https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: świetna wiadomość dla rowerzystów

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
W Krakowie uruchomiono siedem nowych kontrapasów, czyli ścieżek rowerowych pozwalających jeździć po prąd na ulicach jednokierunkowych. Oficjalnie otwarł je doradca prezydenta miasta Wiesław Starowicz i zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transporty Andrzej Olewicz.

Czytaj także: Zaskakujący wyrok: zabiła, ale pozostanie na wolności

Rowerzyści wręczyli urzędnikom kubeł białej farby, którą maluje się granice ścieżek rowerowych. - Oby w ZIKiT ta farba się mnożyła, a kontrapasów przybywało - powiedział doradca Jacka Majchrowskiego. Zaznaczył jednak, że uruchomienie kontrapasu musi zawsze poprzedzić zgoda policja, a ta nie zawsze jest wydawana. Dlatego m.in nie powstał kontrapas na Łobzowskiej, gdyż na skrzyżowaniu tej drogi z ulicą Siemiradzkiego jest niebezpieczne przewężenie.

Urzędnicy zostali jednak zasypani kąśliwymi pytaniami przez rowerzystów. - Dlaczego nie ma ścieżek rowerowych z Bieżanowa do centrum!? - dopominała się jednak rowerzystka. - Dlaczego nie zrobiono kontrapasa na Racławickiej? - pytali inni

- Przy drogach z Bieżanowa na razie dopuściliśmy ruch rowerów po chodnikach. Na nowe ścieżki potrzeba pieniędzy - odpierał Andrzej Olewicz. - Kontrapas na Racławickiej powstanie do października. Na odcinku od Mazowieckiej do Młynówki Królewskiej - obiecał urzędnik.

Następnie kilkunastu rowerzystów, wraz z urzędnikami i obstawą straży miejskiej i policji na rowerach ruszyli testować część kontrapasów. Nowa ścieżka pod prąd na Studenckiej, od Podwala do Loretańskiej wpasowała się idealnie. Samochody mają miejsce zaparkować na prawo od kontrapasa, jak i przejechać na lewo od niego.

Szkoda tylko, że ulica jest mocno pofałdowana co nie umila jazdy bicyklem. Następnie grupa dotarła na ulicę Dolnych Młynów. Tutaj w końcu powstał przejazd z ulicy Czystej do Rajskiej. Rowerzyści tego odcinka nie będą już musieli pokonywać jadąc chodnikiem lub łamiąc przepisy, aby dostać się do Czarnowiejskiej.

Szkoda, że kontrapasa nie ma od Dolnych Młynów do Szujskiejgo na ulicy Rajskiej. Zaczyna się dopiero od Szujskiego i biegnie do Karmelickiej. Tam płynnie łączy się z kontrapasem na Garbarskiej, którym można dojechać prawie do ulicy Dunajewskiego. Jedzie się swobodnie. Oby kierowcy jak dziś parkowali dokładnie, aby nie tarasować ścieżki na tej wąskiej ulicy.

Nowe kontrapasy powstały też na Zamyskiego od Kamińskiego do Podskala, na Senatorskiej od Kościuszki do Mlaskotów i na ulicy Grottgera od al. Sienkiewicza do Wyspiańskiego i na odcinku tej ulicy od Biernackiego do Rzecznej. Przy niektórych kontrapasach urzędnicy postawili też stojaki rowerowe. Na chodniku. Rowerzyści chcieliby, aby stawiano je też zamiast miejsc postojowych. Bo często stojak na chodniku zostaje zatarasowany przez auta. Koszt stworzenia kontrapasów, postawienia znaków i stojaków to ok. 18 tys. zł.

Prawybory. Kto powinien zostać posłem? Głosuj: Małopolska Zachodnia okręg 12, Kraków okręg 13, Podhale Nowy Sącz okręg 14, Tarnów okręg 15.

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
magda z krakowa
nierozumiem idei kontrpasów, nie lepiej byłoby wprowadzić zarządzenie (jak w holandii), że na rowerze można jeździć pod prąd z zachowaniem ostrożności i ustępowania pierwszeństwa? i tak większość rowerzystów jeździ pod prąd i po chodnikach.
a
ala
i tak jeżdża pod prąd, jak nie ma kontrpasa i nie ma na to bata. Po zwróceniu uwagi reagują agresywnie, "bo im wolno - takie sa przepisy". Kiełbasa wyborcza i tyle, a nie usprawnienie ruchu.
p
pewu
Nie sądzę jednak, żeby wszyscy rowerzyści wiedzieli dla kogo jest przeznaczone przejście dla pieszych. Przykład - przejście dla pieszych na ulicy Twardowskiego (bezpośrednio przy Kapelance) - droga na Zakrzówek. Statystycznie, co piąty rowerzysta schodzi z roweru i przechodzi przez przejscie, pozostałych czterech przejeżdza, w tym często rodzice z dziećmi.
j
janek
więc rowerzysta nie ma za bardzo powodu uciekać. Szkoda że przy okazji nie prowadzi się akcji informowania matołków (zwłaszcza starych taksiarzy) co to jest ten kontrpas i do czego służy.
s
s.
Na całym świecie kontrpas biegnie wzdłuż krawężnika, jeśli trzeba słupkami izoluje się go od drogi. Tylko w Krakowie są "kontrpasy środkiem jezdni" pomiędzy miejscami parkingowymi a terenem do ruchu.
s
s.
Zwykle takie stłuczki to powód parkowania na ścieżce rowerowej, stawania na przejeździe rowerowym, wyprzedzania gdy nie ma warunków "bo to rower, trzeba wyprzedzić" itp. Rowerzysta jako "bardziej łamliwy" bardzo unika wszelkich kolizji, zwykle to kierowca za pancerzem auta stara się wymusić pierwszeństwo na rowerzyście - i nie zawsze to wymuszenie dochodzi do skutku.
O
OC obowiązkowe
Stłuczka z rowerzysta to niby też stłuczka ale rowerzysta nie ma OC i zaraz ucieknie.

Co robić???
d
dodo
Na Garbarskiej samochód ledwo sie mieści pomiedzy kontrapasem, a krawęznikiem. Dodatkowo jazde samochodom utrudnia zniszczony asfalt przy krawęzniku. Oj bedzie sie tam dział.... cofający samochód z miejsc parkingowych niejednego pedałujacego uszkodzi.
k
krak
na wąskich ulicach (Rajska, Garbarska) to proszenie się o nieszczęście. Czy u nas zawsze najpierw zrobią, a potem myślą?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska