https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Taksówki też nie wjadą do ścisłego centrum. Na kilku ulicach pojawią się wysuwane z jezdni bariery blokujące przejazd

Grzegorz Skowron
Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Być może już w przyszłym roku nawet taksówką nie dojedziemy do ścisłego centrum miasta. - Skoro uchwała o ustanowieniu parku kulturowego wymusza na jego obszarze ograniczenia w przewozach, to musi to objąć również taksówki - tłumaczył Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego informując radnych z Komisji Promocji i Turystyki o najnowszym pomyśle dalszego ograniczania ruchu w rejonie Rynku Głównego.

- Mieliśmy już pierwsze spotkania z korporacjami taksówkowymi w tej sprawie, ale potrzebujemy jeszcze dużo czasu na uzgodnienia, więc to rozwiązanie na pewno nie wejdzie w życie w tym roku. Ale w najbliższej przyszłości od niego nie uciekniemy - stwierdził dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Zabytkowe centrum (obszar ograniczonymi ulicami Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztową, Westerplatte, Św. Gertrudy, Bernardyńską, fragmentem Bulwaru Wisły do ulicy Podzamcze) ma być całkowicie zamknięte dla ruchu, także dla taksówek. Będą one mogły dojechać do obecnych postojów taxi w rejonie Plant, ale nie przejadą - tak jak obecnie - przez uliczki przecinające starą zabudowę. Konieczny będzie wyjazd z postoju w kierunku ulic, gdzie ruch jest dozwolony. Zakaz przejazdu przez centrum nie będzie dotyczył jedynie taksówek elektrycznych i hybrydowych.

- Wjazd do obszaru kulturowego będzie fizycznie uniemożliwiony - zapowiedział Łukasz Franek. Na ulicach wlotowych zostaną zamontowane wysuwane z jezdni bariery, podobnych do tych, które już są np. przy wjeździe na parking pod #magistratem na pl. Wszystkich Świętych.

Na razie pod uwagę brane jest sześć lokalizacji. Ostateczna liczba barier i miejsca ich zamontowania zależą od możliwości technicznych i finansowych miasta. Urzędnicy dopiero rozpoczęli takie analizy.

Przeszkoda blokująca przejazd będzie opuszczana tylko wtedy, gdy pojawi się przed nią pojazd, który może wjechać do strefy ograniczonego ruchu. Według szefa Zarządu Transportu Publicznego przed barierami nie powinny tworzyć się korki, bo prawo wjazdu w obszar parku kulturowego będą mieli nieliczni.

Całkowite zamknięcie dla ruchu ścisłego centrum będzie oznaczać, że nawet osoby mające kłopoty z poruszaniem się, będą musiały pieszo pokonać np. do hotelu czy restauracji kilkaset metrów. Receptą na to ma być uruchomienie elektrycznej linii mikrobusowej. Na początek MPK podstawi posiadany mały autobus elektryczny, ale jeśli taka forma transportu będzie cieszyć się sporym zainteresowaniem mieszkańców i turystów, możliwy będzie zakup specjalnego mikrobusa o napędzie elektrycznym, dedykowanego tylko do ruchu w zabytkowym centrum.

Rozważane jest wprowadzenie usługi takiego busa na telefon - czyli wezwania środka transportu w konkretne miejsce i dowiezienia pasażerów na parking, gdzie stoi ich autokar albo do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej.

Elektryczna linia autobusowa w zabytkowym centrum może być wprowadzona jeszcze w tym roku. Jej funkcjonowanie ma zrekompensować ograniczenia w ruchu pojazdów w parku kulturowym.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Krótki wywiad: Otwieram flipery, dlatego że kocham te maszyny i mam nostalgię

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Od plant zakaz wjazdu, to by było coś
G
Gość
No i bardzo dobrze! Nareszcie, czas najwyzszy!!! Brawo!
W
Wera
Ja się taksówek w centrum nie boję - jadą po swoich pasach i są ostrożne. Gorzej jest z rowerami - jeżdżą po chodnikach, ulicach, rynku, na pełnej prędkości bez zastanowienia. Stresują i stwarzają niebezpieczeństwo.
K
Krakowski Troll
Ludziom dokopią, ale sobie założą identyfikatory, niech pan Majchrowski pomaszeruje sobie kilkaset metrów od tramwaju do rzędu.
G
Gość
Najlepiej zamknąć całe miasto!
N
Nie krakus
panie franek pomyśl pan o ludziach niepełnosprawnych.Chyba , że Krakow będzie zamknięty dla inwalidów-po co mają psuć wizerunek miasta!Jednym słowem Kraków NIEPRZYJAZNY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
H
H. Frank
Czyli taxi elektryczne tak, ale melex elektryczny nie. Ciekawe kiedy ktoś nie doczeka się karetki z powodu takich blokad, i dlaczego znowu miasto trwoni pieniądze na GŁUPOTY i wymysły franeczka.
P
Piotr
Zresztą tutaj dokładnie koleś to opisuje:

Piotr Tahti:
Dlaczego w Krakowie panuje przekonanie, że elektryki są ekologiczne. Byłem na sympozjum The American Enonomic i tam podawali czyste fakty na temat takich samochodów. Kraje, w których samochody elektryczne wpływają równo lub mniej na środowisko to np Norwegia, gdzie uzyska energia z OZE jest ogromna. Sama hydroenergia pokrywa 98% ich zapotrzebowania.
W kraju typu Polska, dbanie o środowisko jest tylko pozorne, działa na zasadzie złego sąsiada, żeby u mnie było ładnie to śmieci ze swojego podwórka przerzucę do sąsiada. W Polsce energia uzyskiwana jest głównie Węgla i to bardziej szkodzi środowisku. Jako dowód przytoczę wyniki badań w USA. W środkowej i zachodniej części USA, gdzie prąd pochodzi głównie z elektrowni węglowych auta na prąd bardziej trują niż samochody spalinowe. Nie wierzycie, poszukajcie w necie dla pewności.
Produkcja samochodów elektrycznych i baterii jest bardziej szkodliwa, niż wyprodukowanie spalinowego samochodu. Na ten temat było dużo pojedynczych opinii, dlatego Szwedzki Instytut Środowiska zbadał temat, i wyniki były bardziej szokujące. Wyprodukowanie samych baterii, uzytkowanie i późniejszy problem ze zużytą baterią, gorzej wpływa na środowisko, niż wyprodukowanie całego samochodu spalinowego.
Zajmijcie się w Krakowie i miejscowościach sąsiadujących palaczami, dbajcie o zieleń, żeby było jej wiecej, a nie tylko wycinki i co najważniejsze, radni niech zajmą sie planami zagospodarowania!! Zamiast tworzyć głupie zielone strefy, które są pośmiewiskiem(nawet w zagranicznych mediach z tego się smieją), to działajcie nad planami zagospodarowania, bo obecnie WuZetka i bloczek stoi, bez ładu składu, a przy okazji poszło w zapomnienie kilkanaście drzew i zieleń.
Życzę nam, żeby Kraków miał porządnego prezydenta i radnych. Zakochałem się w tym mieście i chciałbym, żeby był tu taki prezydent jak np Bloomberg w NYC. Może być męczący, ale żeby zrobił dużo dobrego na przyszłość.
S
Snakeee
Psychopaci chcą zrobić z centrum skansen a wiceprezydentowi marzy się to samo na Kazimierzu bo przecież wg urzędników ściśle centrum rozciąga się od Rynku głównego już po Podgórze. Trzeba uciekać z rodzinnego miasta
R
Rafew
BAAAAARDZO DOBRZE. Dzisiaj idąc uliczkami Krakowa wokół rynku jest tyle samochodów, ze przejść sie nie da. I ciagle jeżdżą, nieltorzy z wawrotną prędkością. Trzeba też ograniczyć o polowe ilosc dorożdze. Już zajmują połowę obwodu rynku. Przjsc sie nie da. Cyrk.
A jeszcze ulica Floriańska. Kiedy ta ulica zostanie wlasciwie zagospodarowana. Idąc nią mam wrażenie, ze idę po jakimś straganie...a to muzeum figur, a to sklep szwarc mydło i powodlo, kebaby. Dobrze, ze jeszcze okien z czerwonymi światłami nie ma. Cyrk, odpust, KICZ. KICZ. KICZ. Tylko mi nie mowcie, ze ludzie tego chcą.
G
Głos ludu
Bardzo bardzo kapitalny pomysł ! Jeżdżą jak chcą, jak auta uprzywilejowane. Jeszcze pieszych nie puszczają, ciagle wymuszają pierwszeństwo w centrum ! Jeszcze za miesiąc bym im dał te ograniczenia!!! Świetny pomysł !!!! Popieram !
p
pieszy
mam nadzieję, że to NIE prima aprilis,
auta na aut!!!
t
toja112
Brawo!!! News idealny na 1.04. i jak prawdziwy! Zastanówcie się kogo znów wybraliście.
G
Gość
A tak na powaznie to 2 lata ulica RYDLA zamknieta i CO PANIE FRANEK ????

Jaki Prezydent takie TOWARZYSTWO w URZEDACH !!!!!!!!!!!!!!!!!!

TRAGICZNY OBRAZ wyborcow JACUSIA !!!!!!!!
g
grzeg
Ci panowie władcy Krakowa po prostu świrują. Chyba, że prima aprilis.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska