https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Sporna linia tramwajowa na Alejach. Zbędna i kosztowna ingerencja w przestrzeń czy potrzebna inwestycja?

Piotr Tymczak
Na Politechnice Krakowskiej powstały wstępne projekty nowej linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów.
Na Politechnice Krakowskiej powstały wstępne projekty nowej linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Materiały Politechniki Krakowskiej
Grupa radnych z Dzielnicy I Stare Miasto przygotowała projekt uchwały z negatywną opinią dla planów budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego - od Nowego Kleparza do placu Inwalidów. To wywołało dużą dyskusję podczas sesji "jedynki". Skończyło się na tym, że radni ze Starego Miasta wstrzymali się jeszcze z podjęciem ostatecznej decyzji.

Wnioskiem do prezydenta Krakowa o rezygnację z dalszych prac koncepcyjnych i planistycznych dotyczących budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego (na trasie Nowy Kleparz - plac Inwalidów) zajęli się radni z Dzielnicy I Stare Miasto podczas sesji w dniu 19 lipca. Projekt w tej sprawie złożyła grupa radnych.

W uzasadnieniu inicjatorzy projektu uchwały wymienili długą listę 19 powód, które miałyby doprowadzić do rezygnacji z realizacji koncepcji budowy nowej linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego.

- Realizacja tej inwestycji to zbędna i kosztowna ingerencja w istniejącą przestrzeń i środowisko. Jakość przestrzeni publicznej należy poprawiać, ale nie może się to odbywać kosztem zdrowia i spokoju mieszkańców oraz kosztem zieleni i znaczących wydatków - podkreślał radny Marcin Orski, jeden z projektodawców uchwały.

Przekonywali też w uzasadnieniu, że realizacja zadania pogorszyłaby warunki i jakość życia mieszkańców (zwiększony ruch komunikacyjny, dodatkowy uciążliwy hałas), a poniesione ogromne nakłady finansowe na przygotowanie koncepcji nowej linii tramwajowej (miasto zapłaci za to 947 702 zł) będą nieadekwatne do efektów.

Projektodawcy zaznaczyli również, że obecnie na al. Słowackiego wystarczająco i sprawnie funkcjonuje komunikacja autobusowa. Przestrzegali, iż realizacja inwestycji, a następnie użytkowanie planowanego torowiska, negatywnie wpłynie na stan techniczny sąsiednich budynków, w tym obiektów zabytkowych. Wyrazili też obawę o zniszczenie zieleni i wycinkę drzew. Wyliczali, że planuje się usunięcie 300-398 sztuk drzew i krzewów.

- Mam wrażenie, że mamy do czynienia z nieporozumieniem. Planowana linia ma spiąć dwa ciągi komunikacyjne biegnące wzdłuż ulic Karmelickiej i Długiej - mówił radny Jacek Balcewicz. Zwracał uwagę, że np. w przypadku awarii torowiska na ul. Karmelickiej obecnie zablokowany jest ruch tramwajowy w kierunku Bronowic, a gdyby było połączenie poprowadzone w al. Słowackiego, to tramwaje mogłyby jechać w kierunku Bronowic przez ul. Długą.

- Nie mam nic przeciwko tramwajowi na Alejach, ale w XXI wieku takie rozwiązanie powinno dotyczyć trasy w tunelu - komentował radny Wojciech Jakubowski.

- Z tego co wiem, to opinie mieszkańców co do tej inwestycji są podzielone i powinniśmy jeszcze raz przedyskutować tę uchwałę - przekonywała radna Edyta Kruk.

Złożyła wniosek, by projekt uchwały odesłać do Komisji Architektury Rady Dzielnicy I. Radny Orski wyjaśniał: - Przeprowadziłem konsultacje z mieszkańcami, którzy jednoznacznie wypowiadali się przeciwko tej inwestycji. Uzasadnienie powstało na podstawie opinii mieszkańców.

W głosowaniu większość radnych była za tym, by projekt jeszcze raz został przedyskutowany na posiedzeniu Komisji Architektury.

Przypomnijmy, że na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska zajmuje się przygotowaniem koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało opracowanych siedem wariantów przebiegu tej trasy o długości około 1 km.

Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów. Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego i w związku z tym w znacznym stopniu ograniczona zostałaby ingerencja w tereny zieleni. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo, jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

W przypadku tunelu tramwajowego brane są pod uwagę dwa rozwiązania. Jedno z nich zakłada, że za skrzyżowaniem ulic Karmelickiej i Królewskiej tramwaj wjeżdżałby pod ziemię. Wyjazd znajdowałby się w okolicach ul. Śląskiej, a następnie torowisko łączyłoby się z istniejącymi trasami tramwajowymi w ul. Długiej i Kamiennej.

Drugie rozwiązanie dotyczy budowy dłuższego tunelu. Zjazdy do niego znajdowałyby się więc na ul. Królewskiej i Karmelickiej. To oznaczałoby jednak, że część ul. Karmelickiej (od strony Alej) trzeba byłoby wyłączyć z ruchu samochodowego. Z drugiej strony spod ziemi tramwaj wyjeżdżałby na ul. Długiej i Kamiennej.

Niezwykły spacer po dawnym Krakowie. Zobacz, jak miasto wygl...

Są sugestie ekspertów, że nowa linia będzie mieć sens, jeżeli zostanie przedłużona. Zdaniem Marka Bauera z Politechniki Krakowskiej, specjalisty w dziedzinie transportu, priorytetowa powinna być budowa linii tramwajowej, ale nie tylko na planowanym przez urzędników odcinku wzdłuż al. Słowackiego, lecz na całych Alejach Trzech Wieszczów i dalej w kierunku Podgórza, co najmniej do ronda Matecznego, a najlepiej wzdłuż ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej.

Podobny postulat znalazł się także w projekcie uchwały grupy radnych z Dzielnicy I. Zaznaczyli w nim: "Nie ma zasadności budowy linii tramwajowej bez wydłużenia jej do ul. Zwierzynieckiej i ronda Matecznego (dopiero wówczas to rozwiązanie mogłoby ewentualne doprowadzić do wyeliminowania ruchu autobusów)".

Co na to urząd? - Zgadzamy się, że linia tramwajowa powinna powstać do ulicy Wielickiej, ale to byłby miliardowy projekt, więc to nieco inny, odległy temat - przyznał Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

KE opublikował najnowsze prognozy gospodarcze

od 16 lat
Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Znowu chcą zniszczyc zieleń ? ile osób jeździ tylko na tym odcinku?

wydawanie pieniędzy bez efektu.Autobusy elektryczne tylko w większej

ilości i tyle.
o
opserfer
Tramwaj powien byc od Gorki Narodowej przez al. 29ego Lispada, Al. 3ch Wieszczow, az do Ronda Mateczny a najlepiej dalej przez Kamienskiego do Prokocimia. Zamiast 50 linii autobusowych. Do tego dwa pasy dla aut i siezka dla rowerow z kazdej strony.
G
Gość
palivo bedzie po 12 zł / l a wy piszecie czy warto robić tramwaj????? robicie w orlenie? macie karty zniżkowe? a my musimy płacić normalnie
G
Gość
19 lipca, 20:34, Pod rozwagę:

A może warto byłoby, zamiast deliberować „na co by tu jeszcze wydać pieniądze”, to raczej zacząć spłacać długi miasta — abyśmy MY, MIESZKAŃCY, nie musieli płacić odsetek bankierom?

naprawde? zajmij sie długami pisu/.. wiesz ile nas pis zadłuzył? 400 mld było ostatnio i rośnie. moze niech spłacają długi a nie dotować wiecznie rolników.. kiemy mi dołozycie na wegie- czytaj prąd? co po wakacjach bedziemy płacić rolnikom za prad? ile ci płaca za te wpisy???

G
Gość
nie rozumiem jak wam może przeszkadzac tramwaj.... widocznie nikt z was nie mieszka w krakowie...
E
Ehh
Tam juz kiedyś biegły tory,co prawda kolejowe, ale byly.Inna sprawa jest ,że świat sie zmienia ,technologia zbytnio nie odróżnia autobusu od tramwaju,czy tramwaju od metra,teraz to bardziej rodzaj nawierzchni, bo wszystkie 3 to elektryki i tu faktycznie wygrywa AUTOBUS, bo jest bardziej MOBILNY,Autobusem mozna jechać zarówno po torowisku jak i w tunelu,można tez w kazdej chwili zmienić jego trase.W niektórych sprawach warto wrócić do histori i genezy powstania pewnych rozwiązań, bo wtedy je łatwiej zrozumieć.

-tory to byl rodzaj nawiechni w świecie bruku i ...koni pociągowych alternatywa dla ...karet. Jedyny dylemat,to :czy wyodrębnić dodatkowy pas na Alejach dla KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ, bo budowanie całej infrastruktury tramwajowej faktycznie nie ma sensu ,a jak widac,chocby po Dietla zarówno tramwaj,jak i Autobus poruszają sie po tym samym oddzielonym od prywatnych aut torze,a i rowerzysta może przemknac ,nie tworzac za sobą korku aut, które na wąskich pasach jezdni nie moga go wyprzedzic.Tez dobrze by bylo spróbować podjazdów AUTONOMICZNYCH,czyli takich,które poruszają sie bez kierowcy a wyznaczony tor jazdy mogłby je bardzo szybko wprowadzić,udostępnić 24 h/365 .
E
Ehh
19 lipca, 20:34, Pod rozwagę:

A może warto byłoby, zamiast deliberować „na co by tu jeszcze wydać pieniądze”, to raczej zacząć spłacać długi miasta — abyśmy MY, MIESZKAŃCY, nie musieli płacić odsetek bankierom?

Według podwyższonych stóp, co by banksterzy,fundusze hedgfundowe nie straciły i dalej mogły zadluzac yyy znaczy ,,inwestować "Teraz moda na OBLIGACJE,czyli taką inna nazwa KREDYTOWANIA ...rozproszonego.Dzis samorząd wyemituje OBLIGACJE ,środki ...rozproszy a później podniesie ceny,żeby obligacje wykupic .Wszystko jeszcze fajnie dopóki nie nastepuje HANDEL ,tak jak WIERZYTENOSCIAMI ,bo wtedy niczym Pan TWARDOWSKI dowiemy sie co CYROGRAF zawieral drobnym druczkiem i z jakim diablem mamy do czynienia .

P
Pod rozwagę
A może warto byłoby, zamiast deliberować „na co by tu jeszcze wydać pieniądze”, to raczej zacząć spłacać długi miasta — abyśmy MY, MIESZKAŃCY, nie musieli płacić odsetek bankierom?
Z
Zbigniew Rusek
Nie budować tego zas... tramwaju. Idiotyzmem jest tramwaj w jezdni - pewnie na pasie autobusowym, co powaznie utrudniłoby poruszanie się autobusów. Precz z tramwajem. Niech zrobią 'zieloną falę" dla autobusów (autobusy powinny sobie same generować zielone światło - kosztem innych uczestników ruchu, także tramwajów) i niech wreszcie przywrócą normalny czas sygnału zielonego dla Alej na skrzyżowaniu z Karmelicką/Królewską (obecnie zielone dla Alej jest tam ekstremalnie krotkie, co powaznie utrudnia ruch AUTOBUSOM).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska