https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj na Górkę Narodową. Wkrótce ruszy najbardziej wyczekiwana inwestycja na północy miasta?

Bartosz Dybała
Tak będzie wyglądać trasa tramwajowa na Górkę Narodową
Tak będzie wyglądać trasa tramwajowa na Górkę Narodową
Na tę chwilę mieszkańcy Krakowa czekali z wielką niecierpliwością. Jak w mediach społecznościowych poinformował radny miejski Jakub Kosek, w środę (1 lipca) nastąpi przekazanie placu pod budowę tramwaju na Górkę Narodową.

FLESZ - Abonament RTV nie będzie ściągany od dłużników?

od 16 lat

Aby inwestycja mogła ruszyć, potrzebne było zezwolenie na jej realizację, czyli tzw. ZRID. Jak poinformował Jakub Kosek, taka decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności. Tym samym już w czwartek wykonawcy zostanie przekazany plac budowy.

- W Zarządzie Inwestycji Miejskich odbędzie się również spotkanie z moim udziałem i przewodniczącego Dzielnicy IV Prądnik Biały na temat sposobu komunikowania się z mieszkańcami podczas 30 miesięcznego procesu inwestycyjnego. Wstępnie chcemy zaproponować comiesięczne spotkania informacyjne. Więcej informacji o organizacji ruchu w pierwszym etapie inwestycji już wkrótce - przekazał Kosek w mediach społecznościowych.

Jak pisaliśmy z początkiem br., budowa trasy tramwajowej na Górkę Narodową miała się zacząć w 2018 roku. Nie ruszyła do tej pory. Urzędnicy przekonywali, że już na początku roku 2020 ma być wydana decyzja umożliwiająca rozpoczęcie budowy.

Realizacja inwestycji rozpocznie się już od skrzyżowania ulic Wybickiego, dr. Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z 1 peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. Zostanie także zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

Trzy perony tramwajowe powstaną na pętli Krowodrza Górka. Tam też zostanie wybudowany pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym, przecinając ul. Opolską. Arteria zostanie mocno przebudowana - powstanie dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej, dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Kolejne dwa perony zlokalizowane będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Tam też zaplanowano terminal autobusowy oraz wielopoziomowy parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Donata
3 lipca, 12:47, Donata:

Nikt już chyba nie wierzył w to, że ten tramwaj pojedzie, co nie? :) I mnie tam osobiście akurat nie obchodzi, że ma przy tym być zwężenie drogi (jeśli rzeczywiście ono będzie), bo akurat jestem niezmotoryzowana. Najważniejsze, że tramwaj w końcu pojedzie!!!

3 lipca, 18:25, Olo:

Jasne, to jest ważne, czy wręcz - jeśli chodzi o tą część miasta - najważniejsze. Natomiast mnie ciekawi inna sprawa. Bo na początku czerwca DP/GK donosiły, że do końca czerwca miał być wydany też ZRID w związku z remontem 29 Listopada. Czy ktoś coś na ten temat może wie???

Trzeba po prostu skontaktować się z kimś, kto może mieć na ten temat jakieś informacje. Myślę, że choćby rzecznik ZIM-u może mieć w tym temacie jakąś wiedzę. A akurat jego telefon jest na stronie tej instytucji, więc trzeba by po prostu do niego zadzwonić :)

O
Olo
3 lipca, 12:47, Donata:

Nikt już chyba nie wierzył w to, że ten tramwaj pojedzie, co nie? :) I mnie tam osobiście akurat nie obchodzi, że ma przy tym być zwężenie drogi (jeśli rzeczywiście ono będzie), bo akurat jestem niezmotoryzowana. Najważniejsze, że tramwaj w końcu pojedzie!!!

Jasne, to jest ważne, czy wręcz - jeśli chodzi o tą część miasta - najważniejsze. Natomiast mnie ciekawi inna sprawa. Bo na początku czerwca DP/GK donosiły, że do końca czerwca miał być wydany też ZRID w związku z remontem 29 Listopada. Czy ktoś coś na ten temat może wie???

D
Donata

Nikt już chyba nie wierzył w to, że ten tramwaj pojedzie, co nie? :) I mnie tam osobiście akurat nie obchodzi, że ma przy tym być zwężenie drogi (jeśli rzeczywiście ono będzie), bo akurat jestem niezmotoryzowana. Najważniejsze, że tramwaj w końcu pojedzie!!!

W
Wysyłam bez hejtu
30 czerwca, 19:53, jak_zwykle_bez_hejtu:

Nie chce sie wymadrzac, ale patrzac na 1-szy obrazek widze, ze tunel na Opolskiej bedzie miec po 2 pasy w kazda strone. Z tego co wiem to w miejscu, ze gdzie zostanie on zbudowany Opolska ma po 3 pasy w kazdym kierunku ! Czyzby zwezania krakowskich ulic ciag dalszy ???

30 czerwca, 23:33, grzeg:

Oby nie! Ten obecny atak na mieszkańców Krakowa jeżdżących samochodami musi mieć swoje granice.

Właśnie, że tak ma być. Przy czym jeden z tych dwóch pasów ma być przeznaczony na bus-pas - a drugi na ścieżkę rowerową.

E
Ewa

To dziś przekazanie placu czy w czwartek??

J
Jony

Prosze o harmonogram prac. co gdzie kiedy

p
powodzenia

Hahaa jak zwykle absurd.

g
grzeg
30 czerwca, 19:53, jak_zwykle_bez_hejtu:

Nie chce sie wymadrzac, ale patrzac na 1-szy obrazek widze, ze tunel na Opolskiej bedzie miec po 2 pasy w kazda strone. Z tego co wiem to w miejscu, ze gdzie zostanie on zbudowany Opolska ma po 3 pasy w kazdym kierunku ! Czyzby zwezania krakowskich ulic ciag dalszy ???

Oby nie! Ten obecny atak na mieszkańców Krakowa jeżdżących samochodami musi mieć swoje granice.

j
jak_zwykle_bez_hejtu

Nie chce sie wymadrzac, ale patrzac na 1-szy obrazek widze, ze tunel na Opolskiej bedzie miec po 2 pasy w kazda strone. Z tego co wiem to w miejscu, ze gdzie zostanie on zbudowany Opolska ma po 3 pasy w kazdym kierunku ! Czyzby zwezania krakowskich ulic ciag dalszy ???

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska