Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Unieważniony przetarg na koncepcje tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Miasto nie zapłaci ponad 11 milionów

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa Zwierzyniecka ma zostać poprowadzona tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy
Trasa Zwierzyniecka ma zostać poprowadzona tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy Archiwum
Gminna spółka Trasa Łagiewnicka unieważniła przetarg na wykonanie koncepcji budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie tych inwestycji. Najtańsza oferta jaka wpłynęła okazała się zbyt wysoka w porównaniu do kosztorysu zamawiającego. Teraz plan jest taki, by ogłosić kolejny przetarg – pandemia koronawirusa ma temu nie przeszkodzić.

FLESZ - Czy czeka nas największa susza od 100 lat?

- Przetarg musieliśmy unieważnić, ponieważ żadna z ofert nie mieściła się w kwocie, jaką planowaliśmy zapłacić – wyjaśnia Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Ta gminna spółka buduje obecnie Trasę Łagiewnicką, ale potrzebne są jeszcze trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, by domknąć od strony południowo-zachodniej III obwodnicę Krakowa.

Pod koniec ubiegłego roku spółka Trasa Łagiewnicka ogłosiła przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji, przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz pozyskanie zgód dla budowy dwóch tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej - od węzła „Ruczaj” do węzła "Ofiar Katynia".

W przetargu wpłynęły cztery oferty. Wszystkie zawierały jednak ceny, które przekraczają kwotę przeznaczoną na wykonanie zamówienia. Najtańsza z nich, złożona przez firmę Muliconsult Polska z Warszawy opiewała na 11,8 mln zł, czyli o 1,8 mln zł więcej, niż zamawiający przewidział na wykonanie zadania. Pozostałe firmy zaproponowały kwoty: Ivia z Katowic – 12,6 mln zł, konsorcjum: Arcadis i Mosty Katowice – 15,2 mln zł, Voessing Polska z Poznania – 16,3 mln zł.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: wykonali przekop pod ulicą Turowi...

Założenie było takie, że zwycięzca przetargu na przygotowanie opracowania będzie miał 37 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli ponad trzy lata. Spółka Trasa Łagiewnicka zdecydowała, że nie ma podstaw do tego, by szukać dodatkowych pieniędzy w celu rozstrzygnięcia pierwszego zamówienia. - Planujemy ogłosić kolejny przetarg. Chcemy by tak się stało w połowie tego roku – wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Zaznacza, że pandemia koronawirusa na razie nie ma wpływu na budowę Trasy Łagiewnickiej i nie będzie wpływać na planowanie kolejnych dwóch tras. - Pieniądze na opracowanie ich koncepcji zostały zabezpieczone – mówi Krzysztof Migdał.

Przypomnijmy, że Trasa Pychowicka (od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa) oraz Trasa Zwierzyniecka (pod wzgórzem św. Bronisławy do ul. Armii Krajowej) planowane są od lat. Wraz z powstającą Trasą Łagiewnicką mają utworzyć brakujący element trzeciej obwodnicy. Ich zadaniem ma być zachęcenie kierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum miasta Krakowa (szczególnie Alejami Trzech Wieszczów) i skorzystanie z szybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego. Zwiększenie płynności ruchu na III obwodnicy ma przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy, zarówno w centrum miasta jak i na obwodnicy.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Krakowa budowa tras jest przewidziana od 2026 roku. Sama realizacja miałaby natomiast zająć około cztery lata. Natomiast założenie jest takie, że finansowanie przedsięwzięcia byłoby rozłożone do 2043 r. W budżetowych planach na kolejne lata rezerwuje się na to przedsięwzięcie 2,6 mld zł. Rzeczywisty koszt będzie jednak znany po uzyskaniu decyzji środowiskowej - wstępnie za około trzy lata.

Zarówno Trasa Zwierzyniecka jak i Pychowicka przygotowane do realizacji będą w formie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W rejonie skrzyżowania Trasy Pychowickiej z ul. Księcia Józefa planowane jest zlokalizowanie nowej pętli tramwajowo - autobusowej oraz parkingu park&ride i wykonanie odcinka linii tramwajowej do pętli Salwator.

Trasa Zwierzyniecka ma liczyć 4,65 km długości. Ponad jej połowa (2,4 km) znajdzie się w tunelu przebiegającym pod doliną Rudawy i wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki. Prace geologiczne związane z opracowaniem wariantów tras mają obejmować m.in. głębokie wiercenia. We wzgórzu św. Bronisławy, pod którym ma przebiegać Trasa Zwierzyniecka, odwierty mają sięgać 90 metrów.

Z kolei Trasa Pychowicka ma liczyć 2,1 km. W skład inwestycji ma wejść budowa mostu na Wiśle o długości 382 metrów albo - jeżeli zostanie wybrany taki wariant - przebieg tego fragmentu trasy w tunelu. O podziemne rozwiązanie na tym odcinku wnioskują okoliczni mieszkańcy.

Projektant ma też rozpatrzyć warianty budowy wzdłuż nowych tras linii tramwajowych. Wizja jest taka, że torowiska mogłaby przebiegać od ul. Grota – Roweckiego do ul. Księcia Józefa i dalej tunelem w kierunku ul. Balickiej. W ramach koncepcji tras ma być przeprowadzona analiza realizacji takich połączeń tramwajowych z uwzględnieniem kosztów, przepustowości i celowości. Może się więc okazać, że tramwaj ma pojechać jedną z tych tras, obiema, albo żadną.

Przypomnijmy, że budowa tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej była kilka lat temu przygotowywana przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa). Ta jednostka doprowadziła do powstania koncepcji tras i w 2015 r. prowadziła konsultacje z mieszkańcami w sprawie ich budowy. ZIKiT rozwiązał jednak umowę z projektantem, który opracowywał koncepcję. Stało się tak, bowiem władze miasta uznały, że potrzebne są konsultacje w szerszym zakresie. W związku z tym spółka Trasa Łagiewnicka wszystko rozpoczęła od nowa.

Powstająca już Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, przebiega od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska