Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trwa walka z czasem na budowie Trasy Łagiewnickiej. Czy zdążą do końca 2021 roku? [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej w Krakowie.
Trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Anna Kaczmarz
Trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. Wykonawca musi nadrabiać zaległości jakie pojawiły się z powodu trzeciej fali pandemii koronawirusa. Pod koniec czerwca ma się okazać, czy uda się całość inwestycji zakończyć zgodnie z planem do końca 2021 roku, czy będą jednak opóźnienia. W ramach inwestycji zakończono właśnie prace związane z przekładaniem linii kolejowej na odcinku trasy Kraków - Skawina.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

- Trwają intensywne prace na wszystkich odcinkach inwestycji. Obecnie dopisują warunki pogodowe. Pod koniec czerwca będzie wiadomo, czy uda się wszystko wykonać zgodnie z harmonogramem do końca tego roku - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Wizualizacja - premetro w Krakowie

Kraków. Miasto wydało prawie 10 mln zł i zamiast metra propo...

Przyznaje, że największe opóźnienie dotyczy prac związanych z budową tunelu (jednego z sześciu) o długości ponad 500 metrów, biegnącego od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową. Nad tym tunelem mają powstać tereny rekreacyjne z boiskami, placami zabaw i zielenią.

- Gotowy jest już natomiast odcinek trasy kolejowej, który był wykonywany w ramach inwestycji - podkreśla Krzysztof Migdał.

Przebudowa objęła ok. 300-metrowy odcinek trasy kolejowej relacji Kraków - Skawina (dalej w kierunku Zakopanego). W związku z budową najdłuższego tunelu (ok. 700 m) między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II trzeba było na wspomnianym odcinku zdemontować tory i wybudować trasę tymczasową. Później nad tunelem odtwarzano docelowy układ torów. Obecnie zakończono układanie drugiego takiego toru. Inwestycja nie będzie więc już powodować utrudnień w kursach pociągów PKP.

Nad tunelem między sanktuariami prowadzone są już nasadzenia zieleni. Docelowo będzie to przestrzeń parkowa.

Prowadzone są też prace związane z układaniem nawierzchni nowej drogi. Powstają też torowiska i przystanki linii tramwajowej budowanej w ramach przedsięwzięcia z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej (w tym w tunelu między sanktuariami - sąsiadującym z tunelem drogowym).

Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach przedsięwzięcia powstają też tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

W rejonie Ruczaju budowana jest też m.in. kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką. Obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną.

Koszt Trasy Łagiewnickiej to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł. Zgodnie z umową termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2021 r.

- O ile udało nam się utrzymać tempo prac na budowie Trasy Łagiewnickiej oraz towarzyszącej jej linii tramwajowej w trakcie pierwszej oraz drugiej fali pandemii koronawirusa, o tyle trzeci wzrost zachorowań nie pozostał bez wpływu na inwestycję – przyznaje Krzysztof Migdał. - Zakażenia wirusem SARS-CoV-2 nie ominęły pracowników zarówno generalnego wykonawcy inwestycji, jak i firm podwykonawczych. Ponadto część osób, zgodnie z przepisami epidemicznymi, poddawana była obowiązkowym kwarantannom po kontakcie z zakażonymi - dodaje.

Inwestor i generalny wykonawca wspólnie opracowali więc program naprawczy, tak by podejmować wszelkie działania mogące przyspieszyć prace. – Istotnym wyzwaniem jest to, że wiele elementów inwestycji jest od siebie ściśle zależnych, albo jest ze sobą technologicznie powiązanych i muszą następować po sobie. To powoduje, że niektórych prac nie można wykonać, zanim nie zostaną ukończone inne – informuje Krzysztof Migdał.

Zaznacza przy tym, że priorytetem dla inwestora jest możliwie jak najszybsze zakończenie prac w obrębie istniejących układów drogowych, by nie wydłużać okresu trwających tam utrudnień dla okolicznych mieszkańców. W spółce Trasa Łagiewnicka podkreślają, że na pewno zgodnie z harmonogramem kontraktu zostanie ukończona nowa linia tramwajowa, której fragment biec będzie w tunelu. Jednakże tramwaje będą mogły nią kursować dopiero po zakończeniu budowy całej trasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska