Kraków. Zielone światło dla budowy nowej linii tramwajowej

Piotr OgórekZaktualizowano 
Kraków. Zielone światło dla budowy nowej linii tramwajowej<br>
Kraków. Zielone światło dla budowy nowej linii tramwajowej Andrzej Wiśniewski
Generalny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) umorzył postępowanie odwoławcze ws. planowanej linii tramwajowej na Górkę Narodową.

W sprawie budowy wyczekiwanej linii na Górkę Narodową wszystko było już praktycznie gotowe. Wydane jednak w tym roku pozwolenie na budowę zaskarżył jeden z mieszkańców. Miasto ostatecznie się z nim porozumiało, ale GIOŚ kontynuował postępowanie. W końcu je umorzył.  To dobra wiadomość, bo oznacza, że przetarg na projekt i budowę linii może zostać rozpisany nawet pod koniec wakacji. Urzędnicy szacują, że gotową linią tramwaje pojadą już w 2019 roku.

>> Zobacz powstające inwestycje w Krakowie

Mieszańcy północy Krakowa od dawna upominają się o lepsze skomunikowanie tej części miasta. Oprócz linii na Górkę Narodową planowana jest trasa tramwajowa na Azory, ale ta miałaby powstać w dalszej przyszłości, bo do roku 2021. 

Pierwszy odcinek linii na Górkę Narodową ma przebiegać od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych przy ul. Bociana, to ok. 3 km torowiska wraz z odcinkiem Trasy Wolbromskiej i tunelem dla aut w ciągu ulicy Opolskiej. Drugi odcinek (1,6 km)  ma dotrzeć do pętli Górka Narodowa w okolicy al. 29 Listopada, gdzie powstanie terminal autobusowy. Mają pojawić się też parkingi: na 256 aut przy pętli Górka Narodowa, 97 miejsc przy pętli Krowodrza Górka oraz  112 miejsc przy ul. Pachońskiego. 

Koszt tej inwestycji szacowany jest na 250 mln zł, ale spora jej część będzie sfinansowana z funduszy unijnych. Z kolei łącząca się z trasą na Górkę Narodową nowa linia na Azory ma mieć 1,9 kilometra, cztery przystanki, a przy węźle drogowym Weissa/Opolska powstanie trzypoziomowy parking na 215 samochodów. W konsultacjach z miastem mieszkańcy wywalczyli m.in. budowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską na wysokości ulicy Mehoffera, kładkę rowerową nad Weissa i połączenie ulic Chełmońskiego i Różyckiego. 

Ta linia ma kosztować ok. 63 mln zł i także powstać w oparciu o unijne środki.

Co ważne, aby uzyskać dofinansowanie z Unii dokumenty dla obu inwestycji muszą być gotowe w tym roku. 

Źródło: Gazeta Krakowska

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mistrzejowice

A kiedy obiecywana od lat linia tramwajowa na Mistrzejowice przez Dobrego Pasterza, Rondo Barei, Rondo Polsadu, Rondo Młyńskie, Meissnera? Tam się nie da żywcem przejechać samochodem na tej trasie, a ludzie nie mają ŻADNEJ alternatywy. Tak miasto zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, podczas gdy nie daje realnie żadnych możliwości przesiadki na nią.

p
pb

"tunelem dla aut w ciągu ulicy Opolskiej" - żeby było jasne, to oznacza, że tramwaj będzie miał skrzyżowanie ze światłami, na którym będzie musiał stawać dodatkowo (bez przystanku),

za to auta bezkolizyjnie, bo przecież opolska to północna obwodnica, i pewnie dużo buraków i znajomych buraków z pewnego urzędu tamtędy jeździ swoimi suvami....

kret..i

k
krakus

Jak wszedzie wzdluz lini tramwajowych beda budowac ulice to za 10-15 lat bedzie trzeba budowac kolejne pasy albo estakady dla samochodow nad tymi ulicami, bo po pierwsze zachecacie tym ludzi do jazdy samochodem, a po drugie w przyszlosci samochodow bedzie wiecej. Zachod dzis placi za swoje bledy, likwiduja ulice, buduja sciezki rowerowe i parki, u nas zamiast uczyc sie na bledach innych to sie je powiela, przyklad Mogislka, ktora mogla sie stac piekna aleja, dla mieszkancow, przynajmnij od ronda do polfy. Pozostale zielence sa wyprzedawane deweloperom i z pieknych dzielnic do zycia dla ludzi i rodzin z dziecmi tworzy sie sypialnie 5-10-15min od centrum. KPINA!!!

n
nn

w końcu , brawo ! 

D
Dean

Zadnej trasy Wolbromskiej dla samochodow!! Pln. osiedla potrzebuja tylko linii tramwajowej i parking dla osob z poza miasta.

g
gość 11

Żeby tylko tramwaj nie zablokował innych środków transportu. Pan Tajster mówił, żeby jak najmniej było skrzyżowań różnych traktów komunikacyjnych, 

teraz w ZIKIT-cie pracują ... to moga o tym nie wiedzieć?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3