https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zakażą wjazdu na pl. Nowy na Kazimierzu

Mieszkańcy alarmują, że ruch samochodów na placu Nowym jest zbyt duży i proszą o jego ograniczenie
Mieszkańcy alarmują, że ruch samochodów na placu Nowym jest zbyt duży i proszą o jego ograniczenie Fot. ANNA KACZMARZ
Od 16 do 22 września na plac Nowy i pobliskie ulice wjadą tylko ich mieszkańcy i dostawcy firm. Ograniczony będzie postój na innych, ważnych drogach dzielnicy. Zmiany mają ocenić w... pubie.

Urzędnicy chcą przetestować planowane do wprowadzenia, może już w przyszłym roku, ograniczenia w ruchu na Kazimierzu. Od 16 do 22 września nie każdy będzie mógł wjechać na plac Nowy i dochodzące do niego ulice. Taki przywilej będą mieli tylko mieszkańcy tej okolicy i dostawcy (ci w wyznaczonych godzinach). Ponadto na ulicach: Starowiślnej, Dietla, Krakowskiej i Stradomskiej z parkowania zostanie wyłączony chodnik po jednej stronie drogi.

Te rozwiązania mają odkorkować Kazimierz i zwolnić miejsce na chodnikach dla pieszych. Test będzie prowadzony w czasie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Mobilności. Mają też odbyć się konsultacje z mieszkańcami, którzy ocenią zmiany i wstępnie zdecydują, czy wprowadzać je na stałe.

Wraz z ograniczeniami dla ruchu samochodów urzędnicy zapowiadają rewolucję w komunikacji miejskiej. Wierzą, że dzięki niej kierowcy będą się przesiadać do transportu zbiorowego. Już jesienią niektóre tramwaje i autobusy mają jeździć częściej, pojawią się nowe linie (patrz ramka). W przyszłym roku planowana są kolejne zmiany - wszystkie tramwaje mają jeździć co 6-12 minut, a nie co 10-20.

Ograniczenia na Kazimierzu, które wejdą w życie 16 września, dotyczyć będą jezdni wokół placu Nowego oraz ulic: Estery, Meiselsa, Nowej, Warszauera. Pojawią się znaki, przestrzegania zakazu wjazdu pilnować ma straż miejska. Wjeżdżających mundurowi mogą sprawdzać na podstawie dowodu osobistego i adresu zamieszkania.

- Mogą zostać nałożone mandaty za nieuprawniony wjazd, ale nie będzie nasilonej kontroli. Liczymy, że mieszkańcy się dostosują i pomogą nam sprawdzić takie rozwiązanie - mówi Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - O ograniczenia ruchu na Kazimierzu apelują sami jego mieszkańcy. Chodzi o to, by przeprowadzić pilotaż, sprawdzić rozwiązania i przedyskutować je z mieszkańcami, przedsiębiorcami. Później zastanowimy się, czy wprowadzić je na stałe.

Na Kazimierzu samochody parkowane są często tak, że na chodniku nie zostaje półtora metra szerokości dla pieszych. A tego wymaga prawo. Zwracał już na to uwagę miastu wojewoda. Urzędnicy prowadzą inwentaryzację ulic, gdzie ten problem jest nagminny. Naliczyli już około 100 dróg. Chcą poprawić tam zasady parkowania, ale na razie przetestują to na ulicach Kazimierza: Starowiślnej - od skrętu w Berka Joselewicza do Dietla, Krakowskiej - od placu Wolnica do Dietla, samej Dietla i części Stradomskiej. Tam parkowanie jest dziś dozwolone po obu stronach ulicy. ZIKiT zlikwiduje możliwość zostawiania pojazdów po jednej stronie, ewentualnie pozwoli na postój tylko na jezdni. Szczegóły ma przedstawić na dniach.

ZIKiT przypomina, że auta można zostawiać na nowym parkingu „Korona” w Podgórzu, liczącym 185 miejsc, skąd na Kazimierz jest stosunkowo blisko.

- Sama reorganizacja ruchu nie pomoże. Nie może być tak, że uwalniane od samochodów dla pieszych chodniki zajmują od razu ogródki kawiarniane. A na to zgody daje przecież miasto - komentuje Jacek Balcewicz, radny dzielnicy Stare Miasto.

Zmiany dotkną też dwóch ulic w centrum Krakowa: miejsca postojowe zostaną ograniczone na Loretańskiej, aby udrożnić chodnik, a w Podzamcze wjadą tylko mieszkańcy tej ulicy, dostawcy i autokary z turystami.

- Tu z ruchem aut kolidują tłumy pieszych idących na Wawel czy bulwary Wisły, głównie na wysokości ul. Kanoniczej - mówi wicedyrektor Franek.

Do dyskusji i oceny zmian ma dojść na spotkaniu 22 września w godz. 18-20 w pubie „Zaraz wracam tu” przy ul. Miodowej 51a. To też Dzień bez Samochodu. Wszyscy kierowcy za okazaniem ważnego dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu będą mogli jeździć za darmo komunikacją miejską (a z nimi tyle osób, ile mają wpisanych miejsc siedzących w aucie).

- Planujemy ograniczenia w ruchu aut, ale równocześnie chcemy promować komunikację miejską, aby była alternatywą dla kierowców - kwituje Łukasz Franek.

Zmiany w komunikacji


ZIKiT chce w październiku wprowadzić zmiany, które usprawnią komunikację. Mają pochłonąć 2,2 mln złotych do końca roku. Poniżej najważniejsze z nich: tramwaj nr 18 (Czerwone Maki - Krowodrza Górka) ma jeździć co 5 minut, zamiast co 10 w szczycie. Będzie to trzecia linia po liniach 50 i 52 z taką częstotliwością kursów;

tramwaj nr 9 (Mistrzejowice - Nowy Bieżanów) ma jeździć co 10 minut w szczycie, zamiast co 20;

tramwaj nr 19 poza godzinami szczytu zacznie kursować co 10, a nie co 20;

tramwaj nr 12 (Łagiewniki - Tauron Arena) ma uzupełniać linię nr 22 na niemal całej je trasie, a więc od Łagiewnik do placu Centralnego. Oznacza to, że „12” i „22” będą kursować co 10 minut w godzinach szczytu;

wydłużenie wspólnej trasy linii nowohuckich nr 16 i 21, aby pokrywały się na odcinku ulica Dunikowskiego - kopiec Wandy (przez Struga i Kombinat), mają jeździć co 10 minut w szczycie;

powstanie nowa linia nr 511 jako uzupełnienie linii 501. Autobusy będą jeździć na trasie: Bulwarowa - Struga - Obrońców Krzyża - Andersa - Brogi - al. 29 Listopada - al. Słowackiego - al. Mickiewicza - Cracovia. Obydwie linie mają jeździć co 7-8 minut. Tak często mają też kursować linie 502 (plac Centralny - Cracovia) i 503 (Nowy Bieżanów Południe - Górka Narodowa).

Komentarze 32

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
szpila
rozumię że skoro jest zakaz wjazdu na bożego ciała dla wszystkich oprócz mieszka=ńców to że mieszkańcy wykupilisobie tą ulice i bedą ją remontować !! poproszę o skan aktu sprzedaży dodatkowo od kilku lat ekipa bezmózgów z zikitu cały czas promuje chora ideę że komunikacja miejska to jakieś bustwo a to fałsz kłamstwo komuj=nikacją mniejską porusza sie moze 25 % mieszkańców więc dlaczego ma priorytet ??? no dlaczego bo tak bo mam chory umysł i chorą ideę we łbie ?? tak tylko to przyswieca wszystkim zmianom ekipa majchrowskiego z zikitu zniszczyła całą komunikacje kołową w mieście jeździ się w kółko ulice jednokierunkowe powykrzywiane pasami słupkami wysepkami murkami wracamy do średniowiecza gdzie były wąskie ulice a teraz jeszcze jednokierunkowe i krążenie krążenie a potem ojoj smog to auta !! każde skrzyżowane z inteli=gencją wprost przeszczepiona od urządników jast dla siebie czyli jedzie 50 samochodów alerjami i nie jedzie płynnkie tylko na każdym skrzyżowaniu t=stop bo z boku kilka sekud wcześniej podjachał jeden samochów więc wszyscy srop i ruszamy spalanie chwilowe 20-30 l ekologia ekonomia i eko idiota tylko to wymyślił nie ma tu eko działaczy cisza mozna by jeszcze dwa dni pisać o tym jak wygląda kraków i te brednie o oddawaniu ulic mieszkańcom no jestem mieszkańcem płace abonament i sobota niedziela krąże 40 minut żeby postawić samochó bo tępole urzędnicze darmowe porkowanie zrobiłe więc ulice pełne przyjezdnych a parkibngi płatne puste taki nie mozliwy do wymyslenia efekt
~fran
To takie prawo, jak i opłaty za parkowanie >> parkomaty. Otwarli sobie nowy parking pod koroną, to trzeba sobie stworzyć klientów, wyganiając z żyda.
h
heniek
ale robienie z kilku bud ze smierdzacymi zapiekankami i stadem gołebi strefy do 10 to kpina .. co ma do zakaz wjazdu do wyeliminowania zlego parkowania ?
d
dostawca
a czy wymyslicie ze dostawcy jezdza tylko pl placu nowym ? wjazd do 10 a pozniej co ? nie kazdy zaczyna prace od 6 rano zeby zdarzyl wjechac do tej godziny.. cały problem jest o parkowanie a oni zakazuja wjazdu polowy ludziom chciał bym zaznaczyc aby dostac sie ze starowislnej np na ulice krakowska jedyna droga to wlasnie przez plac nowy wszedzie sa jedno kierunkowe i nie ma innego przejazdu jedyny sposob aby sie dostac to jechanie do okola przez podgorska wyobrazcie sobie teraz korki na tej prostej :) przedostanie sie z jednej strony kazimierza na druga bedzie sie stało w nie wiadomo jakich korkach ..
r
ramiro
jak już to wschód-zachód, ale z resztą zdania się zgadzam
S
Sara
Zamiast budować metro i parkingi w Krakowie eko-oszołomy wprowadzają zakazy, nakazy, separatory i słupki. Brawo Wy
S
Snakee
Zapomniałeś o opcji 4. Budujemy metro, połowa ludzi rezygnuje z aut bo może przemieścić się szybko i sprawnie. Wiem, za trudne do wymyślenia.
B
Bart
A taksówki wjadą? Zawsze wracam spod okrąglaka taksówką... ciekawe co będzie dzisiaj?
ż
żydowska
Nie od dziś wiadomo, że Polska jest zażydzona. Należy to zmienić.
g
gniewko_syn_ryba
Jak w tzw. minionym ustroju tzw. prywaciarzom zaczynało się za dobrze powodzić, to im władza ludowa dowalała tzw. domiar. Teraz towarzysz proponuje to samo... ;)))
Z
ZR
Regulacja ruchu pojazdów uprzywilejowanych i specjalnych leży poza zasięgiem polityki samorządowej. Zresztą, pewne przywileje są powszechnie uznane za potrzebne: np. przywileje motoryzacyjne osób niepełnosprawnych. Tylko złośliwcy kwestionują prawo takiej osoby do specjalnego traktowania w przestrzeni publicznej.

Nonsensem byłoby też ograniczanie wjazdu pojazdów technicznych.

Przywileje, które znajdują powszechną akceptację społeczną to nie problem.
e
eryk
a klienci do sklepów to rikszami dojadą ,później znowu będzie płacz że nikt nie chce kupować
c
co widzę
A jaki ma być jak niezakorkowany skoro barany zikitowe wpuściły niepłacące żadnych opłat ani podatków PKP i zablokowali cały ruch północ- południe .
f
fff
będą.
Z
ZR
Strategia ZIKiT jest prosta. Jest zbyt dużo samochodów, wszyscy się *fizycznie* nie pomieścimy na drogach. Możliwe są trzy sytuacje:

1) Zakazujemy ruchu aut w ogóle = wszyscy niezadowoleni
2) Niczego nie zakazujemy = wszyscy się nie pomieścimy = wszyscy niezadowoleni.
3) Zakazujemy niektórym, a innym pozwalamy = niektórzy niezadowoleni, inni szczęśliwi. Niezadowoleni na nas psioczą, ale szczęśliwi nas popierają.

I dziwisz się, że ZIKiT manewruje?

PS. Ja oczywiście popieram strategię nr 1. Miasto bez samochodu dla wszystkich (poza uprzywilejowanymi i specjalnym wg ustawy).
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska