- Mieliśmy już pierwsze spotkania z korporacjami taksówkowymi w tej sprawie, ale potrzebujemy jeszcze dużo czasu na uzgodnienia, więc to rozwiązanie na pewno nie wejdzie w życie w tym roku. Ale w najbliższej przyszłości od niego nie uciekniemy - stwierdził dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Zabytkowe centrum (obszar ograniczonymi ulicami Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztową, Westerplatte, Św. Gertrudy, Bernardyńską, fragmentem Bulwaru Wisły do ulicy Podzamcze) ma być całkowicie zamknięte dla ruchu, także dla taksówek. Będą one mogły dojechać do obecnych postojów taxi w rejonie Plant, ale nie przejadą - tak jak obecnie - przez uliczki przecinające starą zabudowę. Konieczny będzie wyjazd z postoju w kierunku ulic, gdzie ruch jest dozwolony. Zakaz przejazdu przez centrum nie będzie dotyczył jedynie taksówek elektrycznych i hybrydowych.
- Wjazd do obszaru kulturowego będzie fizycznie uniemożliwiony - zapowiedział Łukasz Franek. Na ulicach wlotowych zostaną zamontowane wysuwane z jezdni bariery, podobnych do tych, które już są np. przy wjeździe na parking pod #magistratem na pl. Wszystkich Świętych.
Na razie pod uwagę brane jest sześć lokalizacji. Ostateczna liczba barier i miejsca ich zamontowania zależą od możliwości technicznych i finansowych miasta. Urzędnicy dopiero rozpoczęli takie analizy.
Przeszkoda blokująca przejazd będzie opuszczana tylko wtedy, gdy pojawi się przed nią pojazd, który może wjechać do strefy ograniczonego ruchu. Według szefa Zarządu Transportu Publicznego przed barierami nie powinny tworzyć się korki, bo prawo wjazdu w obszar parku kulturowego będą mieli nieliczni.
Całkowite zamknięcie dla ruchu ścisłego centrum będzie oznaczać, że nawet osoby mające kłopoty z poruszaniem się, będą musiały pieszo pokonać np. do hotelu czy restauracji kilkaset metrów. Receptą na to ma być uruchomienie elektrycznej linii mikrobusowej. Na początek MPK podstawi posiadany mały autobus elektryczny, ale jeśli taka forma transportu będzie cieszyć się sporym zainteresowaniem mieszkańców i turystów, możliwy będzie zakup specjalnego mikrobusa o napędzie elektrycznym, dedykowanego tylko do ruchu w zabytkowym centrum.
Rozważane jest wprowadzenie usługi takiego busa na telefon - czyli wezwania środka transportu w konkretne miejsce i dowiezienia pasażerów na parking, gdzie stoi ich autokar albo do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej.
Elektryczna linia autobusowa w zabytkowym centrum może być wprowadzona jeszcze w tym roku. Jej funkcjonowanie ma zrekompensować ograniczenia w ruchu pojazdów w parku kulturowym.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
WIDEO: Krótki wywiad: Otwieram flipery, dlatego że kocham te maszyny i mam nostalgię
