Kraków. Wkrótce koniec wielkich reklam i nowych ogrodzeń

Piotr Ogórek
Kraków podzielony na "reklamowe" strefy
Kraków podzielony na "reklamowe" strefy Fot. Piotr Ogórek
Trwają prace nad uchwałą krajobrazową, która ma odmienić przestrzeń miejską Krakowa. Radni zarzucają urzędnikom, że prace nad nią się wloką. Ma być gotowa pod koniec wakacji.

Projekt uchwały krajobrazowej, w oparciu o ustawę z końca 2015 roku, zakłada zmianę w trzech ważnych aspektach – małej architekturze, reklamach oraz ogrodzeniach. Najistotniejsze dla mieszańców wydają się te dwa ostatnie aspekty. Tu zmiany mają być spore. Z miasta znikną wielkoformatowe reklamy, tzw. siatki, mniej będzie też dużych reklam wolnostojących. Znikną one zwłaszcza z głównych tras komunikacyjnych. Co do ogrodzeń, to nadal będzie nimi można otaczać domy jednorodzinne. Pozostaną też te wokół już istniejących osiedli. Natomiast nowe osiedla nie będą już mogły być grodzone. Gdy uchwała wejdzie w życie – najpewniej jesienią, to dotknie już te inwestycje deweloperskie, które będą w trakcie budowy, ale jeszcze przed odbiorem.

To ostatnie może wywołać spore emocje i wpłynąć np. na ceny mieszkań. Te „stare” będą bowiem grodzone, a nowe już nie. - Mam jednak nadzieję, że część mieszkańców z czasem zrozumie, że lepiej jest zdjąć ogrodzenie. Bo bezpieczeństwo grodzonych osiedli moim zdaniem jest pozorne – przekonuje radny Jakub Kosek (PO).

Projekt uchwały trafił w poniedziałek na komisję planowania przestrzennego, a we wtorek na komisję kultury. Na żadnej z nich radni nie opiniowali projektu. Na pierwszej komisji punkt ten w ogóle ściągnięto z obrad. Na drugiej wysłuchano tylko wiceprezydent Elżbiety Koterby i urzędników z biura planowania przestrzennego.

- To skomplikowana uchwała, potrzeba dla niej więcej czasu. Także dla radnych, którzy chcą się z nią zapoznać. Nam to w niczym nie będzie przeszkadzało, bo wyłożenie uchwały do publicznego wglądu planujemy na koniec sierpnia – zaznacza wiceprezydent.

Radni mają pretensje, że zbyt późno dostali materiały w sprawie uchwały krajobrazowej i do tego były one zbyt lakonicznie. Dostali je 23 czerwca i uważają, że to zbyt krótko, żeby wydać opinie w tej sprawie, czego ostatecznie nie zrobili na dwóch komisjach. Z kolei 6 czerwca projekt uchwały został przekazany do zaopiniowania i uzgodnień do różnych instytucji i podmiotów, np. konserwatora zabytków. Te mają miesiąc na odpowiedź, czyli do czwartku.

- Radni dostali broszurkę, która bardzo szczegółowo wyjaśnia zmiany – kwituje prezydent Koterba. Dodaje natomiast, że uchwała będzie wyłożona do publicznego wglądu pod koniec sierpnia. Przez ok. 1,5 miesiąca mieszkańcy będą mieli czas, żeby składać do niej uwagi i wnioski.

Projekt uchwały zakłada, że miasto zostanie podzielone na specjalne strefy, w których będą obowiązywały różne ograniczenia, zwłaszcza dla reklam. Tu wydzielono pięć stref: I - obszar wewnątrz Plant; II - obszar w rejonie II obwodnicy plus stare Dębniki i obszar Starej Huty; III – obszar ochrony przyrodniczej, czyli tereny zielone; IV - główne trasy komunikacyjne, głównie wylotowe (Zakopiańska i Wadowicka, Wielicka i Kamieńskiego, Turowicza, Brożka i Grota-Roweckiego, Księcia Józefa i Mirowska, wschodnia obwodnica, Igołomska, Mogilska i Jana Pawła II, Opolska, Lublańska, Bora-Komorowskiego, gen. Andersa, Conrada, Pasternik, Jasnogórska, Rożańskiego, Kocmyrzowska); V – pozostałe tereny, tzw. obszar ochrony krajobrazu lokalnego.

I tak przykładowo w I strefie nie będą mogły się pojawić żadne reklamy na budynkach, poza szyldami na parterach. W strefie I pozostaną natomiast reklamy na tzw. okrąglakach, czyli słupach ogłoszeniowych w kształcie walce. Przy drogach dojazdowych (strefa IV) nie będą już mogły stać wielkie reklamy wolnostojące, a tylko billboardy (do 18 mkw) i zbiorcze pylony reklamowe.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie? - odcinek 7

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki CO TY WIESZ O KRAKOWIE

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
HA

Mialo juz nie byc reklam na Hotel Cracovia... a co tam teraz bylo?!

Dodaj ogłoszenie