https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: zapłacimy więcej za parkowanie

Maria Mazurek
Parkomat w Krakowie
Parkomat w Krakowie fot. Anna Kaczmarz
Kierowcy zostawiający auta w strefie płatnego parkowania mogą wkrótce zapłacić więcej. Teraz górne stawki opłat, wysokość kary za niewykupienie biletu oraz dni, w których opłaty mogą być pobierane, określa odgórnie ustawa samorządowa. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, pod naciskiem władz Krakowa i Warszawy, przygotowało jednak projekt zmian. Według nowych przepisów to samorządy będą decydować o wszystkim.

Zła wiadomość dla krakowskich kierowców, strefa płatnego parkowania powiększona

- Wprowadzenie tego rozwiązania umożliwi samorządom swobodne podejmowanie decyzji - tłumaczy Artur Koziołek, rzecznik resortu. Koziołek nie ukrywa, że zależy im na tym, żeby zmiany szybko weszły w życie. Jak się uda - od 2014 r.
Nasze władze już zacierają ręce. Po zmianach będą mogły bez końca podwyższać opłaty za parkowanie i kary oraz pobierać je w niedzielę.

- To, co nas najbardziej boli, to kwota kary za nieopłacone parkowanie: 50 zł - przyznaje Michał Pyclik, rzecznik Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Jeśli ktoś nie skasuje w tramwaju biletu, płaci ponad 100 zł. Gdzie tu sprawiedliwość? - pyta.

Również radny Paweł Ścigalski (PO) uważa, że stawki za parkowanie w Krakowie nie odzwierciedlają infrastruktury miasta. Jego zdaniem prawo do podwyżek i nakładania opłat w weekendy samorządy powinny mieć już dawno. Jeśli zmiany w ustawie zostaną przegłosowane przez posłów, to właśnie radni zadecydują o ewentualnych podwyżkach. Prezydent miasta Jacek Majchrowski. - To dopiero projekt zmian, na razie nie ma więc mowy o podwyżkach i wprowadzeniu opłat w niedzielę. Poczekajmy, aż zmiany wejdą w życie, wtedy będziemy się zastanawiać - mówi.

Tyle już płacimy
Najpewniej parkowanie zdrożeje. Nie wiadomo jednak, o ile i kiedy. Już teraz kierowcy parkujący w strefie płacą niemało: za pierwszą godz. 3 zł, za drugą 3,5 zł, za trzecią 4,10, a za czwartą i kolejne 3 zł. I to bez względu na to, czy parkują tuż przy Rynku, czy np. na Kazimierzu. W lutym 2014 r. płatną strefą objęte będą kolejne dzielnice - część Krowodrzy i Podgórza.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
Jako mieszkaniec Krakowa już teraz płacę za 3 godziny postoju tyle ile miesięczny abonament dla mieszkańca strefy. Ja też płacę podatki dla Krakowa. Jeżeli podwyżka to powinna również objąć abonamenty dla mieszkańców.
b
bzz
blablabla, masło maślane, od abonamentów i wjazdów do strefy jest zikit a nie radni.
s
sa
Nie wolno w żadnym wypadku dawać samorządom możliwości decydowania o stawkach maksymalnych i innych regulacjach w odniesieniu do daniny publicznej jaką są opłaty za parkowanie . Wadliwe przepisy lokalne , niezważanie na ograniczenia prawne przez radnych ,wciąż uchylane uchwały ,restrykcyjne rozwiązania ,uchylanie uchwał przez sądy i nadzór prawny i marzenia o niebotycznych stawkach opłat niczym nieograniczonych to efekt działalności samorządu .Potrafią tylkoinnym podnosić opłaty a sobie przyznawać przywileje .Przy okazji patologie ,jak w Krakowie gdzie urzędnicy rozdawali bezprawnie dokumenty osobom nieuprawnionym w których poświadczali nieprawdę . To skutek kompetencji ,które ustawodawca w części przyznał radom gmin i miast . Skoro opłaty za parkowanie są daniną publiczną to kwestie opłat ulg i zwolnień powinna być uregulowana w ustawie , tak stanowi konstytucja , a nie w aktach podustawowych najniższego szczebla jakim są uchwały rady . Oddanie tych kompetencji na szczebel lokalny skutkuje , jak się przekonaliśmy w Krakowie , patologią i chyba nikt nie uwierzy ,że krakowscy radni nie wiedzieli co się dzieje skoro kto wie czy niektórzy nie korzystali z bezprawnych zezwoleń . Reasumując uważam ,że powierzenie tak istotnej kwestii samorządom lokalnym w tak szerokim zakresie kompetencji w żadnym razie nie gwarantuje zachowania praw i interesów obywateli .
J
JO
Danie radnym kompetencji nieograniczonego ustalania stawek opłat uważam za regulację bezprawną i ze wszech miar szkodliwą społecznie . Radosna twórczość wszechwiedzących radnych dała się już mocno we znaki kierującym . Uchwalanie sprzecznych z prawem przepisów lokalnych często bez prawnego umocowania i wyraźnej delegacji ustawowej ,forsowanie uparcie głupkowatych rozwiązań w większości restrykcyjnych np. warunkowanie ulgowych opłat od zawarcia umów w formie aktu notarialnego co nic nie daje tylko naraża obywateli na koszty sporządzania aktu itp. restrykcyjne lecz bezsensowne rozwiązania ,uchylane później przez sądy . Patologia wśród urzędników tj. wydawanie zezwoleń i potwierdzanie nieprawdy w dokumentach wydawanych osobom zaprzyjaźnionym z władzą lokalną .To wszystko wskazuje ,że regulacje w sprawie opłat za parkowanie powinny znajdować się w ustawie ,skoro jest to danina publiczna ale w żadnym wypadku nie można ich przekazać lokalnym samorządom bo się dopiero zacznie cyrk i bezprawie a włądze dla siebie zawsze znajdą przywileje.Powyższe dowodzi ,że radni nie gwarantują wprowadzenia praworządnych rozwiązań w zakresie płatnego parkowania .Ponadto niedawno odkryte w Krakowie afery bezprawnego rozdawania abonamentów dla służb specjalnych ,zwolnienia z opłat za parkowanie wskazują ,że urzędnikom i lokalnym radnym w żadnym wypadku nie można powierzyć tak ważnych regulacji .
G
Garg
Skoro M mówi że na razie nie ma mowy o podwyżkach i opłatach w niedzielę, tzn że sobota już jest zaklepana.
Do znawców zalecających poruszanie się po mieście środkami komunikacji miejskiej polecam zabrać ze sobą 3 dzieci w wieku np od 2 do 7 lat i zawieźć je rano do przedszkola, szkoły, po czym pojechać sobie do pracy, a wracając z niej odebrać je i całą trójką wrócić do domu.
e
em
Mój grat kosztował mnie niecałe 3 tysiące.
Tyle, że używany jako narzędzie pracy pomógł mi zarobić na podatki dla tego miasta około 6 tysięcy złotych za sam zeszły rok
Jeśli tak bardzo chcesz, mogę go sprzedać i iść na bezrobocie.
Ewentualnie kupię coś większego za 20 tysięcy, żeby tarasować jeszcze więcej chodnika.
Wróć do szkoły buraku!
J
Jurek
Czarni w NY skutecznie zaapelowali do Blomberga o anulowanie oplat w niedziele bo ludzie do kosciolow dojechac nie moga,i miasto zgodzilo sie z argumentacja,z tym ze w NY nie ma czegos takiego jak strefy,sa parkometry,lub wykupuje sie bilet I wklada na podszybie a oplata zalezy od miejsca parkowanie,jak mocno zatloczone oplata jest wyzsza,jak mniej to nizsza,oplata na ogol obowiazuje przy glownych ulicach I centrach handlowych,na bocznych ulicach zadnych oplat niema,natomiast obowiazuje zasada naprzemiennego parkowania,czyli np,,pon.czwartek lewa strona od 8 rano do 1 po poludniu,wtorek,piatek po drugiej stronie na tych samych zasadach,i to jest zyla zlota dla miasta,czegos takiego jak wraki na krakowskich osiedlach nie mambo jezeli jest przemienne parkowanie to auto musi byc sprawne I zarejestrowane,inaczej zostaje odcholowane na koszt wlasciciela
u
ulotka...
....ZAWSZE WIDZĘ ZA WYCIERACZKĄ JAKĄS ROZMYTĄ OD DESZCZU I NIECZYTELNĄ ULOTKĘ .....---oczywiście to wina (ZAWSZE) ciągłych opadów...!!!???
G
GFD
"najbardziej boli, to kwota kary za nieopłacone parkowanie: 50 zł - przyznaje Michał Pyclik, rzecznik Infrastruktury Komunalnej i Transportu" -MNIE TEŻ I DLATEGO TEGO NIE PŁACĘ BO ZAWSZE WIDZĘ ZA WYCIERACZKĄ JAKĄS ROZMYTĄ OD DESZCZU I NIECZYTELNĄ ULOTKĘ KTÓRA LĄDUJE W POJEMNIKU NA PAPIER.
j
janek
zostaną w weekendy całkowicie zasypane samochodami przyjezdnych?
d
dsn1
władza teoretycznie powinna należeć do mieszkańców Krakowa, a urzędnicy, z szanownym panem Profesorem na czele, są tylko sposobem na wykonywanie tejże władzy. Tymczasem już miesiąc po wyborach zapominają, kto ich wybrał i zaczynają żyć jak na swoim, podnosić podatki i opłaty gdzie tylko się da i mieć gdzieś zdanie mieszkańców, dzięki czemu mogą wozić się luksusowymi autami, kupionymi za pieniądze z tych właśnie podniesionych podatków i opłat. Wszak kto bogatemu zabroni :)
Moim zdaniem trzeba sobie po prostu za rok, w czasie wyborów, przypomnieć listę owych zapominalskich i tym razem to wyborcy powinni pamiętać, żeby nigdy więcej nie pozwolić im pasożytować na tym mieście, które uważają za swój ogródek, gdzie mogą robić co chcą, mimo sprzeciwu mieszkańców.
M
Max4x4
Jeep Cherokee XJ - zaje.... klasyka :)))))
D
DK
Wczoraj miał być przetarg na obsługę linii komunikacji miejskiej. Czy będziemy mieć nowego przewoźnika, czy zostaje po staremu. Może warto zapytać ZIKiT w tej sprawie i coś mieszkańcom napisać?
p
problem...
czy jest zgoda kurii ---odnośnie opłat za parkowanie w niedzielę i święta...? (...może zmniejszyć się "zrzutka" ! )
d
dosyć tego
nieudolne rządy Tuska i PO procentują coraz większym haraczem.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska