https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tunelem tramwajowym jeździmy od 11 lat. Kiedy powstanie następny?

Piotr Tymczak
11 grudnia 2008 r. tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, łączący rondo Mogilskie z okolicami ul. Pawiej i Dworca Towarowego. Liczy 1420 m długości (1538 m wraz z rampami wjazdowymi) i jest pierwszym tego typu obiektem w kraju.

Przypomnijmy, że krakowskim tramwajowym tunelu zlokalizowane zostały dwa przystanki: "Dworzec Główny Tunel" oraz "Politechnika", przez co tunel tworzy trzeci system szynowej komunikacji podziemnej w Polsce, po 29 km metra warszawskiego i 2 km tunelu na kolejowej linii średnicowej w Warszawie.

Budowa krakowskiego tunelu trwała z długimi przerwami łącznie 34 lata, a ostateczne otwarcie miało miejsce 11 grudnia 2008 r. Od tego czasu trwa dyskusja w jaki sposób rozwijać podziemną komunikację w Krakowie. W referendum w 2014 r. krakowianie opowiedzieli się za budową metra. Obecnie na zlecenie miasta, za ponad 9 mln zł, powstaje studium wykonalności bezkolizyjnego transportu w Krakowie, w tym metra. Dokument ma być gotowy do końca tego roku.

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej wraz z tunelem o długości 659 metrów między sanktuariami św. Jana Pawła II i Bożego Miłosierdzia.

WIDEO: Krótki wywiad

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Burmistrz Nowej Huty

Metro w Krakowie jest niezbędne bo tramwaje zniszczyły torowiska i nie mają już po czym jeździć. Niektóre trasy zostały już zamknięte a na wielu następnych wprowadzono ograniczenie prędkości do minimalnej co zupełnie zaprzecza sens komunikacji tramwajowej w milionowym mieście. Problemu nie rozwiążą też nowe autobusy ktore w ogromnej większości są ciasne i stoją w korkach. Pierwsza linia podziemnej kolejki powinna biec z rejonu Bronowic wiadukt przez ul. Piastowska, Królewska, Basztowa, Dworzec Główny, Rondo Mogilskie, Pilotów, Bora Komorowskiego, Wislicka, DH Wanda, Rondo Kocmyrzowskie, Plac Centralny do Kombinatu STP

G
Gość
11 grudnia, 8:22, Langsam:

Hurra 34 lata budowa trwała. 2 km. Rekord świata - powinni zapisać w księdze Guinessa. A tak po prawdzie 11 lat to powinny byc już dwa nowe przekopane pod centrum skoro nie buduje się metra (nie wiem dlaczego).

11 grudnia, 12:41, Gość:

w ogródku se pokop a od starego miasta wara, chyba ze piszesz o centrum huty - tam to mozna nawet bombe zdetonowac

Sam waruj.

G
Gość
11 grudnia, 8:22, Langsam:

Hurra 34 lata budowa trwała. 2 km. Rekord świata - powinni zapisać w księdze Guinessa. A tak po prawdzie 11 lat to powinny byc już dwa nowe przekopane pod centrum skoro nie buduje się metra (nie wiem dlaczego).

w ogródku se pokop a od starego miasta wara, chyba ze piszesz o centrum huty - tam to mozna nawet bombe zdetonowac

p
policarpio de borja

dlaczego autor tego artykułu przepisał wszystko z wiki...

..poza tym ten tunel był pod metro ale przekonali sie już wtedy że nie da sie metra zrobić w krk.

G
Gość

Jak metro to metro a nie premetro.

G
Gość

Jeszcze w Poznaniu jest 1 km tunelu na PST

L
Langsam

Hurra 34 lata budowa trwała. 2 km. Rekord świata - powinni zapisać w księdze Guinessa. A tak po prawdzie 11 lat to powinny byc już dwa nowe przekopane pod centrum skoro nie buduje się metra (nie wiem dlaczego).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska