https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Urzędnicy planują powstanie kolejnej linii tramwajowej

Dawid Serafin
Urzędnicy chcą aby nowa linia tramwajowa połączyła okolice ronda pod M1 z  linią prowadzącą do Małego Płaszowa
Urzędnicy chcą aby nowa linia tramwajowa połączyła okolice ronda pod M1 z linią prowadzącą do Małego Płaszowa
Urzędnicy zastanawiają się na budową dalszej części torów od ulicy Saskiej aż do centrum M1. Rozpisano przetarg na opracowanie dokumentu, który odpowie ile może kosztować budowa linii. Nowe torowisko ma połączyć ulicę Lipską i Saską z aleją Pokoju. Taki jest pomysł miejskich urzędników. W ciągu najbliższych tygodni ma powstać dokument, który odpowie na pytanie ile mogła by kosztować budowa torów oraz którędy miałby one przebiegać. Na podstawie tego opracowania urzędnicy mają zdecydować o rozpoczęciu budowy.

Zobacz powstające inwestycje w Krakowie

Planowana linia tramwajowa ma stanowić kontynuację obecnie budowanego torowiska po między ulicami Wielicką a Saską. Ma zostać ono oddane do użytku już we wrześniu. Budowa dalszej części torowiska ma też za zadanie w przyszłości skrócić czas podróży między Kurdwanowem i Bieżanowem a Czyżynami i Nową Hutą.

Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na wykonanie studium wykonalności. - Chcemy uzyskać odpowiedzi na pytania, które pomogą nam podjąć decyzję o ewentualnej budowie - mówi wiceprezydent ds. inwestycji. Prace nad dokumentem mają się zacząć w sierpniu a zakończyć w połowie listopada.

Na zaznaczonym obszarze ma powstać nowa linia tramwajowa. Trzy warianty jej przebiegu mają być znane w połowie listopada

  • Na zaznaczonym obszarze ma powstać nowa linia tramwajowa. Trzy warianty jej przebiegu mają być znane w połowie listopada

Długość planowanej trasy ma wynosić ok. 4 kilometrów. Urzędnicy zakładają, że nowa trasa mogłaby przebiegać po istniejącej drodze. Od skrzyżowania ulic Saskiej, Lipskiej i Kuklińskiego tory biegłby wzdłuż ulicy Saskiej, później skręcałby w Nowohucką a kończyły na rondzie Dywizionu 308 w okolicach centrum M1. Dodatkowo zostaną przygotowane dwa alternatywne przebiegi trasy. Pierwszy zakłada, że nowe torowisko mogłoby biegnąć od pętli w Małym Płaszowie po projektowanej właśnie trasie ciepłowniczej. 

Drugą autorską koncepcje ma opracować firma, która wygra przetarg. Do każdej z koncepcji ma zostać przygotowana także symulacja tego jak wielu pasażerów mogłoby korzystać z poszczególnych przystanków. Dokument, który ma powstać ma też odpowiadać na najważniejsze pytanie: ile cała inwestycja będzie kosztować.

- To połączenie jest konieczne. Po pierwsze pozwoli przenieść część linii na nowe torowiska, a po drugie skróci czas podróży - mówi Józef Pilch radny miejski z komisji infrastruktury. - Choć jest to jakaś nuta dalekiej przyszłości. To jednak dobrze, że prace nad opracowaniem dokumentu, który pozwoli nam myśleć o tym co dalej  w końcu ruszyły - dodaje radny.

Tymczasem trwają pracę związane z rozpoczęciem budowy tramwaju z Krowodrzy na Górkę Narodową i Azory.  Do końca lipca poznamy firmę, która przygotuje dokumentację potrzebną do rozpoczęcia prac związanych z budową linii tramwajowej na Azory. Urzędnicy ogłosił niedawno przetarg.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce by zwycięska firma przeprowadziła konsultacje społeczne i przygotowała dokumenty pozwalające uzyskać decyzję środowiskową. Oferty w przetargu można składać do końca czerwca. Firmę, która przygotuje dokumenty urzędnicy mają wybrać do końca lipca. Od tego czasu będzie miała ona rok na wywiązanie się z umowy. Trwają też prace związane z wydaniem decyzji środowiskowej na linię do Górki Narodowej. - Po ich uzyskaniu ogłosimy przetarg na zaprojektowanie oraz na wykonanie linii. Przygotowanie projektu i budowa to czas ok.3-4 lat - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT-u.

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec44
No rzeczywiscie ten przebieg jest bardzo wskazany
p
pron
Kolejna inwestycja na południu..rozumiem że mieszka tam dużo ludzi ale to jest budowane z podatków wszystkich krakowian tych z zachodu,wschodu i północy.Czy oni są jakoś uprzywilejowani? Płacą wyższe podatki? Chyba nie.Majchrowski ze swoja świtą robią tam najwięcej majac gdzieś reszte krakowa.Co trzeba zrobić żeby zauważył problem.Nic nie robi się w czyżynach (z wyjątkiem tej kpiny na rondzie czyżyńskim) na obydwu prądnikach,a o nowej hucie już nie wspomne.Nie wiem jak jest na innych dzielnicach ale zapewne jest podobnie.Wieczne plany budowy bóg wie czego.Było referendum ws. metra..i co? mic! Zresztą gdyby mogli to metro zaczynało by sie gdzieś na południu.Nie moge patrzeć na co co się dzieje w tym krakowie.
.
.
K
Kinokli
Najpierw jezdzila 15, był dogodny dojazd na błonia - teraz z krakow arena nie ma zadnego sensownego polaczenia z tego miejsca!! dawali 8 nie wypalilo, dawali 20 na kacik nie wypalilo.. jedyna sensowna OPCJA to przywrócić linię nr 15 lub dodac do 13 na cichy kącik kierunek WIECZYSTA. ALe czy ktoś to wezmie pod uwagę zemultum ludzi by korzystało...? ZOBACZYMY
d
dupa
Kto głosuje na Majchra ten dupa !
M
MackieMajcher
Kolejna bardzo potrzebna trasa tramwajowa jak np Łagiewnicka.

A bardziej potrzebne połączenie Cichego Kącika wzdłuż Piastowskiej? A przedłużenie linii Azorskiej na os.Chełmońskiego i GB? A linia wzdłuż ATW?

Były postulaty, były plany i zapowiedzi (linia na Alejach) i nic - a raczej wszystko idzie w inne rejony, gdzie mieszka JE JM i vJE TT, albo jak ktoś już wcześniej napisał, gdzie KA...
M
Mieszkaniec Prokocimia
Pomysl bardzo dobry, brawo dlla ZIKITu, bedzie wtedy wschodnia obwodnica tramwajowa z prawdziwego zdarzenia. 

 

Wedlug mnie najlepszy przebieg tej trasy to: Saska-Nowohucka-Stalla Sawickiego-Wislicka, dlugosc tej trasy to okolo 7 km. Kazdy jak sobie otworzy google map to zobaczy ze ta trasa biegnie z poludnia na polnoc i bardzo dobrze polaczy Biezanow-Kurdwanow z Mistrzejowicami, duzo ludzi mieszka w tej okolicy i powstaja nowe osiedla, tak wiec chetnych dla tej lini nie zabraknie. 

Tramwaj nr 9 moglby jezdzic ta trasa. Oczywiscie tramwaj na calej dlugosci musi miec wydzielone torowisko i przytsanki nie czesciej niz co 500m, a w okolicy rzeki Wisly to przystanki w odleglosci okolo 1000m, no bo przystanek ulica Lasowka i przystanek ulica Cieplownicza.

 

Mam nadzieje ze ta linia powstanie do 2020 roku.
d
dupa
Kto głosuje na Majchra ten dupa !
K
Krak@us
Nowa Huta to relikt komunistycznej przeszłości! Reanimowanie "trupa" Huty im. W.I. Lenina to paranoja!
k
krk2
Tramwaj na Saskiej-Stelli jest naturalnym przedłużeniem budowanej własnie trasy. Co do Azor-CKącik, to on miałby bardzo duży sens, gdyby jechał od Azorów przez Salwator do Kapelanki (ale to za skomplikowane na tę ekipę). Póki co, na Cichy Kącik jeździ głównie powietrze, za to na Płaszowie coraz więcej się dzieje - mieszkania, biurowce, przesiadka peron-peron z SKM, a Nowohucka ma ruch jak Aleje.
m
mieszkaniec
A może zamkiast rozbudowywać w bezsensowny sposób tramwaje na południu może by pomyslec o trasie z Cichcego Kącika na Azory (wzdłóż Armii Krajowej). Co było by też wsparciem połączenia Azory - Krowodrza Górka. No i w końcu należało by rozpocząć budowę trasy na Azory i może jeszcze dalej.

A robienie planów na trasie Saska - M1 to bezsens bo tam mało kto mieszka i mało jest sklepów i instytucji, a cena będzie duża ze względu na przebudowę/budowę mostu na ul. Nowohuckiej. Więc trasa mega droga i bezsensowna w połaczeniu.
k
krk
Metro!- Ja się pytam dlaczego zarzucono wogóle ten temat?- mieszkańcy wypowiedzieli się w tej kwestii w referendum, więc Panie Prezydencie- ZOBOWIĄZANY jesteś Pan do realizacji tego zadania. Z resztą, zamiast ładować miliony w tramwaje które swoją max. przeustowość właśnie osiągnęly należałoby się jednak zdecydować na kompleksowe rozwiązanie kwestii transportu w Krakowie- a najważniejszym elementem tej układanki to właśnie metro!!! Do roboty nieroby! za co Wam płacimy?
K
Krakus
Panie Prezydencie, Panie i Panowie Radni,

Proszę, pomyślcie również o połączoniu tramwajowym od al. Pokoju przez ulicę Nowohucą, Stella-Sawickiego do Ronda Piastowskiego.

Proszę pamiętać, że aktualnie Czyżyny są jedną z najszybciej zabudowywanych dzielnic Krakowa i wprowadza się tu b. dużo osób. Zaś firma Budimex-Nieruchomości realizuje w tym rejonie dwie potężne inwestycje mieszkaniowe. Już teraz skręt w lewo z al. Jana Pawła II w ul. Izydora Stella-Sawickiego jest bardzo utrudniony, a co będzie po zamieszkaniu wspomnianych inwestycji?

Skoro więc, Pan Prezydent wydał na tą zabudowę zgodę, to niech teraz pomyśli o usprawnieniach komunikacyjnych!
M
Marcin606
Schwytajmy tego leśnego dziadka do wora i na księżyc wystrzelmy. Stawrtował Kracik 2 wybory temu toście drodzy Krakowianie biznesmena wybrali, lawiranta i króla cwaniaków. Mamy teraz co mamy, wrzód bolesny który toczy to miasto od lat.
M
Mimik
Bo tak jest więcje bloków = wyborców. Popatrz na Wolę Justowską, Przegorzały. Nic się nie dzieje, a ruch 1/3 Krakowa rano jedzie Starowolską na Wolę i dalej na Bronowice Widok, drogą przewidzaiana jako dojazdową do posesji. To jest dramat. 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska