Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zakażą wjazdu na pl. Nowy na Kazimierzu

Piotr Rą[email protected]
Mieszkańcy alarmują, że ruch samochodów na placu Nowym jest zbyt duży i proszą o jego ograniczenie
Mieszkańcy alarmują, że ruch samochodów na placu Nowym jest zbyt duży i proszą o jego ograniczenie Fot. ANNA KACZMARZ
Od 16 do 22 września na plac Nowy i pobliskie ulice wjadą tylko ich mieszkańcy i dostawcy firm. Ograniczony będzie postój na innych, ważnych drogach dzielnicy. Zmiany mają ocenić w... pubie.

Urzędnicy chcą przetestować planowane do wprowadzenia, może już w przyszłym roku, ograniczenia w ruchu na Kazimierzu. Od 16 do 22 września nie każdy będzie mógł wjechać na plac Nowy i dochodzące do niego ulice. Taki przywilej będą mieli tylko mieszkańcy tej okolicy i dostawcy (ci w wyznaczonych godzinach). Ponadto na ulicach: Starowiślnej, Dietla, Krakowskiej i Stradomskiej z parkowania zostanie wyłączony chodnik po jednej stronie drogi.

Te rozwiązania mają odkorkować Kazimierz i zwolnić miejsce na chodnikach dla pieszych. Test będzie prowadzony w czasie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Mobilności. Mają też odbyć się konsultacje z mieszkańcami, którzy ocenią zmiany i wstępnie zdecydują, czy wprowadzać je na stałe.

Wraz z ograniczeniami dla ruchu samochodów urzędnicy zapowiadają rewolucję w komunikacji miejskiej. Wierzą, że dzięki niej kierowcy będą się przesiadać do transportu zbiorowego. Już jesienią niektóre tramwaje i autobusy mają jeździć częściej, pojawią się nowe linie (patrz ramka). W przyszłym roku planowana są kolejne zmiany - wszystkie tramwaje mają jeździć co 6-12 minut, a nie co 10-20.

Ograniczenia na Kazimierzu, które wejdą w życie 16 września, dotyczyć będą jezdni wokół placu Nowego oraz ulic: Estery, Meiselsa, Nowej, Warszauera. Pojawią się znaki, przestrzegania zakazu wjazdu pilnować ma straż miejska. Wjeżdżających mundurowi mogą sprawdzać na podstawie dowodu osobistego i adresu zamieszkania.

- Mogą zostać nałożone mandaty za nieuprawniony wjazd, ale nie będzie nasilonej kontroli. Liczymy, że mieszkańcy się dostosują i pomogą nam sprawdzić takie rozwiązanie - mówi Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - O ograniczenia ruchu na Kazimierzu apelują sami jego mieszkańcy. Chodzi o to, by przeprowadzić pilotaż, sprawdzić rozwiązania i przedyskutować je z mieszkańcami, przedsiębiorcami. Później zastanowimy się, czy wprowadzić je na stałe.

Na Kazimierzu samochody parkowane są często tak, że na chodniku nie zostaje półtora metra szerokości dla pieszych. A tego wymaga prawo. Zwracał już na to uwagę miastu wojewoda. Urzędnicy prowadzą inwentaryzację ulic, gdzie ten problem jest nagminny. Naliczyli już około 100 dróg. Chcą poprawić tam zasady parkowania, ale na razie przetestują to na ulicach Kazimierza: Starowiślnej - od skrętu w Berka Joselewicza do Dietla, Krakowskiej - od placu Wolnica do Dietla, samej Dietla i części Stradomskiej. Tam parkowanie jest dziś dozwolone po obu stronach ulicy. ZIKiT zlikwiduje możliwość zostawiania pojazdów po jednej stronie, ewentualnie pozwoli na postój tylko na jezdni. Szczegóły ma przedstawić na dniach.

ZIKiT przypomina, że auta można zostawiać na nowym parkingu „Korona” w Podgórzu, liczącym 185 miejsc, skąd na Kazimierz jest stosunkowo blisko.

- Sama reorganizacja ruchu nie pomoże. Nie może być tak, że uwalniane od samochodów dla pieszych chodniki zajmują od razu ogródki kawiarniane. A na to zgody daje przecież miasto - komentuje Jacek Balcewicz, radny dzielnicy Stare Miasto.

Zmiany dotkną też dwóch ulic w centrum Krakowa: miejsca postojowe zostaną ograniczone na Loretańskiej, aby udrożnić chodnik, a w Podzamcze wjadą tylko mieszkańcy tej ulicy, dostawcy i autokary z turystami.

- Tu z ruchem aut kolidują tłumy pieszych idących na Wawel czy bulwary Wisły, głównie na wysokości ul. Kanoniczej - mówi wicedyrektor Franek.

Do dyskusji i oceny zmian ma dojść na spotkaniu 22 września w godz. 18-20 w pubie „Zaraz wracam tu” przy ul. Miodowej 51a. To też Dzień bez Samochodu. Wszyscy kierowcy za okazaniem ważnego dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu będą mogli jeździć za darmo komunikacją miejską (a z nimi tyle osób, ile mają wpisanych miejsc siedzących w aucie).

- Planujemy ograniczenia w ruchu aut, ale równocześnie chcemy promować komunikację miejską, aby była alternatywą dla kierowców - kwituje Łukasz Franek.

Zmiany w komunikacji


ZIKiT chce w październiku wprowadzić zmiany, które usprawnią komunikację. Mają pochłonąć 2,2 mln złotych do końca roku. Poniżej najważniejsze z nich: tramwaj nr 18 (Czerwone Maki - Krowodrza Górka) ma jeździć co 5 minut, zamiast co 10 w szczycie. Będzie to trzecia linia po liniach 50 i 52 z taką częstotliwością kursów;

tramwaj nr 9 (Mistrzejowice - Nowy Bieżanów) ma jeździć co 10 minut w szczycie, zamiast co 20;

tramwaj nr 19 poza godzinami szczytu zacznie kursować co 10, a nie co 20;

tramwaj nr 12 (Łagiewniki - Tauron Arena) ma uzupełniać linię nr 22 na niemal całej je trasie, a więc od Łagiewnik do placu Centralnego. Oznacza to, że „12” i „22” będą kursować co 10 minut w godzinach szczytu;

wydłużenie wspólnej trasy linii nowohuckich nr 16 i 21, aby pokrywały się na odcinku ulica Dunikowskiego - kopiec Wandy (przez Struga i Kombinat), mają jeździć co 10 minut w szczycie;

powstanie nowa linia nr 511 jako uzupełnienie linii 501. Autobusy będą jeździć na trasie: Bulwarowa - Struga - Obrońców Krzyża - Andersa - Brogi - al. 29 Listopada - al. Słowackiego - al. Mickiewicza - Cracovia. Obydwie linie mają jeździć co 7-8 minut. Tak często mają też kursować linie 502 (plac Centralny - Cracovia) i 503 (Nowy Bieżanów Południe - Górka Narodowa).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska