https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: utrudnienia w Płaszowie. Połączą nowe szyny ze starymi [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
Mieszkańcy Płaszowa muszą przygotować się na półtora miesiąca utrudnień.

Już w poniedziałek rozpocznie się kolejny ważny etap budowy nowej linii tramwajowej Lipska-Wielicka. Na dużo niedogodności natkną się przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej. Przez ponad miesiąc żaden tramwaj nie dojedzie bowiem do pętli Mały Płaszów.

– Tramwaje linii numer 20 jadące z Cichego Kącika zakończą kursy na przystanku „Gromadzka”. W tym miejscu podstawiane będą zastępcze autobusy numer 720, które powiozą podróżnych na trasie Kukliń­skiego – Lipska – Mały Płaszów z częstotliwością co 10 minut przez cały dzień – wyjaśnia Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Tymczasowa linia 720 zatrzyma się na wszystkich istniejących przystankach na swojej trasie. Bilety okresowe wykupione na linie, których trasa została skrócona, zachowują ważność we wszystkich pojazdach jadących po dotychczasowej trasie tych linii.

Duże zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą również kierowców. Ze względu na roboty budowlane zajęta zostanie część tarczy skrzyżowania ul. Lipskiej z ul. Saską. Przejazd z ul. Saskiej na wprost i w lewo będzie niemożliwy. Z kolei z ul. Lipskiej nie będzie można skręcać w lewo w ul. Saską. Przygotowane zostaną zaś specjalne „zawrotki”, aby całkowicie nie zablokować ruchu w tej części miasta.

Nie zdążą wybudować w tym roku

Prace przy ul. Lipskiej potrwają mniej więcej do połowy sierpnia. W tym czasie przygotowane ma zostać połączenie starych szyn z nowymi, które biec będą w stronę ul. Wielickiej. Przez ostatnie dwa miesiące podobne roboty wykonywane były na drugim końcu budowanej nowej linii, czyli właśnie od strony ul. Wielickiej.

Budowa nowej linii o długości 1400 metrów ruszyła w październiku ubiegłego roku. Głównym elementem całej inwestycji wartej około 150 mln zł, jest tworzona właśnie estakada o długości około 600 metrów, która powstanie nad torami kolejowymi. Oprócz szyn stworzona zostanie na niej także ścieżka pieszo-rowerowa. Zarówno w rejonie ul. Lipskiej jak i Wielickiej zaobserwować można już gigantyczne podpory estakady.

Jeszcze kilka tygodni temu urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczyli, że jest szansa, aby pierwsze tramwaje po nowej linii pojechały jeszcze w tym roku. Niestety, nie będzie to możliwe, i dziś realny termin zakończenia robót to wiosna przyszłego roku.

Urzędnicy tłumaczyli, że powodem są elementy dodatkowe uzbrojenia podziemnego, które należy przebudować i to zabiera czas, a jednocześnie opóźnia wykonywanie następnych etapów robót. Ekipa budowlana znalazła m.in. zaporę przeciwczołgową, która znajdowała się w pobliżu torów kolejowych w Płaszowie.

Z estakady prosto na dworzec kolejowy

Po zakończeniu wszystkich robót część tramwajów jadących od strony Kurdwanowa i Bieża­nowa będzie więc skręcać w prawo (przy ul. Wielickiej, między dotychczasowymi przystankami „Kabel” i „Dworcowa”). Tu też powstanie pierwszy przystanek na nowej trasie.

Następnie tramwaj zatrzyma się na samej estakadzie, niemal dokładnie na wysokości stacji kolejowej Płaszów, dzięki czemu pasażerowie będą mogli szybko przesiąść się na pociąg. Dobrą informacją jest również to, że jeszcze w tym roku kolejarze planują odnowić budynek na tym dworcu.

Ostatni przystanek będzie się znajdował tuż przy końcu nowej trasy – przy skrzyżowaniu z ulicami Lipską i Saską.

Na nową trasę zostaną skierowane dwie lub trzy linie tramwajowe. Wśród nich znajdzie się linia nr 50. Przynajmniej o kilka minut skrócić ma się przejazd na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki.

Tramwaje wracają na ulicę św. Gertrudy

Wraz z wyłączeniem części torowiska do pętli w Małym Płaszowie, przywrócony zostanie ruch tramwajowy na ulicach Dominikańskiej, św. Gertrudy i Stradomskiej. Jak już informowaliśmy linie czasowe nr 71, 73 i 76 zostaną zlikwidowane, natomiast linie 6 i 13 – przywrócone na stałe trasy (godziny i częstotliwość kursowania – jak dla linii nr 73 i 76). Dla kilku innych zmienią się rozkłady jazdy.

WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE "CO TY WIESZ O ZASADACH GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ?"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jasiek
co masz na myśli
x
xxx
... bo zgodnie z planami z lat 90. droga ma przebiegać oddzielnie z drugiej strony "kabla" (dawna nazwa zakładu produkującego kable) i ma łączyć się estakadą z ul. Nowosądecką (trasa Płaszowska). Na tę inwestycję chyba jeszcze długo poczekamy. Zresztą i budowa estakady tramwajowej zgodnie z planami miała być wykonana dopiero za kilka lat, a pozostałe środki z niewykonanych zadań z transzy, której realizacja wykonana musi być już teraz, przesunęły termin realizacji tej inwestycji .
p
poli
Bo to dodatkowy koszt, którego szkoda ponosić, a efektem będzie spotęgowanie się korków, wzrost ilości hałasu i spalin. To po co?
z
zzz
Zastanawia mnie tylko to czemu od razu nie dało się wybudować wiaduktu dla samochodów. Odciążyło by to ulicę Nowohucką oraz Półłanki, ale pewnie za 10 lat będzie trzeba to rozebrać i wybudować nowe.
p
pempek
Kiedy się zaczęła budowa, kiedy plany powstały może i ważne. A nie można bylo przy budowie trasy do Małego Płaszowa OD RAZU wybudować rozjazdy tramwajowe? Gospodarność? W ogólnym rozrachunku mieszkańców Krakowa to więcej kosztuje.
j
jo
Ten komentarz, to nie tylko lekka przesada, ale i wielka niewiedza siejąca propagandę.
Już na początku lat 90. ubiegłego wieku, kiedy planowano przebieg KST, wyznaczono właśnie taki przebieg trasy. Linia "KST" powstawała etapami. Najpierw, w 2000 r., oddano odcinek na Kurdwanów, następnie w 2008 r. tunel pod dworcem. W 2010 oddano odcinek do Płaszowa (wtedy można było bełkotać coś o szkółce Majchrowskiego). Dopiero teraz (po 14 latach od budowy pierwszego etapu) powstaje ostatni etap tej linii.
(P. Majchrowski Prezydentem jest od 2002 r. a plany powstały dużo wcześniej)
r
robert
Donalda Tuska by slak trafił na amen
r
robert
-KSW- konfrontacja sztuki walki Pudzian kontra Donald Tusk
ż
żenada
Wielomilionowa inwestycja która ma na celu utworzenie połączenia tylko i wyłącznie pod szkółkę Majchrowskiego - KSW - Kup Sobie Wykształcenie.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska