 miejsc pod placem przed Muzeum Narodowym w Krakowie. Na prośbę dwóch z nich termin składania ofert w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie obiektu przesunięto z 21 na 30 stycznia.

Wstępnie oszacowano, że koszt budowy parkingu wyniesie ok. 15 mln zł. Miasto przez kilka lat szukało inwestora, który wybudowałby parking na zasadzie koncesji, czyli wyłożył swoje pieniądze, a później je odzyskiwał poprzez zarządzanie obiektem. Chętnych jednak nie było. Teraz te środki ma przeznaczyć miasto.

Inwestycja przy Muzeum Narodowym ma też przeciwników. - Kto tam zawita, skoro tuż obok, na al. 3 Maja, można zaparkować za darmo. Lepiej wydać pieniądze na parkingi typu Park&Ride, czyli tak zorganizowane, że można na nich zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji zbiorowej - przekonuje Adam Łaczek, miłośnik krakowskiej komunikacji.

Wylicza, że wybudowanie jednego miejsca postojowego w podziemnym parkingu będzie kosztowało ok. 100 tys. zł, a na parkingach P&R cena miejsca może wynieść mniej niż 7 tys. zł. To oznacza, że zamiast podziemnego parkingu można wybudować kilka typu P&R.

Miasto planuje, że budowa parkingu podziemnego przy al. 3 Maja rozpoczęłaby się jesienią i potrwała około roku. - Po wybudowaniu parkingu postój aut na al. 3 Maja ma zostać zlikwidowany. Chętnych do postoju na parkingu na pewno więc nie zabraknie. W pobliżu są Błonia, park Jordana, Muzeum Narodowe, stadiony Cracovii i Wisły. A skoro będzie to parking miejski, to ceny na nim nie powinny odbiegać od tych w strefie płatnego parkowania - informuje Jerzy Marcinko, dyrektor Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa.

W ramach inwestycji ma zostać przebudowany plac przed Muzeum Narodowym. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 15 mln zł, ale zwycięzca przetargu pewnie zaproponuje kwotę niższą, nawet o 20 proc.

Dyrektor Marcinko podkreśla, że po wybudowaniu podziemnego parkingu i likwidacji miejsc postojowych przy al. 3 Maja, wzdłuż Błoń byłoby więcej miejsca na stworzenie traktów rekreacyjnych. Są plany, aby były tam osobne trasy dla pieszych, biegaczy i rowerzystów.

Wydział Inwestycji chciałby też za miejskie pieniądze do lipca 2014 r. wybudować naziemny parking przy hali KS Korona (minimalnie na 200 miejsc) za ok. 10 mln zł. Inwestorzy do budowy podziemnych parkingów, ale na zasadzie koncesji, poszukiwani są do lokalizacji przy placu Biskupim (280 miejsc) i placu między ulicami: Wielopole, Dietla i Starowiślną (170 miejsc). Urząd chciałby, by oba obiekty były gotowe w 2015 r.

W przypadku P&R miasto ma program parkingowy, który zakłada, że do 2020 r. powstanie osiem takich obiektów. Na razie nie ma na nie pieniędzy, a pierwszy P&R na Ruczaju nie cieszy się dużym powodzeniem. Wiosną urzędnicy chcą przeprowadzić kampanię reklamującą to miejsce. - Dopóki będzie można parkować za darmo blisko centrum, jak teraz na Grzegórzkach czy Podgórzu, to parkingi typu P&R nie będą się zapełniać. Oprócz budowy P&R trzeba rozszerzyć strefę płatnego parkowania- mówi Łaczek.

W lutym miasto ma też prowadzić rozmowy z właścicielami centrów handlowych, by na sąsiadujących z nimi parkingach wyznaczyć miejsca P&R.

Studniówki w Małopolsce 2013 [ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
l
no nareszcie byloby gdzie zostawic normalnie auto w centrum, to smieszne ze do tej pory jedynym miejscem realnym zeby zaparkowac auto w tej lokalizacji to ul. reymonta ale tez tu trzeba zaliczyc przynajmniej kilkadziesiat okrazen by znalezc wolne miejsce. watpie wogole czy ten pomysl wypali znowu ktos stwierdzi ze pod powierzchnia sa jakis stare fundamenty, mury czegos i budowe sie wstrzyma juz nie jednokrotnie miala miejsce taka sytuacja i tez w przypadku parkingu podziemnego. dziwne miasto dziwni ludzie
f
foksmolder
można sobie darować. Po pierwsze to bzdura, po drugie - nikt tego nie przestrzega.
d
dsn1
Brawo, zamiast promować zdrowy styl życia, bieganie wzdłuż błoń, czy choćby wizyty w parku, to najlepiej zniechęcić wszystkich, by tam przyjeżdżali (tramwajem 3,80zł x 2 (póki co!), autem - 3, a znając świat, to ok 7 zł za godzinę?) A do tego zmarnować na to wiele mln zł...

Proszę sobie wyobrazić, że nie wszyscy mieszkają na Cichym Kąciku, a na piechotę to trochę daleko.

Panie Prezydencie, powodzenia, a najlepiej - do widzenia!
h
huop
Otóż głównym celem na chwilę obecną jest likwidacja smogu i wyrzucanie aut z centrum. Z drugiej strony buduje się dla nich parkingi... właśnie w centrum:)
J
Janek
Ta inwestycja to marnotrawienie pieniędzy publicznych. Dlaczego miasto bierze się za budowę parkingu, jeżeli nie było na to chętnych prywatnych inwestorów? Powód jest prosty: te pieniądze nigdy się nie zwrócą. Powstanie kolejny parking który będzie albo pusty albo miasto znacznie obniży stawkę za parkowanie, godząc się na straty. Tak to jest jak zaczyna się od tyłu. Najpierw trzeba wprowadzić strefę płatnego parkowania, a dopiero jak ona się zapełni, to można brać się za parkingi podziemnie. Wtedy też nie będzie z prywatnymi inwestorami.
Z jednej strony zamyka się szkoły aby zaoszczędzić parę milionów rocznie, a z drugiej szasta pieniędzmi na drogie parkingi podziemne.
J
Jan
A co z osobami dojeżdżającymi samochodem na rolki lub pobiegać na Błoniach?? Czy Parking będzie też czynny całą noc??
Wadą parkingu podziemnego jest też zakaz wjazdu pojazdów zasilanych LPG, przepisy przeciwpożarowe - zagrożenie wybuchem gromadzącego się nisko wyciekającego gazu! Takie pojazdy stanowią znaczną część samochodów a budowa wyłącznie podziemnych parkingów dyskryminuje kierowców poruszających się takimi samochodami. Takich problemów nie ma na normalnych parkingach. Problemem za to są autobusy, które przeniosły się z pod Wawelu na al. 3 Maja i tam zanieczyszczają powietrze.
z
z krak
jeśli chcą zdzierać kasę z tych, którzy parkują przy al. 3 maja to czemu nie zrobią strefy? Pewnie parking będzie droższy jak nic. A argument, że byłoby więcej terenu rekreacyjnego jakoś nie przekonuje. 1,5 metra więcej jakoś nic nie zmienia, a pewnie wyrzucą na drogę rowerzystów, żeby nie musieć wykładać pieniędzy na asfalt poszerzający ścieżkę. Więc i tak rowery będą jeździć przy akompaniamencie samochodów, ekstra.
z
z krak
jeśli chcą zdzierać kasę z tych, którzy parkują przy al. 3 maja to czemu nie zrobią strefy? Pewnie parking będzie droższy jak nic. A argument, że byłoby więcej terenu rekreacyjnego jakoś nie przekonuje. 1,5 metra więcej jakoś nic nie zmienia, a pewnie wyrzucą na drogę rowerzystów, żeby nie musieć wykładać pieniędzy na asfalt poszerzający ścieżkę. Więc i tak rowery będą jeździć przy akompaniamencie samochodów, ekstra.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska