https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Torowiska są w fatalnym stanie, więc tramwaje muszą zwalniać

Bartosz Dybała
Niektóre torowiska są w tak złym stanie, że tramwaje jeżdżą tylko 10 km/h. Tory wzdłuż ul. Mrozowej trzeba było zamknąć.

Około 30 proc. krakowskich torowisk tramwajowych wymaga remontu - szacuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Z powodu ich złego stanu technicznego urzędnicy są zmuszeni do ograniczania prędkości tramwajów na kolejnych trasach: ostatnio stało się tak na około dwukilometrowym odcinku między przystankami przy placu Centralnym i przy ulic y Bardosa w Nowej Hucie.

Efekt jest taki, że torami na al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego składy jeżdżą maksymalnie 10 km/h (wcześniej jeździły ok. 30 km/h). To z kolei skutktuje tym, że czas przejazdu pomiędzy jednym a drugim przystankiem wydłużył się niemal o połowę.

Kraków. Ciuchcia w parku jeździ szybciej niż tramwaje w Nowej Hucie

Urzędnicy z ZDMK przekonują, że nie mieli wyjścia i musieli ograniczyć prędkość ze względów bezpieczeństwa, ponieważ stan torowiska w ostatnim czasie jeszcze się pogorszył. Kluczowe jest jednak to, że zarząd dróg nie ma nawet jeszcze konkretnego pomysłu, kiedy i w jakim zakresie przeprowadzić remont torów.

Nie wiadomo więc również, jak długo ograniczenie prędkości będzie jeszcze obowiązywać, co oburza pasażerów komunikacji miejskiej. Tym bardziej, że to nie pierwszy raz, gdy tramwaje muszą zwalniać z powodu złego stanu technicznego torowisk.

Tak było również na alei Solidarności, gdzie w ubiegłym roku składy jeździły maksymalnie 10 km/h, ale na nieco krótszym, bo jedynie kilometrowym odcinku. Ostatecznie miejscy urzędnicy podjęli decyzję, by przeprowadzić naprawę torowiska, ale nie na całej długości, tylko na odcinku od skrzyżowania z ulicą Bulwarową do skrzyżowania przy kombinacie. W ramach prac wymieniono część podkładów pod torami, a po ich zakończeniu tramwaje mogły znów przyspieszyć.

Kraków. 35 ulic do remontu. Zobacz, gdzie będą prowadzone prace

O fatalnym stanie krakowskich torowisk świadczy także to, że niektóre z nich trzeba było całkowicie zamknąć. Ruch tramwajowy został wstrzymany m.in. wzdłuż ulicy Mrozowej i nie wiadomo nawet, kiedy zostanie przywrócony. Kursującymi tamtędy składami jeździli przede wszystkim pracownicy huty ArcelorMittal, którzy twierdzą, że wprowadzona komunikacja zastępcza nie jest dla nich wystarczająca.

Zła informacja jest dla nich taka, że tory wzdłuż ul. Mrozowej nie zostały ujęte w planie modernizacji oraz remontów torowisk na najbliższe lata. A jak przyznają sami urzędnicy, torowisko wymaga nawet nie naprawy, a kapitalnego remontu lub przebudowy.

Tymczasem radni miejscy z klubu Koalicji Obywatelskiej alarmują prezydenta Jacka Majchrowskiego, że w złym stanie są również inne torowiska, głównie w Nowej Hucie. Zwracają uwagę, że w ostatnim czasie coraz częściej dochodzi tam do zatrzymań w ruchu tramwajów. Częstym powodem jest wykolejanie się składów. Przykładowo na alei gen. Władysława Andersa - przed rondem Kocmyrzowskim - w styczniu i w lutym ubiegłego roku tramwaje wypadały z torów dwukrotnie.

Gdy dojdzie do wykolejenia, pasażerowie zmuszeni są czekać na pojazdy komunikacji zastępczej albo do organizowania sobie podróży w inny sposób. Efekt jest taki, że spóźniają się do szkoły bądź pracy.

- Takie sytuacje zniechęcają mieszkańców do wybierania komunikacji zamiast własnego samochodu - zaznacza Łukasz Sęk, radny miejski z klubu Koalicji Obywatelskiej.

Biorąc pod uwagę fatalny stan krakowskich torowisk, jeszcze bardziej kuriozalny wydaje się pomysł urzędników, by podnieść ceny biletów komunikacji miejskiej. Jeśli faktycznie do tego dojdzie, pasażerowie zapłacą więcej za przejazdy tramwajami, a jednocześnie na niektórych trasach pojadą wolniej i dłużej. To jeszcze bardziej może zniechęcić krakowian do poruszania się komunikacją miejską. A okazuje się, że urzędnicy nie wykluczają wprowadzenia kolejnych ograniczeń prędkości, w tym m.in. na torowisku na ulicach Ujastek i Łowińskiego, które też wymagają modernizacji.

Urzędnicy przekonują, że przeglądy techniczne torowisk są wykonywane na bieżąco. - Ograniczenia są wprowadzane, jeżeli zachodzi taka konieczność - słyszymy w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. W tegorocznym budżecie Krakowa ma modernizację torowisk tramwajowych zarezerwowano ponad 125 mln zł.

Plan modernizacji

Miejscy urzędnicy zaplanowali m.in., że w najbliższych latach ma zostać zmodernizowane torowisko w ciągu ulic Kościuszki oraz Zwierzynieckiej. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa przekonują, że prace budowlane ruszą w przyszłym roku, a zakończą się w 2021 r. Wcześniej musi zostać opracowana dokumentacja projektowa, która ma być gotowa w grudniu. Urzędnicy chcą też zmodernizować torowisko na ulicy Starowiślnej - od ulicy Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Roboty budowlane miałyby ruszyć w 2020 roku.

Parking na placu Wolnica

Tymczasem już 23 marca ma się rozpocząć modernizacja torowiska na ulicy Krakowskiej. Urzędnicy zaplanowali, że prace budowlane potrwają ok. 10 miesięcy. Koszt całej inwestycji to nieco ponad 94 mln zł. W związku z jej relizacją zmotoryzowani mieszkańcy tej części Krakowa zadają sobie pytanie, gdzie na czas przebudowy ulicy i modernizacji torowiska będą mogli zostawić samochód. Odpowiedzią jest plac Wolnica. Jak informuje ZDMK, na czas remontu zostanie on udostępniony mieszkańcom. Samochód będą mogli tam zostawić posiadacze abonamentu postojowego z rejonu ulicy Krakowskiej, ale także Augustiańskiej, Skawińskiej i Wietora.

To właśnie tymi ulicami wyznaczono objazd remontowanej drogi. Co za tym idzie, tymczasowo parkowanie na tych ulicach będzie zabronione. Postój pojazdów na placu Wolnica nie będzie możliwy jedynie podczas zaplanowanych tam wcześniej imprez plenerowych i wystawienniczych. Po zakończeniu prac tymczasowe miejsca postojowe z placu Wolnica znikną. Wtedy ZDMK go wreszcie wyremontuje. Przez pierwsze kilka tygodni prac, dostępne będą również miejsca parkingowe na ul. Dietla.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Barometr Bartusia. Parodia ochrony! Uczestnicy imprez narażeni są na śmiertelne niebezpieczeństwo

Komentarze 35

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
woytas
Nie rozumiem tych zaniedbań oraz jakości Krakowskich torowisk. Pominę może stare trakcje (które i tak powinny być np. szlifowane), ale przyczepię się do nowych - w wielu miejscach był remont ale w moim odczuciu nic to nie daje (pod względem prędkości przemieszczania się). Na zakrętach skrzypi, piszczy, prędkość niepowalająca. Na skrzyżowaniach to już jakiś koszmar - tłucze się i 10km/h.
Nie wiem gdzie krakowscy urzędnicy kupują towar. W Warszawie jakoś nie ma tego problemu - jest cicho i śmiga się dużo szybciej. Byłem pełen podziwu, z jaką prędkością tramwaje przejeżdżają przez skrzyżowania albo jak szybko wchodzą w zakręt.
Moje pieniądze (podatki) są źle wydawane i mam prawo się burzyć o to, bo korki w Krakowie są jedne z większych a komunikacja w tym mieście jest wolna.
Z
Zapraszamy
Zachęcamy.
A w redakcji.
Dla mieszkańców Krk.
Jest PRAWDZIWA GMINNA APELACJA SĄDOWA 120 STRON Z PROCESU MIASTA I Gminy Kraków.
H
HAHA
Tak geniuszu, metro jest tak tanie w utrzymaniu, że Warszawie rocznie na utrzymanie 29 km systemu przeznacza 500 mln zl. Kraków na utrzymanie CAŁEJ swojej komunikacji miejskiej 480 mln. Życzę powodzenia w znalezieniu pieniądzy na utrzymanie krakowskiego metra. Aha, w Łodzi nie jest budowane żadne metro, tylko średnicowy tunel kolejowy...
K
Krakusek
Narzekacie a jak były wybory to albo nie poszliście albo wybieraliście "dziadzia" no to mamy"dziadowskie rządy"
A
AdamZ
Żorżyk, a które budowane torowiska wstrzymać, jak też nic się w tej dziedzinie nie dzieje?
A
AdamZ
"Urzędnicy z ZDMK przekonują, że nie mieli wyjścia i musieli ograniczyć prędkość ze względów bezpieczeństwa, ponieważ stan torowiska w ostatnim czasie jeszcze się pogorszył." - Zapomniano dodać, że to są ci sami urzędnicy, którzy do takiego stanu torowisk doprowadzili wstrzymując bieżące i inne remonty, lub remontując nieudolnie co pół roku w tym samym miejscu (rozjazd przy ul. Dworcowej). Tylko, że rok temu występowali pod innym szyldem. Ale tego wyborcy chcieli, by w Krakowie się nic nie zmieniło! - Stara rzymska zasada: CHCĄCEMU NIE DZIEJE SIĘ KRZYWDA!
k
krakus
Śmiać się czy płakać. A nieporadni chcą podwyżek biletów - to tak jakby sieć komórkowa zaproponowała podwyżkę abonamentu i za 1zł dała nokie 3210.
A
Andrzej
,bardzo proszę o pomoc

pomagam.pl/andrzejkulis
B
Burmistrz Nowej Huty
ktora polega na tym zeby nie remontowac torowisk w Hucie bo mieszkancy tej dzielnicy zaraz beda chcieli tam niskopodlogowych tramwajow.Lepiej zatem nawciskac im kitu ze stan techniczny torow nie pozwala na kursowanie takiego taboru bo ten jest potrzebny temu urzednikowi w Krakowie do chwalenia sie przed turystami.Zeby bylo smieszniej to trzeba dodac ze po wyremontowanych torach do Pleszowa i al.Solidarnosci takze nie kursuje tabor z niska podloga na linii 21 mimo ze taki stacjonuje w nowohuckiej zajezdni.Jak zatem wytlumaczy to zagubiony w rzeczywistosci miasta urzednik?
Ż
Żorżyk
Jedyny rozwiązanie, to wstrzymanie wszelkich planowanych inwestycji w sektorze rozwoju nowych linii tramwajowych, a zwolnione środki przeznaczyć na doprowadzenie istniejących torowisk do należytego stanu technicznego.
Urzędników, którzy są odpowiedzialni za ten bałagan po prostu dyscyplinarnie zwolnić.
k
krakus
i to zdrowo, takie brednie wyPiSując. POPSLednicy nie rozdawali, gdzie są te money !
n
niezalezny od rzadu
wiec niech ci zafunduje metro za twoje pieniadze, a nie wszystkich podatnikow, takis nowoczesny a pojecia o administracji panstwowej nie masz. Moze Unia cos skapnie, a jak kredytow bankom nie splaca to przejma miasto obcy razem z toba, bedziesz wtedy pelna geba europejskim rabem, tak jak przejmuja juz niektore zadluzone gminy, banka zaczyna pekac.
k
kmiotku
wstaw sobie "wypasiona bryke", dodam jeszcze ze napedzana biopaliwem, czyli owsem.
Z
Ze masz
ze batem biegi zmieniasz, skoro malo ci nowoczesnosci.
n
niewidomy
albos z Lajkonika nie spadl ? Czyz wasci nie widzisz jaki on ma nowoczesny wizje choc jak mowisz statry, jak pieknie betonuje i zabudowuje Krakow szklanymi wiezowcami, apartamentowcami,biurowcami , hotelami, osiedlami i czym sie da? Czego bys jeszcze chcial, daj kurze grzende ona wyzej siede ! Lepiej ty sie nie wychylaj i nie krytykuj bo do serca sobie wezmie i nam zaraz kolo Wawelu z deweloperami jakiegos drapacza chmur zafunduje, co Wawel przewyzszy i przy okazji zasloni pieknie powiewajace na nim polskie flagi, a jakiez to one sercu mile i pokrzepiajace na duchu, nie mowiac o samym Zamku.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska