https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. To historyczny moment. Zniknęła "bariera" dzieląca dwie dzielnice

Arkadiusz Maciejowski
W całości rozebrany został już nasyp PKP na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej. - Od razu ruszyły prace przy budowie podpór, które będą utrzymywać kolejne tory - informują kolejarze.
W całości rozebrany został już nasyp PKP na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej. - Od razu ruszyły prace przy budowie podpór, które będą utrzymywać kolejne tory - informują kolejarze. PKP PLK. FACEBOOK KRAKÓW PO KOLEI
- Zakończyła się rozbiórka nasypu kolejowego w centrum Krakowa. W jego miejsce wybudowane zostaną estakady, na których zmieszczą się cztery tory kolejowe - poinformowali kolejarze z PKP PLK.

Pierwsza część nasypu - na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej - rozebrana została już w ubiegłym roku. W jego miejsce powstały pierwsze estakady, po których od wakacji, jednym torem, kursują już pociągi (m.in. wzdłuż ulicy Blich). Wtedy też kolejarze rozpoczęli rozbiórkę kolejnej części nasypu. Ta „bariera”, dzielące dwie dzielnicę właśnie zniknęła w całości.

- Od razu ruszyły prace przy budowie podpór, które będą utrzymywać kolejne tory. Każda podpora będzie się składać z trzech połączonych filarów - informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego spółki PKP PLK.

Rozbiórka nasypu i budowa estakad w centrum Krakowa to jeden z głównych elementów gigantycznej inwestycji prowadzonych przez kolejarzy w stolicy Małopolski. Po jej zakończeniu na całym odcinku od stacji Kraków Płaszów do stacji Kraków Główny pociągi będą mogły poruszać się łącznie po czterech torach (natomiast między Płaszowem a Bieżanowem po trzech). Dwa z nich dedykowane zostaną pociągom dalekobieżnym, a dwoma pozostałymi kursować będą pociągi aglomeracyjne.

- Rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od regionalnych usprawni i przyspieszy przejazd przez Kraków - podkreślają kolejarze.

Problem jednak w tym, że cała inwestycja zakończy się zdecydowanie później, niż pierwotnie zapowiadali w PKP.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem wszystkie prace budowlane miały zostać ukończone w 2020 roku. Ten jednak jest już nieaktualny.

- Zgodnie z aktualnym harmonogramem realizacji inwestycji estakady powinny zostać wybudowane do końca przyszłego roku. Wtedy też PLK planują uruchomić kursowanie pociągów po dwóch torach w centrum miasta. Wszystko jednak zależy od postępów prac na innych odcinkach realizowanej inwestycji - podkreśla Piotr Hamarnik.

Po wszystkich planowanych czterech torach między Płaszowem a Krakowem Głównym pociągi prawdopodobnie pojadą najwcześniej pod koniec 2021 roku. Choć i to nie jest jeszcze pewne.

Duże problemy pojawiły się bowiem m.in. z zabytkowym wiaduktem PKP nad ul. Grzegórzecką, który musi zostać poszerzony, właśnie po to, by zmieściły się na nim cztery tory. Kilka tygodni temu kolejarze nagle poinformowali, że znajduje się on w złym stanie technicznym (chodzi m.in. o stan fundamentów oryginalnej konstrukcji) i wymaga dodatkowych prac. Rozważali nawet, że wiadukt może zostać rozebrany i zbudowany na nowo. Na to było jednak zgody ze strony władz konserwatorskie.

- Wciąż trwają rozmowy ze służbami konserwatorskimi na temat zakresu i sposobu realizacji dodatkowych prac na zabytkowym wiadukcie kolejowym nad ul. Grzegórzecką. Wspólne rozwiązanie jest opracowywane. Gdy zostanie uzgodnione będziemy mogli określić w jaki sposób te dodatkowe prace wpłyną na harmonogram realizacji inwestycji w tym miejscu - zaznacza Piotr Hamarnik.

W drugiej połowie listopada mają odbyć natomiast testy obciążeniowe nowego mostu kolejowego nad Wisłą (powstaje między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim). Pierwsze pociągi mają przejechać po nim jednak dopiero na początku przyszłego roku.

Przejdź do galerii zdjęć i zobacz, jak postępują prace przy gigantycznej inwestycji w centrum Krakowa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 listopada, 13:02, Gość:

Beznadziejny pomysł z tymi estakadami. Powinni zrobić to w tunelu. A u góry cisza i spokój.

9 listopada, 10:53, Odpowiedź do debila:

Jak? Jak by to niby mieli zrobić w tunelu? Nienawidzę kolejarzy jak psów, ale wytłumacz mi durniu jeden jak by mieli puścić to tunelem? Skąd dokąd ten tunel? Pod Wisłą? Czy może jakaś magiczna dziura i zjazd jak rollercoasterem w podziemia i wyjazd wprost na dworzec główny? Czy Ty jesteś [wulgaryzm] normalny człowieku?

..ale nie wrzeszcz ludku..;) przeca metro chcemy w Kraku?.......;) na poważnie, przedtem dzielił nasyp,..teraz tory.. ale łomot jak był , tak będzie.....;)

O
Odpowiedź do debila
5 listopada, 13:02, Gość:

Beznadziejny pomysł z tymi estakadami. Powinni zrobić to w tunelu. A u góry cisza i spokój.

Jak? Jak by to niby mieli zrobić w tunelu? Nienawidzę kolejarzy jak psów, ale wytłumacz mi durniu jeden jak by mieli puścić to tunelem? Skąd dokąd ten tunel? Pod Wisłą? Czy może jakaś magiczna dziura i zjazd jak rollercoasterem w podziemia i wyjazd wprost na dworzec główny? Czy Ty jesteś [wulgaryzm] normalny człowieku?

G
Gość
5 listopada, 15:52, Burmistrz Nowej Huty:

A już myślałem że pan pre-zydent otworzył pierwsza linie metra w krakowku

Autem do metra chcesz wjeżdżać?

d
deweloper

Sporo tam miejsca może jakiś apartamentowiec by się dało tam wcisnąć.

z
zniechcecony

Nie zniknęła żadna bariera, tylko 3 tys drzew i 3 ha krzewów. Co mi z tego, że będę mógł przejść z Sołtyka na Zyblikiewicza, jak zamiast zieleni będzie beton i krajobraz jak w cementowni

B
Burmistrz Nowej Huty

A już myślałem że pan pre-zydent otworzył pierwsza linie metra w krakowku

G
Gość

Dziwne. Inwestycja miała się zakończyć 2020 a tu nagle data 2022, może Pan Redaktor zapytałby dlaczego ???

G
Gość

Beznadziejny pomysł z tymi estakadami. Powinni zrobić to w tunelu. A u góry cisza i spokój.

R
Rychu

A stary most z cegły to kiedy wyburzą?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska