https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka: Utrudnienia w ruchu, spór o pieniądze i plan przełożenia koryta Wilgi [ZDJĘCIA] 3 11

Piotr Tymczak
W związku z budową Trasy Łagiewnickiej otwarto jezdnię ul. Zakopiańskiej w stronę centrum i wprowadzono ruch po jednym pasie w każdym kierunku. Równocześnie zamknięto sąsiednią nitkę drogi. Kierowcy narzekają na utrudnienia. W odpowiedzialnej za inwestycje spółce Trasa Łagiewnicka przyznają, że na drodze wylotowej w kierunku Zakopanego potrwają one do drugiej połowy przyszłego roku. Potwierdzają też, że budowa Trasy Łagiewnickiej (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej) przedłuży się o rok - do końca 2021 r. Wciąż prowadzone są też negocjacje z wykonawcą robót, który oczekuje dodatkowej zapłaty za nie w kwocie 28 mln zł netto (ok. 34 mln zł brutto).

WIDEO: „Co za akcja!” z piłkarzem Wisły Kraków Pawłem Brożkiem

Wykonawca Trasy Łagiewnickiej (konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman) zagroził, że może zejść z placu budowy. Spółka odpowiedzialna za przedsięwzięcie podtrzymuje swoje stanowisko. - Nie zachodzą przesłanki, by zwiększyć finansowanie - przekonuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Michał Wrzosek, rzecznik Budimexu, odpowiada, że zgadzając się na dopłatę miasto... zaoszczędzi ok. 70 mln zł i dwa lata prac.- Gdyby miasto Kraków musiało wybrać nowego generalnego wykonawcę inwestycji, to nowa procedura przetargowa i wejście generalnego wykonawcy na plac budowy zajęłoby minimum rok, a inwestor musiałby dać dodatkowy rok na zakończenie prac nowemu wykonawcy - wyjaśnia Michał Wrzosek. - Po wybraniu nowego wykonawcy, mając na uwadze obecne ceny rynkowe w budownictwie, koszt inwestycji byłaby co najmniej o 100 mln zł wyższy od obecnego. Tym samym zwaloryzowanie obecnej umowy po dopłaceniu 28 mln zł daje miastu 72 mln zł oszczędności.

Budowa Trasy Łagiewnickiej - zobacz wizualizacje z powstającej inwestycji. Wizualizacja zrealizowana przez www.ACCstudio3D.com.

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej [WIZUALIZACJE]

Przypomnijmy, że kwota, jaką zapisano w kontrakcie to 802 mln zł (ze spłatą kredytu na inwestycję miasto zapłaci za trasę ok. 1,2 mld zł).

Wykonawca wskazał trzy powody wzrostu kosztów: przedłużenie o rok prac projektowych w związku z wydłużeniem oczekiwania na decyzje administracyjne, koszty związane z pracami dodatkowymi polegającymi na przełożeniu biegu Wilgi, wzrost cen materiałów budowlanych średnio o 50 proc. w porównaniu do cen kontraktowych z 2016 r.

Mimo groźby przerwania robót, na razie prace są prowadzone. W ich ramach w środę doszło do wspomnianej istotnej zmiany w ruchu na ul. Zakopiańskiej - na odcinku od budynku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do rejonu ul. Zbrojrzy. Została tam zamknięta jezdnia zachodnia (w kierunku Zakopanego). A ruch przełożono na sąsiednią jezdnię wschodnią.

Trasa Łagiewnicka będzie przebiegać pod ul. Zakopiańską. Aby wybudować nową drogę, trzeba też przełożyć koryto Wilgi i stworzyć nowy most w ciągu ul. Zakopiańskiej. Część tego obiektu wykonano już na odcinku jezdni wschodniej, który teraz udostępniono do ruchu. Drugą część mostu zaczęto budować w ciągu zamkniętej właśnie jezdni zachodniej. Przełożenie koryta Wilgi zaplanowano na początek przyszłego roku. Po tej operacji zostanie zlikwidowany stary most nad Wilgą w ciągu ul. Zakopiańskiej.

Kierowcy, jeżdżący po otwartym dla ruchu wschodnim odcinku jezdni ul. Zakopiańskiej, narzekają na stan nawierzchni, nierówności.

- Na razie jeździ się tam po warstwie wiążącej. Ostatecznie pojawi się warstwa ścieralna i wtedy jezdnia będzie wyrównana - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Kierowcy pytają też, dlaczego jest „odgięcie toru jazdy”? - To nie jest docelowy przebieg ul. Zakopiańskiej. Tor jazdy zostanie wyprostowany po wybudowaniu nowego mostu na Wildze i rozbiórce obecnego - dodaje Michał Pyclik.

Prace na ul. Zakopiańskiej powinny się zakończyć w drugiej połowie 2020 r. Zakładano, że budowa Trasy Łagiewnickiej zakończy się pod koniec przyszłego roku. Wykonawca wystąpił jednak do spółki Trasa Łagiewnicka, by wydłużyć czas robót i w tym zakresie doszło do kompromisu. - Obecnie założenie jest takie, że nową trasą będzie można przejechać w grudniu 2021 r. Główne prace związane z utrudnieniami dla okolicznych mieszkańców mają jednak potrwać do końca 2020 r. Później będą prowadzone roboty wykończeniowe - informuje Krzysztof Migdał. - Obecnie w ramach inwestycji wykonano około 48 procent robót - dodaje.

W dużym zakresie wykonany jest m.in. najdłuższy tunel drogowy (618 m) między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W rejonie sanktuarium św. Jana Pawła II, zanim wjedzie się do tunelu, trzeba będzie przejechać nad Wilgą. Powstaje więc most nad nią. Wykonano już przęsło. Na tym odcinku rzeka będzie więc płynąć w zakrytym korytarzu. Obok tunelu drogowego powstaje też tunel tramwajowy o długości 659 m. W ramach inwestycji wybudowana zostanie bowiem nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.

Trasa Łagiewnicka:

- Klasa Drogi: główna o ruchu przyspieszonym
-Prędkość projektowa: 70 km/h
- Prędkość miarodajna: 80 km/h
- Ciąg pieszy: o szerokości 2-3 m; długość 5.3 km
- Ciąg Rowerowy: o szer.2-3 m; dł. 3.2 km
- Ciąg Pieszo-rowerowy: szer. 2-3 m; dł. 3.1 km
- Torowisko tramwajowe: ok. 2,3 km
- Długość jezdni: ok. 3.5 km
- Przebudowa ul. Zakopiańskiej: ok. 0.6 km
- Długość Tuneli: ok. 2.1 km

Tunele drogowe:
- pod ul. Rostworowskiego, Kobierzyńską i Ruczaj – 350,34 m,
- pod projektowaną ul. 8 Pułku Ułanów (Nowoobozową) – 21,79 m,
- między ul. 8 Pułku Ułanów a ul. Zakopiańską – 522 m,
- pod ul. Zakopiańską – 61,35 m,
- w rejonie tzw. Białych Mórz – 618 m,
- pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i Herberta –209 m.
- tunel tramwajowy: w rejonie tzw. Białych Mórz – 659 m.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakus
3 listopada, 20:27, Daga:

Po co i po jakiego grzyba zrobili syf, mogli nie ruszać tego byłby spokój!

A może to było zaplanowane. Przecież jakby zrobili te ważne dla utrzymania ruchu w mieście miejsca na trasie to nie mieliby później czym szantażować. A teraz jak nie zapłacicie to miasto stanie w korkach na łużej. Miasta nie powinny się uginać przed takimi zagrywkami nawet kosztem opóźnień. Zrywać kontrakty, skarżyć wykonawców, rozpisywać nowe przetargi, w wykonawców wpisywać na listę firm nierzetelnych i blokować przy kolejnych przetargach.

K
Krakus
3 listopada, 20:58, krak:

Dlaczego kluczowe miejsca, czyli wiadukt Zakopiańska i wiadukt Turowicza nie zostały wybudowane priorytetowo w maksymalnie skróconym czasie? Ile lat kierowcy mają się tam męczyć dwa, trzy? Kto za to odpowiada. Powinny polecieć głowy odpowiedzialnych urzędników, którzy zatwierdzili taki harmonogram prac. Przecież te miejsca mogły być dawno zrobione, a resztę trasy można sobie robić nawet 5 lat bez dezorganizacji ruchu na głównych arteriach.

Bo w Krakowie głowy nie spadają. No, poza jedną, która spadła i siedzi w ciemnicy... ale to chyba z innego paragrafu.

k
krak

Dlaczego kluczowe miejsca, czyli wiadukt Zakopiańska i wiadukt Turowicza nie zostały wybudowane priorytetowo w maksymalnie skróconym czasie? Ile lat kierowcy mają się tam męczyć dwa, trzy? Kto za to odpowiada. Powinny polecieć głowy odpowiedzialnych urzędników, którzy zatwierdzili taki harmonogram prac. Przecież te miejsca mogły być dawno zrobione, a resztę trasy można sobie robić nawet 5 lat bez dezorganizacji ruchu na głównych arteriach.

D
Daga

Po co i po jakiego grzyba zrobili syf, mogli nie ruszać tego byłby spokój!

H
Huop
3 listopada, 13:57, Brawo Majcher:

A co z 29go Listopada z tym zaczekam chyba do 2030. Jeszcze chwila i całe Kraków stanie. A miasto jest coraz bardziej zadłużone i za chwilę braknie pieniędzy na jakiekolwiek przebudowy.

3 listopada, 18:45, Krakus:

- zgodnie z powiedzeniem "nie od razu Kraków zbudowano"...

akurat rozbudowa 29 Listopada może okazać się szkodliwa. Ponieważ to nic innego tylko wjazdówka. Dlatego jej dalsze poszerzenie może poskutkować tym że (cytując Ciebie) Kraków stanie...

K
Krakus
3 listopada, 13:57, Brawo Majcher:

A co z 29go Listopada z tym zaczekam chyba do 2030. Jeszcze chwila i całe Kraków stanie. A miasto jest coraz bardziej zadłużone i za chwilę braknie pieniędzy na jakiekolwiek przebudowy.

- zgodnie z powiedzeniem "nie od razu Kraków zbudowano"...

K
Krk

[wulgaryzm]AŁO ICH KORYTO RZEKI CHCĄ PRZESUNĄĆ !!!!!!!

NO [wulgaryzm]AŁO ICH DO KOŃCA

G
Gość
3 listopada, 14:20, Mieszkaniec Ruczaju:

to jest nieudolność urzędników miejskich! Czy nie można było zorganizować prac, aby przebudowa ulic Turowicza i Zakopiańskiej nie prowadzono jednocześnie. Przecież tu nie ma zależności w następstwie prac, te ulice są równoległe. Jak firma zejdzie z placu budowy to zarówno ulica Turowicza i Zakopiańska będą nieprzejezdne. Wyobraźnia, a raczej jej braku u urzędników miejskich powala!

święte słowa nadzór tej całej budowy do weryfikacji czy jest tam jedna osoba która ma doświadczenie na takich robotach nie po to same urzędniki ale z wykształceniem tylko czego

G
Gość
3 listopada, 11:31, hańba!!!:

utrudnienia na zakopiańskiej i turowicza powinny trwać maksymalnie miesiąc!!!!!!! skandal!!

3 listopada, 17:14, Gość:

to buduj!!!!!!!!!!!!!!

rondo Matecznego kalwaryjska limanowskiego legionów Piłsudskiego w 2004 roku remont z całą infrastrukturą trwał trzy powtarzam tumanie TRZY MIESIĄCE obecnie zamknięcie skrzyżowań trwa średnio ROK np. zakopiańska -Faustyny , Dietla - Stradomska i co napiszesz że tak ma być bo ty jesteś nieudolny a i może nadzór masz w kieszeni skoro na wszystko pozwalają i terminy ci ciągle zmieniają i jeszcze o pieniądze się upominasz

G
Gość
3 listopada, 12:04, Grzegorz:

Przykre jest to, że wychodzi brak kompetencji naszych urzędników.

Co tam się dzieje i kto tam pracuje?

ty!!

G
Gość
3 listopada, 11:31, hańba!!!:

utrudnienia na zakopiańskiej i turowicza powinny trwać maksymalnie miesiąc!!!!!!! skandal!!

to buduj!!!!!!!!!!!!!!

K
Krakus
2 listopada, 22:08, Edek:

Czy Krzysztof Migdał to rodzina radnego Adama Migdał z list Majchrowskiego? Wykonawca wymusił wydłużenie prac a teraz jeszcze chce dopłaty? Od początku ta trasa to zwykły wałek na miliard złotych. A okaże się, że jeszcze większy? CBA już powinno zaczynać kontrolę.

ciekawe pytanie

M
Mieszkaniec Ruczaju

to jest nieudolność urzędników miejskich! Czy nie można było zorganizować prac, aby przebudowa ulic Turowicza i Zakopiańskiej nie prowadzono jednocześnie. Przecież tu nie ma zależności w następstwie prac, te ulice są równoległe. Jak firma zejdzie z placu budowy to zarówno ulica Turowicza i Zakopiańska będą nieprzejezdne. Wyobraźnia, a raczej jej braku u urzędników miejskich powala!

B
Brawo Majcher

A co z 29go Listopada z tym zaczekam chyba do 2030. Jeszcze chwila i całe Kraków stanie. A miasto jest coraz bardziej zadłużone i za chwilę braknie pieniędzy na jakiekolwiek przebudowy.

G
Grzegorz

Przykre jest to, że wychodzi brak kompetencji naszych urzędników.

Co tam się dzieje i kto tam pracuje?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska