- Z naszej strony jest przygotowanie, nawet jak idzie o tramwaj. Tam jest praktycznie wszystko gotowe. Przepisy mówią, że jak mówimy o inwestycji liniowej, trzeba się zwrócić do wszystkich sąsiadów. Tu to prawie 5000 osób. Daje pan gwarancję, że nie znajdzie się kilka, które powiedzą, że nie chcą tutaj tramwaju? Cała procedura może trwać i trwać - mówił przed świętami Bożego Narodzenia w Radiu Kraków prezydent Jacek Majchrowski.
CZYTAJ WIĘCEJ: Jacek Majchrowski o tramwaju na Górkę Narodową: tam jest wszystko gotowe
Urzędnicy zapewniają, że inwestycja ma zapewnione odpowiednie finansowanie. Niemniej pojawiły się komplikacje i wykonawcy - przedsiębiorstwa Intercor i Tor-Krak - musieli m.in. uzupełniać "dokumentację merytoryczno-techniczną". Ponadto trzeba było powtórnie ocenić oddziaływanie inwestycji na środowisko. Stąd opóźnienia. Jak jednak przekonują, inwestycja powinna ruszyć w tym roku.
Póki jednak nie ma decyzji zezwalającej na budowę, to Zarząd Inwestycji Miejskich przypomina przebieg nowej trasy tramwajowej. Realizacja inwestycji rozpocznie się już od skrzyżowania ulic Wybickiego, dr. Twardego i Bratysławska. Powstanie tam przystanek z 1 peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. Zostanie także zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.
Nowe parkingi P&R
Trzy perony tramwajowe powstaną na pętli Krowodrza Górka. Tam też zostanie wybudowany pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym, przecinają ul. Opolską. Arteria zostanie mocno przebudowana – powstanie dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca Pachońskiego z Opolską.
Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.
Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Kolejne dwa perony zlokalizowane będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Tam też zaplanowano terminal autobusowy oraz wielopoziomowy parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.
